• Szexszomnia: szex öntudatlanul

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Jóna Angelika

        Ebben a ritka betegségben szenvedő betegek alvás közben létesítenek szexuális viszonyt, ám másnap nem emlékeznek a történtekre. A betegség viszonylag jól kezelhető különböző generikus antidepresszánsokkal.

        A betegség tulajdonképpen az alvajárásnak egy sokkal „fejlettebb” változata, mely magába foglalja a teljes szexuális aktust (előjátéktól az utójátékig), egyetlen fontos kivétellel: a betegek nincsenek tudatában annak, hogy mit tesznek, és felébredve nem emlékeznek a történtekre.

        Hirdetés

        Noha már korábban is találkoztak az alvás közbeni szex esetével, az Amerikai Alvástudományi Akadémia csak 2005-ben kezdett el a szexszomniával foglalkozni. A betegség felismerését megnehezíti, hogy annak kényes volta miatt a betegek, illetve partnereik szégyellik megemlíteni. Az orvosok által nyilvántartott esetek mennyisége csak töredéke a szexszomniával foglalkozó internetes lapok névtelenségbe burkolózó betegeinek regisztrációs számának.

        Az alvás fázisai

        1. éber alvás (amikor álomba merül az ember),
        2. könnyű alvási periódus (az a szakasz, melyben a legtöbbet töltjük),
        3. mély alvás (rendkívül lassú agyhullámok jellemzik),
        4. legmélyebb alvási fázis (ebből a legnehezebb felébreszteni valakit, ezen a szinten fordul elő az alvajárás),
        5. REM, álom fázis (itt fordul elő az alvás közbeni szex).

        Szexuális fantáziálás és szexszomnia

        A szexszomnia nem összekeverendő a szexuális álmokkal. Az álmok az alvási fázis olyan szakaszában jönnek létre, mikor a test nagyrészt tehetetlen, míg az alvás közbeni szex a mélyalvást követő fázisban, mikor a test már szabadabban mozog.

        Az álmokra általában vissza tudunk emlékezni, ám az alvás közbeni szexre akkor kerül sor, mikor az agy azon része, mely a magasabb rendű gondolatokért, tetteink elbírálásáért felelős, inaktív, de a primitív életfunkciókat (evés, szex) irányító rész éber. Olyan ez, mintha valahol ébrenlét és alvás között történne.

        Az alvásnak öt szakaszát különböztetik meg a szakemberek. Az egészséges ember minden fázison átesik, ám a szexszomniások megrekednek egy időre az ötödik fázisnál. Problémás esetekben az alvajárás keveredik a szexszomniával. Ilyenkor bármi, ami mély alvást válthat ki (alkohol, altató) csak tovább ront a helyzeten.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Noha a betegség komikusan hangzik, és rengeteg komikus esetet is von magával, veszélyes. Nemcsak a beteg, hanem partnetre számára is, hiszen őt a beteg fél akaratán kívül is bántalmazhatja, megerőszakolhatja.

        „Minden csak álom volt...”

        Általában a beteg ugyan érzi, hogy valami nincs rendben, ám meg van győződve arról, hogy minden csak álom volt. Nem is ébrednek fel egészen addig, míg valami olyan nem történik, ami nem illik bele ebbe az erotikus „álomba” (pl: kutyaugatás, vekkercsörgés).

        A szexszomnia jól kezelhető a különböző generikus antidepresszáns készítményekkel, noha a betegség kutatása még gyerekcipőben jár, s az orvosok sincsenek teljesen tisztában a kiváltó okokkal. Úgy tűnik, a szexszomnia genetikai úton öröklődik, de stressz, depresszió és alkoholizmus is kiválthatja.

        Forrás: WEBBeteg 
        Cs. K., fordító; Newsweek
        Lektorálta: Dr. Jóna Angelika

        Módosítva: 2018.05.17 17:25, Megjelenés: 2017.05.17 18:56
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Onkológiai kezelés

        Onkológiai kezelés

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        A terápia egyik mellékhatása szájnyálkahártya-gyulladás lehet. Hogyan előzze meg?

        Munkahelyi stressz - Megalázás és kiközösítés

        Stresszhelyzetbe bárhol, bármikor kerülhetünk. Az, hogy ezekben a szituációkban hogyan cselekszünk, függ attól is, hogyan tudunk megküzdeni az adott helyzettel, mennyire bízunk önmagunkban, saját erőnkben, saját döntéseink helyességében.

        Amikor túl sok a stressz

        Ön is egy aktív ember? Akkor bizonyára tudja, mekkora örömet jelent a családdal és barátokkal töltött idő, egy új munkahelyi feladat vagy a bevásárlás. Néha mégis úgy érzi, hogy a fejére nőnek a teendők? Ismerje meg a határait, hogy a stressz ne keseríthesse meg a mindennapokat!

        A stressz és a kardiológiai problémák

        Az Egészségügyi Világszervezet jelentése alapján a halálozási okokat a szív- és érrendszeri megbetegedések vezetik, melynek egyik kiváltó okaként - sok más tényező mellett - a stresszt emelik ki.

        Létezik kiút a kényszerbetegségek fogságából

        Egyre többen és többször használják a hétköznapi beszédük során a kényszeres kifejezést anélkül, hogy ismernék a valódi jelentését, s hogy mivel is jár ezzel a betegséggel együtt élni és megküzdeni. Manapság is hatalmas kérdés, hogy mikortól tekinthető valaki kényszeresnek, s főként betegnek a kényszeres cselekedetei, gondolatai miatt.

        Miért jó énekelni? - Az éneklés pszichés vonatkozásai

        Az emberi hang egy mindenki számára hozzáférhető hangszer. A saját hangunk és szüleink hangjának élménye a legkorábbi tapasztalataink közé tartozik. Mielőtt egy kisgyermek megtanul beszélni, már az úgynevezett nyelv előtti ábécé rendszerében képes kommunikálni az édesanyjával. Ez a fajta nonverbális kommunikáció, a játék a hangszínnel, hangmagasággal, hanglejtéssel, hangerővel és tempóval, megegyezik a zene kifejezőeszközeivel.

        Az éjszakai felriadás a stressz jele is lehet

        Ha Ön is tapasztalta már, hogy felriad az éjszaka közepén, szíve hevesen ver, pulzusa szapora, és szinte kiugrik az ágyból, akkor nagy valószínűséggel túl sok stressz éri a mindennapokban, és feldolgozatlan problémái vannak. Az ilyen éjszakai felriadások nagyon megkeserítik a tőlük szenvedők életét.

        Relaxáció a hétköznapokban - Az autogén tréning módszere és alkalmazása

        Mi ez a módszer? Kik számára ajánlott és kiknek nem? Hogyan és mennyi idő alatt sajátítható el? Hogyan néz ki a gyakorlatban? Mit nyerhetünk vele hosszú távon?

        A stressz következményei

        A stressz nem egyszerűen nem tesz jót, hanem számos negatív hatása van az egészségre. A legveszélyesebb a tartós stressz.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.