• Vállalati stratégia a kiégés szindróma megelőzésére

        Szerző: WEBBeteg - B. M. , szakfordító

        A stressz okozta kimerültség és az elkeseredettség a tipikus munkahelyi balesetek gyakori oka. A cégek, a munkaadók sokat tehetnek a kiégés (burnout) elkerülése érdekében.

        A kiégés szindróma növeli a munkahelyi balesetek kockázatát

        Szakértők szerint a jövőben több figyelmet kell szentelni a munka- és egészségvédelemnek. A dolgozókra való odafigyeléssel, néhány fontos intézkedéssel és változtatás bevezetésével számos baleset elkerülhető lenne. Hivatalos adatok szerint csak Németországban a kiégés szindróma következtében bekövetkező munkahelyi balesetekből adódó anyagi kár évente 43 millió euró. A cégek és a dolgozók szemszögéből is megéri tehát változtatni.

        Hirdetés

         Kiégés (burnout)- teszt

        A kiégés- (burnout) szindróma egy tünetegyüttes, amely hosszútávú fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében létrejövő fizikai-érzelmi-mentális kimerülés. Töltse ki tesztünket, és állapítsa meg, szenved-e hasonló problémától!

        Beszélgetés a dolgozókkal és pszichoszociális felmérés: A dolgozók egy névtelen kérdőívet töltenek ki speciálisan a stresszre és a kiégés szindrómára, valamint az esetleges elnyomott elégedetlenségre vonatkozó kérdésekkel. Ez lehetőséget ad a problémák kiküszöbölésére.

        Rugalmas munkabeosztás: A védekezési stratégia egyik fő komponense az autonómia. Azok a dolgozók, akiknek van beleszólásuk abba, hogy milyen feladatokat bíznak rájuk és milyen módon oldják meg azokat, több szabadságot kapnak, emellett a bizalom ösztönzőleg hat rájuk.

        Rugalmas munkaidő: A rugalmas munkaidő nem jelent egyet a fejetlenséggel, de bizonyos keretek között a mindennapi szigorú munkarend feloldása nagyon sokat segíthet a dolgozóknak. Kisebb kompromisszumok is jelentős javulást hozhatnak, például ha a túlóráért a dolgozó maga választhatja meg, mikor veszi ki a plusz órákat. Nem szabad engedni, hogy a túlórázás állandósuljon, és hogy a munka a szabadidő rovására menjen.

        A burnout-prevenció tanítása a menedzsment számára: A vezetőség megtanulja, melyek azok a tényezők, amelyek különösen veszélyeztetik a dolgozókat, és a kiégés megelőzésének melyek a legfontosabb lépései.

        Lehetőség a továbbképzésre: A kiégés szindróma kialakulásának kedvez a mindennapi monotónia, az érzés, hogy nincs kiút. A továbbképzés lehetőséget ad a dolgozóknak arra, hogy kilépjenek az egyhangúságból, újat tanuljanak és a mindennapok új lendületet kapjanak.

        A fitness- és wellnesslehetőségek a burnout kockázatát szintén csökkentik, új energiával töltenek fel és leépítik a stresszt.  A fAAEzen kívül megnyugtató és ösztönző is egyben az a gondolat, hogy a cég is tesz annak érdekében, hogy a dolgozói elégedettek legyenek.

        Konfliktusmenedzsment, információfolyam, döntésmegosztás: az egyéni önállóságot segíti, ha a cég filozófiája a nyitottság, és nagy teret ad az egyéni döntéshozatalnak. Ez a kiégés megelőzésének leghatékonyabb módja.

        A burnout ne legyen tabu!: Ahol nyíltan beszélnek a témáról, ott jobban értékelik az egyén tudását és könnyebben felismerik a határokat.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: NetDoktor.de , Lektorálta Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2014.11.23 23:11, Megjelenés: 2014.11.23 23:11
      • Cikkajánló

        Eperallergia

        Eperallergia

        Dr. Garaczi Edina

        Az eper fogyasztása kellemetlen tüneteket is okozhat.

        COVID-19

        COVID-19

        Fazekas Erzsébet, újságíró

        Mekkora annak a kockázata, hogy felületekről fertőződünk meg a koronavírussal?

        Gondolatok az online pszichoterápiáról

        A távterápia az elmúlt években egyre elterjedtebb terápiás gyakorlattá vált. Szakmai fórumokon, műhelyekben igyekeznek a kollégák pontosan feltérképezni ennek előnyeit, hátrányait, hatását a terápiás folyamatra, kapcsolatra. A koronavírus miatti korlátozások újabb indikációját jelentik az internetalapú terápiás kapcsolatoknak, ezek száma a járvány során - vélhetően - jelentősen emelkedik.

        Hogyan tartsuk össze a családot a járványhelyzetben?

        A koronavírus miatti korlátozások - az óvodák, iskolák bezárása, a home office munkavégzés, a szabad mozgás beszűkülése, a személyes kapcsolatok mellőzése - váratlanul, alapjaiban változtatta meg az életünket. Mindez nemcsak fizikailag, hanem pszichésen is fokozott terhet ró ránk, ezért a Magyar Pszichológiai Társaság szervezésében elérhetővé vált azoknak a pszichológusoknak a listája, akik díjmentes online tanácsadást tartanak a járvány miatt segítségre szorulóknak. Dr. Szabó-Balogh Virág klinikai gyermek-szakpszichológussal és családterapeutával beszélgettünk a családok helyzetéről.

        A kiégés első jelei

        A kiégés mindenkit érinthet teljesen függetlenül attól, hogy mit dolgozik, sőt sokszor attól is, hogy dolgozik-e egyáltalán.

        A kiégés szindróma

        A kiégés (burnout) szindróma sokat vizsgált jelenség, amely azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el, akiknek munkájukhoz az átlagosnál sokkal nagyobb mértékű empátiára van szükségük (orvosok, ápolónők, szociális munkások, pedagógusok stb.). A burnout syndrome kifejezést - még ha sokan magukra is ismernek - orvosi értelemben csak az így jellemezhető munkakörökkel kapcsolatban használják.

        Megváltozott az értékrendje? Vigyázzon, hamarosan kiég!

        Az emberekkel foglalkozó szakmák többsége magában hordozza a kiégés veszélyét. Mit gondol, Ön veszélyeztetett? És vajon a kiégés melyik fázisában tart? Ismerje meg a kiégés szakaszait, és tudja meg, hogy mit tehet a különböző szakaszokban a kiégés ellen!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.