• Az immunrendszer a B12-vitaminnal gátolja a tuberkulózis kifejlődését

Szerző: WEBBeteg - Sz. M., fordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

Azt eddig is tudtuk, hogy a B6 és a B12-vitaminok a vörösvértestek képződéséhez és az immunrendszer működéséhez szükségesek. Ennél most egy lépéssel közelebb kerültünk az “igazsághoz”. Kiderült ugyanis, hogy az immunrendszer a B12 segítségével gátolja a tuberkulózis baktérium kifejlődését és növekedését.

A Science folyóiratban megjelent új tanulmányban a Michigan Medicine kutatói által vezetett, a Harvard munkatársaival együttműködő csoport felfedezett egy speciális mechanizmust, amellyel az immunrendszer által használt itaconate nevű "fegyver" megcélozza a Mycobacterium tuberculosisz-t. A Mycobacterium tuberculosis évente több millió tuberkulózisos esetet okoz.

A kutatók csak nemrég fedezték fel, hogy a baktérium-támadás alatt az immunrendszer nagy mennyiségben termeli az itakonátot. Ám eddig rejtély volt, hogy az itaconate hogyan hatástalanítja a betegséget okozó baktériumokat. Most kiderült, hogy a Mycobacterum tuberculosis baktérium “elrejti” az emberi immunsejteket és koleszterint használ fel a növekedéshez és a szaporodáshoz. Ennek a folyamatnak a során a baktériumok egy toxikus köztes terméket, úgynevezett propionátot állítanak elő, amelytől meg kell szabadulniuk. A propionát ártalmatlanítása az emberi szervezetből származó B12-vitaminra támaszkodik.

A kutatócsoport be tudta bizonyítani, hogy az itaconate aktivált formája, az itaconyl-CoA, blokkolja a B12-függő utat a tuberkulózis baktériumban, ezzel pedig megakadályozza, hogy az propionátot használjon növekedéshez. Sőt, az itakonyl-CoA / B12 koenzim reakciója egy stabil biradikális anyagot képez, amely bő egy óra alatt elhal. (A biokémiában a “biradikális” olyan gyök, amely két párosítatlan elektront tartalmaz a molekula különböző pontjain úgy, hogy a gyök-központok függetlenek egymástól.)

Sőt, az elhalt anyag még létező állapotáról egy másik intézetben sikerült 3D képet is készíteni. “Ez az első eset, amikor valaki látta ezt a biradikális képet" - mondta Markus Ruetz, a biológiai kémia tanszékének vezetője. Majd hozzátette: "Ha megértjük, hogy egy enzim hogyan alkalmazhatja ezt a reaktivitást, akkor lehetővé tehetjük a módszer újbóli megismétlését, és ez felbecsülhetetlen értékű lehet a biokémia szempontjából".

Olvasson tovább! A tüdőtuberkulózis (tbc) tünetei és rizikófaktorai

Forrás: WEBBeteg
        Sz. M., fordító; medicalxpress.com
        Lektorálta:  Dr. Árki Ildikó, háziorvos

Módosítva: 2020.06.12 11:36, Megjelenés: 2020.06.12 11:36

COVID-19 - Új szigorítások

portfolio.hu

Hétfőtől még több helyen terjesztik ki a maszkhasználat kötelezettségét.

Receptek a sorstársaknak

Moharos Melinda, dietetikus

Megjelent Arató Györgyi dietetikus Konyhanyelven a mellrákról c. könyve.

Az immunrendszer a B12-vitaminnal gátolja a tuberkulózis kifejlődését

Koronavírus - nem lehet még fellélegezni

A koronavírus-járvány még nem zajlott le, egyelőre nem lehet fellélegezni - hangsúlyozta az országos tisztifőorvos a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs csütörtöki online sajtótájékoztatóján.

Amit a B12-vitaminról tudni kell

A B12-vitamin egy vízben oldódó, színtelen és szagtalan vitamin, amely nélkülözhetetlen a szervezet számára. Kémiai elnevezése, a cyanocobalamin, onnan származik, hogy központi helyen cianidot és kobaltiont tartalmaz.

B12-vitaminban gazdag élelmiszerek

A B12-vitamin (cianokobalamin) fontos vitamin a szervezetünk számára, nélkülözhetetlen a növekedéshez, az idegrendszer megfelelő működéséhez és a vérképzéshez. Akinél vészes vérszegénységet (például anaemia perniciosa) diagnosztizáltak, terhes vagy szoptató kismama, esetleg vegetáriánus vagy vegán életmódot követ, annak nem árt tudni, milyen élelmiszerekkel juttathatja a szervezetébe a cianokobalamint, hogy elkerülje az akár súlyosabb problémákat, amelyeket a vitamin hiánya okozhat.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Füstmentes jövő
        Mitől igazán ártalmas a cigaretta?
        A hurutos köhögés
        Mikor beszélünk hurutos köhögésről? Mit tehetünk a tünetek enyhítéséért?
        COVID-19 kisokos
        Amit tudnia kell és érdemes a járványról. A legfontosabb ismeretek egy helyen.
      • Orvos válaszol