• Csontritkulásos betegek gyógytornája

        Keczán Judit
        Szerző: WEBBeteg - Keczán Judit, gyógytornász

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        Mire figyeljen oda a torna során?

        Fontos, hogy ne végezze a gyakorlatokat, ha fájdalmat okoznak! Az ismétlések száma minden mozdulatsor esetén 7-8 alkalom legyen, és ahol szükséges, végezze el a gyakorlatot az ellenkező oldalon is. Figyeljen oda a légzésére, végtagjai mozdításával egyidejűleg végezzen belégzést, majd a kiinduló helyzetbe visszatérve kilégzést!

        Tornázzon naponta 15-20 percet, emellett viszont ajánlott a mindennapos séta is, hiszen nagyon fontos része a csontritkulás okozta tünetek enyhítésének, az általános állapot javításának!

        Ügyeljen arra, hogy ne legyenek lakókörnyezetében akadályok, amikben könnyen megbotolhat, eleshet. A legideálisabb tornahely egy keményebb ágy.

        Hirdetés

        Hogyan végezze a gyakorlatokat?

        Kiinduló helyzet háton fekvés. A feje alá tehet egy kispárnát. Két térd hajlítva, talpak az ágyon.

        1. Szorítsa le a derekát az ágy irányába és nyújtózzon meg a jobb karjával és bal lábával a törzs vonalában, majd vissza, lazítsa el a végtagjait. Ügyeljen arra, hogy a medencéje ne mozduljon el a végtagok mozgásával, mindvégig maradjon az ágy síkjában.

        2. Jobb karral és lábbal (azonos oldalon) nyújtózzon, majd engedje vissza, lazítsa el az izmokat. Végezze el a másik oldalon is a gyakorlatot 7-8 ismétléssel.

        3. Két karját könyökben behajlítva fektesse oldalra az ágyban. Szorítsa bele a két vállat, a karokat az ágyba, majd lazítson. Cseréljen oldalt.

        4. A két kar leszorításával egyidejűleg nyújtózzon jobb lábával a plafon felé, majd engedje vissza az ágyra. Végezze el a gyakorlatot bal lábával is.

        5. Szorítsa le mindkét karját az ágyra, ezzel egyidejűleg biciklizzen a jobb, majd a bal lábával. Amikor a bicikliző mozdulatsor közben a lábat leengedi a talaj felé, jó erősen szorítsa az ágyhoz a karokat, vállakat!

        6. Lábait tartsa továbbra is hajlítva. Két tenyerét helyezze a combjára. Kilégzésre két tenyerét nyomja a combjaiba, majd lazítson. A gyakorlat közben a fejét megemelheti.

        7. Az előző mozdulatsorhoz hasonlóan a tenyerét ismét nyomja a combjába, ezúttal azonban keresztben: a jobb kart a bal combba, majd lazítás után cserélje meg az oldalt.

        8. Az előző gyakorlatot végezze el újra oly módon, hogy közben a térdét nyújtja, talpa nézzen a plafon felé.

        9. Üljön ki az ágy szélére. A talpak legyenek a földön, háta legyen egyenes, fejtetővel nyújtózzon meg.

        10. Húzza hátra mindkét vállát, zárja a lapockát, majd lazítson. Közben enyhén kifordulhat a tenyere.

        11. Feszítse vissza a két tenyerét, és a könyök hajlításával húzza hátra a vállait, majd nyújtózzon előre.

        12. Tegye a kezeit az azonos oldali vállára, húzza hátra a könyökét, majd elöl érintse össze.

        13. Tegye csípőre a kezét, húzza hátra a könyököket, majd helyezze át a tarkójára és úgy húzza hátra. Végezze a két mozdulatsort felváltva: egyszer csípőn, egyszer tarkón.

        14. Tegye jobb kezét a bal térdére. Bal karjával nyújtózzon fölfelé rézsútosan magas tartásba, majd engedje vissza a jobb térdére (a karok kereszteznek). Tekintete a gyakorlat közben kövesse a kéz mozgását.

        15. Nyújtózzon föl magas tartásba mindkét karral. Mély belégzés, majd kilégzésre emelje föl hajlítva a jobb térdet, kulcsolja át karjával, és kilégzés. Végezze a légző gyakorlatot a másik oldalra is.

        Olvasson tovább! Az osteoporosis fájdalom kezelésének módszerei

        Keczán Judit, gyógytornász

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Keczán Judit, gyógytornász

        Módosítva: 2020.05.15 18:36, Megjelenés: 2018.04.02 17:51
      • Cikkajánló

        Száraz szem

        Száraz szem

        Dr. Cserháti Zoltán

        A száraz szem okai és hajlamosító tényezői. Mire figyeljünk?

        Elalvást segítő tippek

        Elalvást segítő tippek

        Szponzorált tartalom

        4+1 jó tanács, hogyan aludjunk jól és pihentetően home office idején. (x)

        A csontritkulás folyamata és hazai gyakorisága

        Magyarországon 50 éves kor fölött mintegy 600 ezer nőt és 300 ezer férfit érint a csontritkulás, de ennél jelentősen több a D-vitamin-hiányban szenvedők száma. Miről árulkodnak a statisztikai adatok?

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Kijárási korlátozás - Otthoni torna a derékfájás és hátfájás ellen

        A koronavírus miatt már nemcsak a napi nyolc óra munkát töltjük számítógép előtt, hanem a teljes napunkat, hiszen szinte mindent online intézünk: a bevásárlást, a barátokkal történő kapcsolattartást, de még a gyermekünk házi feladatát is a laptopon készítjük el. Az állandó ülés miatt még olyan embereknél is előfordulhat derék-, illetve hátfájdalom, akik korábban nem ismerték ezt az érzést. Milyen gyakorlatok segíthetnek a fájdalom enyhítésében?

        A csontritkulás megelőzhető

        A csontritkulás megelőzése akkor lehet eredményes, ha már fiatalkorban elkezdődik. A másodlagosan kialakuló, valamilyen egyéb alapbetegséghez társuló csontritkulás esetében az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Izombiopszia - Mikor és hogyan történik?

        A biopszia egy olyan orvosi eljárás, amelynek során vizsgálat céljából a testből sejteket vagy szöveteket távolítanak el a betegség meghatározása, diagnózis felállítása érdekében. Mikor van szükség izombiopsziára, és hogyan történik?

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

        A csontritkulás vagy oszteoporózis a csontok anyagcsere-betegsége. A csonttömeg leépülésével a csont elveszíti stabilitását. A fájdalmas csonttörések gyakran az oszteoporózis következményei.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Rákgyógyítás
        Így vesz részt a mesterséges intelligencia a kezelésben.
        Füstmentes jövő?
        Az ártalomcsökkentés a társadalom, és így végső soron mindannyiunk érdeke. (x)
        Új - Távkonzultáció
        Válasszon szakterületet, foglaljon percek alatt az otthonából, kényelmesen!
      • Orvos válaszol
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások