Hirdetés
      • COVID-19 - Az emberi szervezet védekezőképességének erősítése

        Szerző: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Egészségügyért Felelős Államtitkárság

        A szervezet védekezőképessége, így a fertőzésekkel szembeni ellenálló képesség alapvetően függ az immunrendszer működésétől, a szervezet általános állapotától. Vírusjárvány idején különösen fontos figyelni és mindent megtenni azért, hogy az immunrendszerünk megfelelően működjön, a szervezetünk felvértezve és erős ellenálló képességgel tudja felvenni a harcot a kórokozókkal.

        A szervezet ellenálló képességének karbantartásához, erősítéséhez az alábbiakat kövesse:

        Rendszeres fizikai aktivitás

        A rendszeres fizikai aktivitás elengedhetetlen a szövetek megfelelő vérellátásához, oxigénnel, tápanyaggal való ellátásához, végeredményben növeli a szervezet ellenálló képességét. A rendszeres fizikai aktivitásnak gyulladáscsökkentő hatása van, befolyásolja a fehérvérsejtek, azon belül a vírusok elenni védelemben szerepet játszó sejtek aktivitását, fokozza számos gyulladáscsökkentő anyag termelődését.
        A WHO által javasolt fizikai aktivitás mennyiség: naponta 30 perc közepes intenzitású kardio mozgás (futás, kocogás, nordic walking, kerékpározás, úszás) és hetente kétszer fél óra izomerő-növelő mozgás. Emellett fontos, hogy óránként pár percet mozogjunk – sétáljunk – és naponta tízezer lépést tegyünk meg.

        Szabad levegőn tartózkodás, szellőztetés

        Az emberi szervezet működését nagyban segíti a rendszeres, szabad levegőn való tartózkodás. Lehetőségekhez mérten ez legyen zöld – park, erdő. A szabadban tartózkodás mellett, illetve ha erre nincs lehetőség, a tartózkodásra szolgáló épület, szoba rendszeres, napjában többszöri teljes átszellőztetése elengedhetetlen. A szellőztetés nemcsak szervezetünket frissíti fel, de a szoba levegőjében esetlegesen összegyűlt kórokozók távozását is elősegítjük vele.

        Kiegyensúlyozott táplálkozás

        A szervezet, az immunrendszer megfelelő működéséhez kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra van szükség, melynek alapjai: vegyes táplálkozás – fehérjék, szénhidrátok és zsírok változatos és kiegyensúlyozott fogyasztása, napi legalább 400 g zöldség és gyümölcs fogyasztása, rostdús táplálkozás.

        Vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek

        Kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással a szervezet vitamin- és ásványianyag-, nyomelem-ellátottsága megfelelő tud lenni. Fontos azonban figyelni rá, hogy ilyenkor tavasz elején a szervezet raktárai – tekintettel a téli korlátozott zöldség- és gyümölcsfogyasztási lehetőségekre, az alacsonyabb napos órák számára – alacsonyabb szinten állnak, egyes embereknél akár ki is merülhetnek. A raktárak kimerülését gyorsítják a krónikus betegségek, a mozgáskorlátozottság, a helytelen táplálkozás. Éppen ezért ilyenkor fontos, hogy plusz vitamin-, ásványianyag- és nyomelembevitelről gondoskodni kell, itt elsősorban a D-vitamin, a C-vitamin emelendő ki első helyen.

        Alkoholfogyasztás és dohányzás kerülése

        Sokan nem gondolnak rá, de az alkoholfogyasztás és dohányzás jelentősen rontja a szervezet ellenálló képességét, károsítja az immunrendszert. Így fertőzéses, járványos időszakban az alkohol fogyasztásának és a dohányzásnak (passzívnak is) kerülése különösen fontos.

        További segítségre van szüksége?

        Amennyiben további kérdés merül fel Önben, az alábbi elérhetőségeken állunk az Ön szíves rendelkezésére:

         További ajánlások és tájékoztatók az Egészségügyért Felelős Államtitkárságtól

        (Emmi)

        Hirdetés

        Módosítva: 2020.03.20 11:06, Megjelenés: 2020.03.20 11:06
      • Cikkajánló

        Kijárási korlátozás

        Kijárási korlátozás

        MTI

        Határozatlan időre meg- hosszabbítja a kormány a korlátozó intézkedést.

        Koronavírus-járvány

        Koronavírus-járvány

        koronavirus.gov.hu

        Egészségügyi védőeszközök és a kezelésnél hatásos gyógyszer is érkezett hazánkba.

        623 főre nőtt a beazonosított fertőzöttek száma

        Újabb magyar állampolgároknál mutatták ki az új koronavírus-fertőzést (COVID-19), ezzel 623-főre nőtt a hazánkban beazonosított fertőzöttek száma. Elhunyt újabb 5 idős krónikus beteg és 43 főre emelkedett a gyógyultak száma is.

        Pontosan mikortól, meddig és mennyire fertőző a koronavírus?

        A COVID-19 megbetegedést okozó vírus fertőzőképessége a tünetek meglétekor a legnagyobb, de előfordulhat a tünetek jelentkezése előtt is, még a lappangási időszakban.

        Koronavírus - Merkely Béla: még nem alakult ki immunitás a vírus ellen

        Még nem alakult ki immunitás a koronavírus ellen, ezért van ilyen sok fertőzött a világon - közölte a Semmelweis Egyetem rektora.

        Milyen betegeket fenyeget leginkább a koronavírus?

        A koronavírus-fertőzés az átlagosnál jobban fenyegeti a gyengébb védekezőképességgel rendelkezőket, így az időseket és a krónikus betegségben szenvedőket. De pontosan milyen krónikus betegségek esetén kell fokozott kockázattal számolni?

        Lelki egészségünket is fenyegeti a koronavírus

        Még a világjárvány kezdeti időszakában járunk. Magyarországon március 4-én jelentették hivatalosan az első koronavírus-fertőzést, és március 15-én az első halálesetet. Mégis, mintha hosszú idő telt volna el a kezdetek óta. Megváltozott az időérzékelésünk is...

        A dohányzás szerepe a COVID-19 súlyosságában

        A dohányosok esetében nagyobb a rizikója, hogy az új koronavírus okozta megbetegedés (COVID-19) súlyosabb formája alakul ki, közölte a belga Rák ellenes Alapítvány (Foundation against Cancer) március 20-án egy a New England Journal of Medicine szakfolyóiratban publikált tanulmányra alapozva.

        Miért terjed ennyire agresszíven az új koronavírus?

        A jelenleg világot érintő SARS-CoV-2 általi koronavírus-járvány gyorsan és saját szempontjából sikeresen terjed. Rendkívül sok ember megfertőződött és elsősorban az idősek vagy a krónikus betegségben szenvedők közül sokan haltak meg. De miért terjed ennyire gyorsan és agresszíven a vírus?

        Kimehetünk a szabad levegőre vagy sem a járvány idején?

        A "Maradj otthon!" felhívás nem jelenti azt, hogy friss levegőre és mozgásra ne lenne szükségünk, azonban be kell tartani néhány alapvető szabályt, amennyiben kimozdulunk a falak közül.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.