Őssejtek és új felfedezés

MTI
megjelent:

Az öregedés és a rák megértését is segítheti az a tanulmány, amelyben amerikai kutatók módosított őssejtekkel visszafordították az öregedési folyamatot egy ritka genetikai betegségben.

A bostoni Children''s Hospital és a Harvard őssejtekkel foglalkozó intézetének munkatársai közönséges bőrsejtekből létrehozott, az embrionális őssejtekhez igen hasonló tulajdonságokkal bíró, pluripotens őssejteket (iPS-sejtek) hoztak létre.

Mik az őssejtek?
Az őssejtek olyan sejtek, melyekből – elvileg – az emberi szervezet bármely sejttípusa létrehozható. Szervezetünk sejtekből épül fel, melyek szövetekbe, majd a szövetek szervekbe rendeződnek, végül a szervek szerrendszereket alkotnak. Bővebben az őssejtekről >>
A dyskeratosis congenita elnevezésű ritka, örökletes betegséget tanulmányozták, amely korai öregedéssel jár. A ismertebb progeriához hasonló igen ritka betegség korai őszüléssel, a kézkörmök meggörbülésével, fiatalkori anémiával és jelentősen emelkedett rákkockázattal jár. A szindrómát általában 10 és 30 év között diagnosztizálják.

A páciensek mintegy felénél jelentkezik az a tünet, hogy a csontvelő nem termel megfelelően vérsejteket és immunsejteket. George Daley kutatásvezető munkatársaival dyskeratosis congenitával élő páciensek sejtjeiből hozott létre iPS-sejteket, hogy laboratóriumban tanulmányozhassák a betegséget.

Nature-beli beszámolójuk szerint azonban az eljárás során meglepetés érte őket: az iPS-sejtek előállítása közben megfordult a betegség egyik vezető, sejtszintű tünete.

Hogyan működik a szervezetben a telomeráz?

Ennél a betegségnél a sejtekben kevesebb a telomeráz nevű enzim, amely a telomerek "karbantartását" végzi. A telomerek a kromoszómák végén található védőkupakok, elkopásuk a sejtek öregedéséhez, ezáltal a szervezetben betegségek felbukkanásához, majd halálhoz vezet. A rákos elváltozásoknál pedig úgy tűnik, a telomeráz segíti a tumorsejteket abban, hogy halhatatlanná váljanak és kontroll nélkül másolódjanak.

Egyes kísérleti rákgyógyszerek ezért a telomeráz enzimet veszik célba. A védőkupakok, a telomerek helyreállításában a TERC jelű gén segít, és Daley csapata szerint lehetséges, hogy a tumorsejtek is a TERC-et használják fel halhatatlanságuk megszerzéséhez. Az iPS-sejtek előállítása közben a kutatók felfedezték, hogy azokban háromszor több TERC volt, mint a betegektől származó bőrsejtekben, melyekből kiindultak.

Egyszerűen az, hogy a bőrsejteket iPS-sejtekké alakítottuk, segített a sérült telomerek helyreállításában - jelentette be Daley csapata.

Ez elméletileg azt jelenti, hogy az öregedési folyamat egyik alapvetően fontos elemét leállították. A tudósok most támogatókat keresnek munkájuk folytatásához, mely a ritka örökletes betegséggel élőkön segíthet egykor, és hozzájárulhat a sejtek öregedési folyamata hátterében álló biológia jobb megértéséhez.

Cikkajánló

Szürke hályog

A C-vitamin segíthet és árthat is.

Fáradékonyság

Legtöbbször az életmódból fakadó okai vannak.

WEBBeteg - Dr. Cserháti Zoltán, szemész
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
WEBBeteg - Dr. Horváth Balázs, általános orvos
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.