• A mangán: miért van rá szüksége szervezetünknek?

        Dr. Kónya Judit
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos szakorvosjelölt

        A mangán olyan ásványi anyag, amelyre az emberi szervezetnek igen kis mennyiségben van szüksége. Az emberi test mindössze 10-20 mg mangánt tartalmaz, mégis, számos élettani folyamat fiziológiás működéséhez elengedhetetlen a mangán megfelelő mennyiségű bevitele.

        A mangán általános redoxiszer, vagyis vegyértékének változtatása mellett képes a szabad gyökök semlegesítésére, ezáltal fontos antioxidáns funkciót tölt be.

        Hirdetés

        Többek között a szuperoxid-dizmutáz (SOD) enzim működésének köszönhető, hogy az agresszív szabad gyökök káros hatásai ellen a szervezet eredményesen képes felvenni a harcot. A SOD működéséhez mangán és réz szükséges.

        Az anyagcserefolyamatok és a mangán

        Egyes kutatások azt igazolták, hogy a daganatokban alacsony a mangánnal kapcsolódott SOD enzim szintje, amely arra utal, hogy a mangán szerepet játszik a rosszindulatú daganatos állapotok kifejlődésének megakadályozásában.

         

         Memóriajavító ételek


        Fekete csokoládé, tea, bor -kutatások igazolják az eredményességüket. >>Memóriajavító ételek

        A mangán anyagcserefolyamatokra gyakorolt hatása komplex. Egyrészt számos enzim felépítéséhez és működéséhez szükséges, amely enzimek nagyrészt az anyagcserében töltenek be kiemelkedő szerepet.

        Az enzimműködés befolyásolásán keresztül a mangán kellő mennyisége elengedhetetlen egyes hormonok (főként a pajzsmirigy- és nemi hormonok) előállításához.

        A mangán szükséges a szénhidrátanyagcsere normális lezajlásához, illetve a nukleinsavak (DNS, RNS) képződéséhez. Emellett a táplálékok fehérjetartalmának biohasznosulása mangán hiányában nagymértékben akadályozott, tehát szükséges a fehérjék anyagcseréjéhez is. A mangán segít a vércukorszint szabályozásának folyamatában is.

        Hogyan jut mangán a szervezetbe?

        Irodalmi adatok a mangán gyulladáscsökkentő hatására utalnak, aminek következtében jó hatású lehet az ízületi fájdalmak csökkentésében. Mindezen hatásokról kellőképpen kontrollált klinikai vizsgálati adatok mindeddig nem állnak rendelkezésünkre.

          A napi diófogyasztás jót tesz az egészségnek


        A rendszeres diófogyasztás egy sor anyagcsere-betegségtől menti meg az embert - derítették ki spanyol kutatók. Az amúgy is egészséges mediterrán étrend kedvező hatását a dió, mogyoró még fokozza, állapították meg.
        A napi diófogyasztás jót tesz az egészségnek>>

        A mangán vegyes táplálkozás esetén kellő mennyiségben jut a szervezetbe még annak ellenére is, hogy a gyomor-béltraktusból történő felszívódása nagyon alacsony hatásfokú.

        A táplálékok mangántartalmának csak mintegy 3-4%-a szívódik fel. A felszívódás folyamatát a vas, a kalcium és a foszfor jelenléte nagymértékben csökkenti, de ugyanilyen hatása van az alkoholnak, illetve egyes antibiotikumoknak is.

        A mangánbevitel ajánlott napi mennyisége 4 mg, amely adag emelése ajánlott dohányosoknál, alkoholt rendszeresen (vagy nagy mennyiségben) fogyasztóknál, és nehéz fizikai munkát végzőknél.

        Mely élelmiszerek tartalmaznak mangánt?

        Mangánban gazdag élelmiszerek az olajos magvak (mogyoró, mandula, kesudió, dió), a gabonafélék (ezek annál több mangánt tartalmaznak, minél kevésbé feldolgozottak) és a csírák (pl. búzacsíra). 

         

        Ezek is érdekelhetik Önt

        A mangánhiányos állapotokról illetve a mangánmérgezésről igen kevés adat áll rendelkezésre. Májbetegségben szenvedők, illetve várandós nők és szoptató anyukák kerüljék a nagyobb mennyiségű mangán bevitelét. Az inzulinnal kezelt cukorbetegeknél nagyobb mennyiségű mangán fogyasztása a vércukorszint esését eredményezheti.

        A mangán diétás pótlása egészséges esetben nem szükséges, mangántartalmú táplálékkiegészítők szedése előtt érdemes a kezelőorvos vagy családorvos véleményét kikérni.

        (WEBBeteg - Dr. Kónya Judit)

        Módosítva: 2012.12.19 09:41, Megjelenés: 2012.12.19 09:41
      • Cikkajánló

        Migrén

        Migrén

        Dr. Zsuga Judit

        A migrén kezelési stratégiája a fejfájás gyakoriságától is függ.

        Elalvást segítő tippek

        Elalvást segítő tippek

        Szponzorált tartalom

        4+1 jó tanács, hogyan aludjunk jól és pihentetően home office idején. (x)

        A koronavírus-járvány során sok csaló akar meggazdagodni

        A koronavírus-járványt övező bizonytalanság, elszigeteltség, szorongásos állapot miatt legtöbben a televízió- vagy a rádiócsatornák híradásaiból tájékozódnak. Az internet azonban a magyar háztartások jelentős hányadában elérhető, így annak használata a felnőttek és a gyermekek számára is kézenfekvő. Ám a közösségi oldalakról, hírportálokról tájékozódók a valós, napi információk mellett álhíreket is felfedezhetnek.

        Tanácsok horgászoknak a koronavírus-járvány idején

        A COVID-19 a szabadban is terjed cseppfertőzés útján, ezért a jelenlegi járványhelyzet a horgászoktól is nagyobb odafigyelést igényel. A szabályok betartása mellett a horgászat mindazonáltal nem tilos és nem is veszélyes.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA