• Tévhitek, mítoszok az alvásról

        Szerző: WEBBeteg - stern.de

        Igaz-e, hogy legalább nyolc óra alvásra van szüksége mindenkinek? És hogy az időseknek kevesebb alvásra van szükségük? Aki sportol, jobban alszik?

        Összeszedtük az alvással kapcsolatos legáltalánosabban elterjedt vélekedéseket. Van, ami igaz, van, ami félig igaz, és van, ami egyáltalán nem.

        Hirdetés

        1. Az éjfél előtti alvás a legjobb

        Az alvási fázisokról

        Egy alvási ciklus nagyjából 90-120 percig tart, ezalatt 4 NREM (gyors-szemmozgás-nélküli) és 1 REM (gyors szemmozgású) fázis különíthető el egymástól. Ilyen ciklusból egy éjszaka alatt négy-hat fordul elő. Az éjszaka előrehaladtával a mély NREM fázisok hossza csökken, a REM fázisok hossza növekszik. Az alvás fázisai>>

        Nem igaz. Mindegy, hogy valaki éjfél előtt vagy éjfél után fekszik le. Az a fontos, hogy az elalvás utáni első óra zavartalan legyen, ilyenkor van ugyanis a leghosszabb mélyalvási periódus: ekkor piheni ki magát leginkább a szervezetünk.

        2. Legalább nyolc óra alvásra van szüksége mindenkinek

        Nem igaz. Van, akinek nyolc órára van szüksége, van, aki már hat óra alvás után is fittnek érzi magát. Fontos, hogy mindenki tudja, mekkora az alvásigénye, s annak megfelelő hosszan aludjon. Egy statisztikai adat: aki rendszeresen hét órát alszik, annak magasabb a várható élettartama.

        3. Normális, ha éjjelente felébredünk

        Igaz. Az egészségesek is felébrednek legalább tíz alkalommal minden éjjel. Ezek az ébrenlétek azonban nem tartanak tovább egy percnél és reggel nem is emlékszünk rá. Minél idősebb valaki, annál jobban emlékszik ezekre az apró éber pillanatokra. Nyugalom, ez teljesen normális.

        4. Az időseknek kevesebb alvásra van szükségük

        Nem igaz. Az alvásigény csak az első életévben csökken: egy újszülöttnek 20 órás alvásigénye is lehet, majd a legtöbb embernek pubertás után lecsökken 7-8 órára, mely öregkorban sem változik, de az idősek máshogyan alszanak: gyakrabban felébrednek, alvásuk felületesebbé, "éberebbé" válik, ezért van, hogy napközben fáradtnak érzik magukat és szundítanak egyet.

        5. A napközbeni alvás pihentet

        Igaz, de csak, ha rövid. Egy 15-30 perces szunyókálás kedélyjavító hatású, fittnek és teljesítőképesnek érezzük magunkat utána. Kiadós, egy óránál hosszabb alvás után azonban tunyának, gyengének érezzük magunkat és ami még rosszabb, este nehezebben tudunk elaludni és az alvás is felületes lesz.

        6. Egy lefekvés előtti ital segít az elalvásban

        Igaz, ha az az ital nem alkohol, az ugyanis zavarhatja, meggátolhatja a mélyalvást. Egy pohár mézes tej vagy egy csésze nyugtató tea azonban kellően elernyeszt, könnyebben elalszunk tőle.

        7. A férfiak merevedéssel ébrednek, ha tele a hólyagjuk

        Nem igaz. A férfiaknak minden REM-alvásfázisban merevedésük van, függetlenül attól, erotikus álmuk van-e, vagy sem. A hölgyek esetében pedig a REM-fázisban a klitorisz vérbővé válik. Hogy a nemi szervek aktivitása milyen összefüggésben áll ezzel az alvási periódussal, nem tudni.

        8. Aki sportol, jobban alszik

        Igaz, de nem a nap minden szakában. Aki rendszeresen sportol, az általában könnyebben elalszik, jobb lesz az alvás minősége is, valamint hosszabb lesz a mélyalvási periódusa. Fontos, hogy a napi testmozgást kora estig fejezzük be, különben épp az ellenkezője történik, amit szeretnénk: a szervezetünk készenlétben áll, felpörög, így nehezebbé válik az elalvás.

        (WEBBeteg, forrás: stern.de)

        Módosítva: 2016.01.17 22:23, Megjelenés: 2016.01.17 22:23
      • Cikkajánló

        Ön is szívbeteg?

        Ön is szívbeteg?

        Dr. Vaskó Péter

        A téli hideg, a megerőltető fizikai aktivitás és a szívbetegségek összefüggései.

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Vajon miért ilyen népszerű a lézeres szemműtét? Utánajártunk. (x)

        Évekkel fiatalíthatja meg a vérkeringést a maratonfutás

        A maratoni távra való felkészülés és a táv lefutása javítja az először indulók egészségét, a vérereik életkorából nagyjából négy évet farag le egy új tanulmány szerint.

        Az öngyógyítás veszélyei

        Az internet használata mindennapjaink természetes részévé vált. Hasznossága vitathatatlan: több milliónyi információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy gyors válaszokat kapjunk kérdéseinkre, legyen szó az élet bármely területéről.

        Az alvási apnoe kezelése

        Az alvási apnoe enyhébb eseteiben orvosa életviteli változtatásokat javasolhat Önnek, többek között fogyást és a dohányzás elhagyását. Ha ezek nem elegendőek vagy ha az alvási apnoe mérsékelten súlyos, számos más kezelés is rendelkezésre áll.

        Élet alvási apnoeval

        Számos esetben az obstruktív, illetve a centrális alvási apnoeval való együttélés szempontjából nagyon fontos, hogy Ön átgondolja saját életvitelét és szükség esetén változtasson azon.

        Kényelmes ágy - Kiegyensúlyozott mindennapok

        Az egészséges élet alappillére a kielégítő alvás. Napjainkban egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a megfelelő fekvőhely kialakítása. Ha belegondolunk, a napunk 24 órájából optimális esetben 8 órát alvással töltünk, ami az életünk egyharmadát jelenti.

        Az alvászavar és típusai

        Az alvás alapvető létszükséglet a szervezet - így az idegrendszer - számára a regenerálódásához, szerepe mind mennyiségi, mind minőségi szempontból igen meghatározó. Elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

        Alvási apnoe - Miért fontos a szűrés?

        Az alvási apnoet napjainkban súlyos betegségnek tartják, amely a mindennapokra és a párkapcsolatra gyakorolt káros hatása mellett számos szövődményt idézhet elő, illetve megnöveli más betegségek kockázatát.

        Alvásproblémák? - Tippek a nyugodt pihenéshez

        Sokan szenvednek alváshiánytól, de kevesen tudják, hogy a helyes alvási higiéné kialakítása mellett akár gyógyszer nélkül is legyőzheti az alvásproblémákat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.