Az orvosi kommunikáció jelentősége a kezelésekkel kapcsolatos döntésekben

szerző: Téglás Vivien, orvostanhallgató - Semmelweis Egyetem
lektorálta: Dr. Tóth Mónika Ditta, PhD, Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet megjelent: 2019.05.06.

A beteg kezelése, gyógyulása sokrétű dolog, amelynek egyik fontos eleme az orvosi kommunikáció. A hatékony orvos-beteg együttműködés mindkét fél részéről megfelelő tájékozottságot és nyitottságot igényel.

A legtöbb gondot a mindennapi rutinban az időkorlátok miatti félreértések, meg nem válaszolt kérdések okozzák. Ezért a terápia sikerességében komoly szerepet játszhat a betegnek és orvosának informáltsága, és nem utolsó sorban az orvos kommunikációs készségei.Orvosként a naprakész tudásanyag által felállított szakmai irányelvek ismerete és követése a hatékony gyógyító tevékenység szerves része.

A szakértelem és kellő rálátás mellett hasonlóan hangsúlyos a páciens teljeskörű tájékoztatása a betegségével és a terápiás lehetőségekkel kapcsolatban.

A hatékonyabb tájékoztatás érdekében a betegtájékoztató prospektusok használata mellett az orvos további segédeszközöket is igénybe vehet. Például tableten vagy okostelefonon megjeleníthető tájékoztató anyagok segítségével szemléltetheti az egyes betegségekkel kapcsolatos tudnivalókat, a lehetséges kezelésekre vonatkozó információkat, várható eredményeket, illetve azok lehetséges szövődményeit.

Sokszor az egyes betegségek kezelésére több terápiás alternatívát kínálhat fel az orvos, akinek hasonlóan kiemelt szerepe van abban, hogy felvázolja az egyes kezelési lehetőségek előnyeit és hátrányait, illetve azt, hogy ezek milyen módon befolyásolhatják a beteg életminőségét.

Míg a választott kezelés végrehajtása az orvos szerepe, a döntést a beteg hozza meg, amit a szükséges információk birtokában tehet meg körültekintően.

Egyre több beteg érzi úgy, hogy részt kíván venni a kezelésével kapcsolatos döntéshozatalban

Amikor több, eltérő előnyökkel és kockázatokkal járó terápiás lehetőség is rendelkezésre áll, a páciens számára legoptimálisabb kezelés megválasztásában fontos, hogy az orvos hogyan tudja betegével együtt mérlegelni, hogy melyik lenne a legideálisabb választás.

A közös döntéshozatal egy olyan két irányú kommunikáció, amelyben az orvos a szaktudása alapján felvázolt javaslatait, a páciens pedig saját szükségleteit, értékrendjét, elvárásait osztja meg és ezek mindegyikének szem előtt tartásával születik meg a közös döntés a kezelésről.

A közös döntéshozatal kezdő lépése egy, a beteget aktivizáló légkör kialakítása, melyet a döntési alternatívák felvázolása és a páciens preferenciáinak feltérképezése követ.

A megértés ellenőrzése szerves része a sikeres együttműködés gyakorlatban történő megvalósulásának, melyet a kezelőorvos folyamatos visszakérdezéssel biztosíthat.

Döntéstámogató eszközök

Az adott betegségre, kezelési alternatívákra vonatkozó szükséges információk átadását és a hatékonyabb időgazdálkodást ugyancsak segítik a döntéstámogató eszközök. Ezek a tájékoztató anyagok a terápiák várható eredményeit és lehetséges kockázatait közérthető formában ismertetik.

A beteg döntésének meghozatalában segítségül szolgálhat az egyes kezelési lehetőségeket összehasonlító táblázat is, ami a beteg kérdései alapján hasonlítja össze az egyes alternatívákat. Döntéstámogató eszközök továbbá a különböző multimédiás, interneten vagy mobiltelefonon keresztül elérhető tájékoztató anyagok is. Az orvos vagy egészségügyi szakdolgozó adhat és egyaránt ajánlhat ilyen célt szolgáló betegtájékoztató prospektusokat vagy honlapokat.

Egy adott terápia várható eredményeit, továbbá azt, hogy milyen mellékhatásokkal kell számolni a kezelés során egyrészt az iránymutatásokban közzétett adatok alapján vázolja fel a kezelőorvos, másrészt szakmai tapasztalatainak az ismertetésével segíti páciense számára a választást.

Az internet világában a betegek többsége hiteles vagy hitelesnek vélt információkkal fordul kezelőorvosához a betegségét illetően. A jól informált orvos az érvényben lévő szakmai irányelvek alapján a beteg kérdéseire megfelelő tájékoztatást és útmutatást nyújt.

Az egyes betegségek és a javasolt terápiás lehetőségek részletes, közérthető elmagyarázása kiemelten fontos. Ezáltal a beteg saját kezelésének aktív résztvevőjévé válhat. A páciens aktív részvétele kezelésében és a betegségével kapcsolatos megfelelő informáltsága számottevően segíti az egészségügyi dolgozók munkáját, amit a beteg gyógyulása érdekében végeznek.

Ha bizonyos esetekben a megfelelő tájékozatás és empatikus hozzáálás ellenére a beteg nem fogadja el az orvos által javasolt terápiás lehetőségeket, tiszeteletben kell tartani.

Források

(Téglás Vivien, orvostanhallgató, Semmelweis Egyetem, Lektorálta: Dr. Tóth Mónika Ditta, PhD, Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

A cink szerepe A cink szerepe

Miért van rá szükség? Melyek a kedvező élettani hatásai?

Dohányzás Dohányzás

Milyen szív-érrendszeri betegségek kialakulásában játszik szerepet?

Időmegtakarítás és a hatékonyság növelése a megfelelő kommunikációval

A folyamatos időhiány sajnos a mindennapos kommunikációt is megváltoztatta. Manapság egyre jobban elszemélytelenedtek a kapcsolatok és a pontos...

Orvos-beteg kommunikáció az egyszerűbb közös munkáért

Alapvető probléma manapság az orvosok és betegek körében, hogy nem minden esetben találják meg a közös hangot, nem értik meg egymást és ezáltal a...

A hozzátartozó szerepe az idős beteg-orvos kommunikációban

Bizonyára az Ön családjában is vannak idősödő hozzátartozók, akik egészségügyi állapota, illetve ellátása mindannyiunkat érintő kérdés. Az...

Gyermekkel a rendelőben: az eredményes kommunikáció titka

Az emberek többsége nem szívesen jár orvoshoz. A szülőknek nagy stresszt okoz, amikor a gyermekük betegszik meg, és nem tudják, hogy vehetnének...

Tabutémák az orvosnál - Hogyan beszéljünk a szexuális problémáinkról?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) megfogalmazása szerint a szexuális egészség az általános egészség (testi, lelki és szociokulturális jó...

Kommunikáció a rendelőben: a jó kapcsolat titka

Az orvos-beteg találkozás a leggyakoribb és talán a legfontosabb helyzet az orvosi hivatás gyakorlatában. Egy orvos szakmai életpályáján 160 - 300...

A rossz hír közlése rákbetegekkel

A gyógykezelést végzőnek jogszabályban is rögzített kötelessége, hogy őszintén tájékoztassa betegét állapotáról, legyen bármilyen súlyos...

A rákos beteg gyorsan elfelejti az orvostól hallottakat

Rossz hírt hallani és azt feldolgozni soha nem könnyű. Különösen nehéz akkor, ha a hallottak nagymértékben befolyásolják további életünket...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.