• Kalciumpótlás, kalciumbevitel - Nem csak a csontoknak jó

        Szerző: Medical Tribune

        A kalcium ugyanolyan alapvető a földi élethez, mint a szén, bár ezt kevésbé szokták emlegetni – mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának belgyógyász endokrinológusa. A kalciumra szükség vana szaporodástól kezdve az ideg- és izomsejtek működésén át a sejtek közötti és sejten belüli kommunikációhoz egyaránt. (x)

        Kalciumbevitel, kalciumpótlás: az átlag háromszorosa kell

        A kalcium extracelluláris koncentrációja normálisan rendkívül szűk határok, 2,2 és 2,6 mmol/l között szabályozott, e 0,4 mmol/l-es tartomány alatt és fölött is káros a szervezetre. A bonyolult szabályozómechanizmus ezt természetesen csak akkor tudja biztosítani, ha a szervezet elég kalciumhoz jut.

        Dr. Lakatos Péter professzor
        Dr. Lakatos Péter

        A szárazföldi élőlények a táplálékkal, a tápcsatornán keresztül jutnak változó mennyiségű kalciumhoz (a tengeri élőlények a bőrükön, kopoltyújukon keresztül vehetik fel a korlátlan mennyiségben rendelkezésükre álló kalciumot), amit felesleg esetén a csontban raktároznak el.

        Az úgynevezett civilizálódás során az emberiség kalciumbevitele jelentősen csökkent, és ma túlnyomó többségünk a kalcium pótlására szorul – ha nem tud elég zöldséget, gyümölcsöt enni, tejet fogyasztani, akkor tabletta formájában. Magyarországon egy átlagember napi 400–600 mgnyi kalciumot fogyaszt, holott a napi kalcium bevitelének szükséglete, attól függően, hogy milyen korúak, illetve neműek vagyunk, 1000 és 1500 mg között mozog – terhes nőknél még nagyobb –, azaz az átlagos kalciumbevitel két-háromszorosa.

        Hazánk lakosságának megközelítőleg harmada tejcukorérzékeny, így a legfőbb kalciumforrást, a tejet nem is fogyasztja. Ráadásul az elmúlt párszáz évben életünk nagy részét házakban töltjük, vagyis jóval kevesebbet tartózkodunk napon, így kevesebb D-vitamin keletkezik a bőrünkben. Ma a civilizált világ lakossága 50–70 százalékának a szervezetében nincs elegendő ebből a vitaminból, holott az szükséges lenne a kalcium felszívódásához és a kalcium csontba épüléséhez is. Annak, aki nem D-vitamin-hiányos, és fent szeretné ezt a normális szintet tartani, napi 1000 nemzetközi egység D-vitamin fogyasztása ajánlott – szögezi le Lakatos Péter.

        Hirdetés

        Kalcium - Szív és érrendszer

        Félszáz tanulmány bizonyítja, hogy a napi 1–1,5 grammos kalciumbevitel hasznos a csonttömeg megtartásához, a D-vitaminnal együtt csökkenti a csont törékenységét és a kardiovaszkuláris egészség fenntartásához is alapvető – csökkenti a magas vérnyomást, könnnyíti a szív munkáját – mondja a belgyógyász.

        A közelmúltban jelent meg egy több mint tíz éves időtartamot felölelő, ausztrál utánkövetéses vizsgálat eredménye, miszerint azoknál a posztmenopauzás nőknél, akiknél biztosítva volt a normális kalciumbevitel, fele olyan arányban fordult elő szív- és érrendszeri szövődmény, mint a kalciumpótlásban nem részesülőkben. Ezt azért is fontos megjegyezni, mert egy új-zélandi munkacsoport 2007-ben és 2010-ben is megjelentetett egy-egy sokakat félrevezető tanulmányt, amelyek hibás metodológián alapultak (önbevallásos kérdőívvel jegyezték fel a kardiovaszkuláris eseményeket, nem objektív orvosi dokumentációra alapoztak, valamint a kísérleti alanyoknak csak 60 százaléka tartotta be az orvosi utasítást, azaz szedte be a kalciumot), és a kalciumbevitel, valamint a kardiovaszkuláris halálozás közötti pozitív összefüggést hangsúlyozta.

        Tévesen, ugyanis a vizsgálati személyek vélhetően inkább a kalciumhiány miatt betegedtek meg – hívja fel a figyelmet Lakatos Péter.

        (Medical Tribune)

        Módosítva: 2011.03.23 16:21, Megjelenés: 2011.03.23 16:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Zsíros a bőre? Így ápolja!

        Zsíros a bőre? Így ápolja!

        Peterman Krisztina

        A zsíros bőr ápolásának kulcsa, hogy megtaláljuk az egyensúlyt és kiderítsük az okokat.

        Migrén

        Migrén

        Szponzorált tartalom

        Nem minden fejfájás migrén. De mitől migrén a migrén? Mutatjuk! (x)

        Az időskori alultápláltságra figyelmet kell fordítani

        A sovány embereknek általában az anyagcsere lebontó folyamata zajlik gyorsabban, felfokozottan. Ez gyakran alkati kérdés, aminek genetikai háttere nyomon követhető. A soványabb testalkatú emberek többsége nem eszik tudatosan kevesebbet, noha sokan ügyelnek az egészséges étrend megválasztására, gyakran érzik azt, hogy többet esznek, mint kellene, mégsem híznak. Az alultápláltak szervezete ezzel szemben fontos tápanyagokból szenved hiányt, aminek következtében számos hiánytünet, hiánybetegség alakulhatnak ki náluk.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        Kalciumhiány: minden korosztályban kockázati tényező

        A magyar fiatal felnőtt lakosság kb. 70 százaléka a javasolt 1000 mg alatti mennyiséget visz be szervezetébe, az emberek 50 százaléka pedig 800 mg-nál is kevesebb kalciumot fogyaszt. A WEBBeteg kérdéseire Dr. Takács István, a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság elnöke adott választ.

        Amit tudni kell a kalciumról

        A kalcium rendkívül fontos ásványi anyag, azt is mondhatnánk, hogy nélküle nincs élet, ugyanis minden sejtnek, szövetnek szüksége van rá. A kalciumnak a csontok szilárdságának biztosításán kívül meghatározó szerepe van az idegek és izmok ingerelhetőségében, az izomösszehúzódásban, sőt még a véralvadásban is.

        Mennyi a menopauza során az elegendő mennyiségű kalcium?

        Olvastam, hogy nőknél a változó kort követően napi 1500 mg kalcium bevitele ajánlott. Ehhez képest élelemből kb. 600 mg bevitele az átlag. Rendszeresen szedek gyógyszert csontritkulásra. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        A kalciumbevitel véd a ráktól? A legújabb vizsgálat szerint igen

        2009. február végén látott napvilágot az a publikáció, mely az amerikai Archives of Internal Medicine című folyóiratban jelent meg, és a kalciumbevitel valamint a rosszindulatú daganatos betegségek kialakulásának rizikóját vizsgálja.

        A kalcium

        A szervezet kalciumtartalmának jelentős többségét a csontok tartalmazzák. A vérben a kalciumion három formában található: fehérjékhez kötötten, negatív töltésű ionokkal alkotott vegyületekben, illetve szabad, kétszeresen pozitív töltésű ionként.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.