• Új terápiás lehetőségek rosszindulatú daganatok személyre szabott terápiájában

Szerző: MTA

Az MTA és a Semmelweis Egyetem Bödör Csaba vezette Lendület Molekuláris Onkohematológiai Kutatócsoportjának részvételével új mutációs és lehetséges terápiás célpontot azonosítottak follikuláris limfómában a londoni Barts Cancer Institute kutatói. Eredményeiket a Nature Geneticsben közölték.

A frissen felfedezett genetikai eltérések az mTOR jelátviteli út komponenseiben, az RRAGC, valamint az ATP6AP1 és az ATP6V1B2 génekben találhatóak, amelyeket a follikuláris limfómában szenvedő betegek mintegy 25%-ában mutattak ki a kutatók. Az mTOR számos jelátviteli útvonal közös találkozópontja a sejtekben és egyik fontos központi szabályozója a sejtek növekedésének és anyagcsere-szabályozásának is. Az útvonal kóros érintettségét korábban több daganattípusban is leírták, azonban aktiváló típusú mutációkat most azonosítottak először.

Az RRAGC és a két ATP-áz gén által kódolt fehérje az mTOR jelátvitelt az aminosavak lebontása kapcsán aktiválja, ami a sejtek táplálékfüggő növekedését irányítja. A leírt mutációk aktiváló jellegűnek bizonyultak, azaz a sejtek aminosavszegény környezetben is mutattak mTOR jelátvitel által irányított növekedést, osztódást. A talált mutációk korai, úgynevezett „driver” jellegű genetikai eltérésnek bizonyultak, így minden bizonnyal fontos szerepük lehet a betegség kifejlődésében.

Előrelépés a terápiában

A felfedezés a személyre szabott terápiában feltehetően kiválóan használható majd azon betegek kijelölésére, akik profitálhatnak az mTOR-gátló szerek klinikai alkalmazásából, megkímélve így olyan betegeket a nem kívánt mellékhatásoktól, akiknél ez a terápia valószínűleg nem járna semmilyen klinikai előnnyel. Bödör Csaba korábbi munkájának eredményeképpen (Nature Genetics 2014) megismertük a follikuláris limfóma részletes genomtérképét, különös tekintettel az agresszívebb formába átalakuló esetekre.

A most felfedezett mutációk döntően olyan betegekben fordultak elő, akikben a betegség nem transzformálódott agresszívebb limfómába. Az ehhez hasonló felfedezések hozzájárulnak a follikuláris limfóma személyre szabott terápiájának megvalósításához, ami Bödör Csaba Lendület-munkacsoportjának egyik fő célkitűzése. A kutatócsoport munkájának köszönhetően ezek a modern eljárások és új kutatási eredmények a hazai betegek számára is elérhetővé válnak majd.

A limfómákról röviden

A limfómák a nyirokrendszer B-, illetve T-sejtjeiből kiinduló rosszindulatú daganatok, amelyek érinthetik a testszerte található összes nyirokcsomó-régiót, az extranodális nyirokszerveket, illetve a csontvelőt. A betegséget klasszikusan ún. Hodgkin- és non-Hodgkin-limfómákra osztjuk fel. A non-Hodgkin-limfómák csoportjába tartozó betegségek közül az egyik leggyakrabban előforduló entitás a follikuláris limfóma (FL), mely nevét a mikroszkóp alatt látható, a nyirokcsomók csíraközpontjaira hasonlító növekedési mintázata alapján kapta.

Magyarországon a betegségből hozzávetőleg 200 diagnózis születik évente. Bár a betegek túlélése hosszú (több, mint 10 év), a follikuláris limfóma a jelenleg elérhető terápiás lehetőségek alkalmazásával gyógyíthatatlan. A betegség lefolyására jellemző, hogy a kezdeti kedvező terápiás választ követően visszaesés következik be, ami újabb kezelést tesz szükségessé. Az egymást követő visszaesések során egyre szűkülnek a terápiás lehetőségek, és a betegek egy részében a follikuláris limfóma egy sokkal agresszívebb limfómába, úgynevezett diffúz nagy B-sejtes limfómába transzformálódik, ami lényegesen rövidebb túléléssel jár.

Az elmúlt évek intenzív gyógyszerfejlesztési törekvéseinek köszönhetően számos új terápiás lehetőség jelent meg, illetve áll kipróbálás alatt follikuláris limfómában. A legújabb genetikai felfedezések pedig éppen ezen új terápiás lehetőségek valóban személyre szabott alkalmazásához járulhatnak hozzá a közeljövőben.

(MTA)

Módosítva: 2016.02.04 21:41, Megjelenés: 2016.02.04 21:41

Koronavírus

Semmelweis Egyetem

Nő a 40 év alattiak aránya a fertőzöttek között. Júliusban 44%-ot tett ki ez a korosztály.

Inkontinencia

Cs. K., fordító

Bőrápolási tippek inkontinenciában szenvedőknek.

Fej-Nyak Rák Elleni Küzdelem Világnapja: július 27.

Minden év július 27-én a fej és a nyak területén előforduló rosszindulatú daganatok elleni küzdelemre figyel a világ. A Fej-Nyaki Onkológiai Társaságok Nemzetközi Föderációja 2015-ben július 27-ét a Fej-nyaki Daganatok Elleni Küzdelem Világnapjává nyilvánította.

Ne haljon meg és ne szenvedjen senki, akin a tudomány mai állása szerint lehetne segíteni

A(z élő) szervezetek működése dinamikusan szabályozott folyamat. Ha a vezénylésükben szerepet játszó szabályozó gén (vagy több gén) meghibásodik, annak következményeként valamely sejt (vagy több sejt) fékevesztett módon osztódni kezd. Ezt a sejtburjánzást kiváltó génhibát kapcsolják ki a legújabb célzott gyógyszerek, s ezzel új megközelítést, egyfajta oki terápiát hoznak az onkológiában. Dr. Peták István molekuláris farmakológussal beszélgettünk.

A nyirokrendszer daganatai

A nyirokrendszer daganatai, más néven lymphoproliferatív betegségek vagy lymphomák (limfómák) a nyirokrendszert alkotó sejtekből indulnak ki. E sejtek sokféle típusa, eltérő működése és elhelyezkedése, a betegségek genetikai háttere és molekuláris jellegzetességei vezetnek ahhoz, hogy a nyirokrendszer daganatai sokrétűek lehetnek, eltérő kezelési lehetőséggel és eltérő gyógyhajlamokkal.

Limfóma: A leghatékonyabban gyógyítható rák

Keveseket sújt a nyirokrendszer rosszindulatú daganata, ezért a nem közvetlenül érintetteken kívül, a lakosság körében nem sok szó esik a limfóma nevű vérképzőszervi kórról.

A limfómás esete a balszerencsével

A félrevezető tünetek, a daganat rejtett elhelyezkedése a gyógyulás esélyét csökkentik.

A limfóma terápia nem csak testi mellékhatásokat okoz, a lélekre is rányomja bélyegét

Szembesülni egy rosszindulatú daganatos kórképpel mindig óriási sokkot jelent a betegek számára. Félelem és bizonytalanság: ez a két leggyakoribb érzés, ami áthatja a betegek megpróbáltatásokkal teli mindennapjait, főleg abban az időszakban, amikor már nem csupán a betegségtudat terhével kell megküzdeniük, hanem a terápia következtében kialakuló testi és lelki hatásokkal is.

Limfóma: Ártatlannak tűnő tünetek

A limfóma egyre gyakoribb daganatos betegség, mely a limfocitákból, azaz a nyiroksejtekből indul ki. Mint a rákos megbetegedések nagy százalékának, a limfóma kialakulásának oka is ismeretlen. A limfociták kóros elváltozása miatt egyes nyirokcsomók, a lép és más szervek megnagyobbodnak.

A limfómák fajtái és tünetei - A limfóma világnapja

A limfóma a nyirokrendszer rosszindulatú daganata, azonban eredményesen kezelhető betegség, mivel ma Magyarországon a follikuláris es diffúz nagy B - sejtes limfomákon túl már a krónikus limfocitás leukemiás (CLL-es) betegek is hozzájutnak a legmodernebb célzott immunterápiához a kijelölt hematológiai centrumokban.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hüvelygomba és fogamzásgátló
        Sok nő küzd visszatérő hüvelyfertőzéssel, melyek között gyakori a gombás eredetű.
        Online konzultáció
        Milyen az online konzultáció megítélése itthon? Bíznak benne az emberek?
        Allergiás?
        Nem az orrunk az egyetlen testrész, amely allergia esetén érintett lehet.
      • Orvos válaszol