• Baktérium is okozhatja a hasnyálmirigyrákot

Szerző: MTI

Egyes baktériumfertőzésekben fedezte fel a rák legveszélyesebb fajtája, a hasnyálmirigy-daganat egyik okát egy amerikai kutatás.

Egyre több tanulmány hangsúlyozza a fertőzések, első sorban a gyomor és az íny betegségeinek szerepét a hasnyálmirigyrák kialakulásában. Ez a különlegesen veszélyes daganat az Amerikai Rákkutató Társaság becslései szerint 2013-ban mintegy 37 500 beteg halálát fogja okozni az Egyesült Államokban.

Kockázati tényzők

Rendkívüli veszélyessége ellenére a tudósok nem ismerik a főbb kiváltó okait, hiszen csak a megbetegedések 40 százaléka írható az ismert kockázati tényezők számlájára - idézi a Live Science tudományos portál a Carcinogenesis című szaklapban megjelent tanulmányt.

"A hasnyálmirigyrák a legrosszabb daganatfajta, amely embert érhet. Halálozási aránya a legmagasabb, 96 százalékos" - magyarázta Wasif Saif, a Bostoni Tufts Egészségügyi Központ gyomor- és béldaganatkutató programjának igazgatója.

Az ismert kockázati tényezők közé tartozik a dohányzás, az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, az alkoholizmus és a hasnyálmirigy gyulladása.

Helicobacter pylori és Porphyromonas gingivalis

A providence-i Brown Egyetem Dominique Michaud epidemiológus vezette kutatócsoportja szerint a tudományos irodalom leginkább két bakteriális fertőzést hoz összefüggésbe a hasnyálmirigyrákkal. Az adatok arról tanúskodnak, hogy valószínűleg hajlamosabbak a hasnyálmirigyrákra a gyomorrák és a gyomorfekély kialakulását okozó Helicobacter pylori baktériummal fertőzött személyek, valamint a rossz szájhigiénés szokások következtében fellépő Porphyromonas gingivalis nevű ínyfertőzésben szenvedők.

Hasnyálmirigy daganat

A hasnyálmirigy daganat alattomos megbetegedés, tüneteket meglehetősen későn okoz, általában már csak akkor, amikor a környező szerveket beszűrte és távoli szervekbe is adott áttéteket.
        A hasnyálmirigy daganat tünetei>>

"Számos elmélet igyekszik megmagyarázni, hogyan járulnak hozzá ezek a baktériumok a hasnyálmirigyrák kifejlődéséhez. Egyikük szerint a fertőzések testszerte gyulladást okoznak, amely szerepet játszik a hasnyálmirigyrákban" - fűzte hozzá Saif.

Egy másik elmélet azt állítja, a baktérium-fertőzések az immunrendszerben indítanak el változásokat. Ha pedig a szervezet védekezése módosul vagy meggyengül, a test kevésbé tud ellenállni a ráknak.

Kockázati tényezők

A tanulmány szerint a hasnyálmirigyrák kockázati tényezői, a dohányzás, az elhízás és a cukorbetegség is tompíthatják az immunválaszt, kaput nyitva ezzel a lehetséges kórokozóknak.

"Nem új keletű elképzelés, hogy a baktérium-fertőzések kiválthatják a rák egyes fajtáit. Az elmúlt évtizedben többféle összefüggést tártak fel a tudósok" - hangsúlyozta Saif.

A hepatitis B és C vírusa a májrák egyik okozója, a méhnyakrák szorosan köthető a humán papillomavirus (HPV) okozta fertőzéshez, az orr és a torok daganatát összefüggésbe hozzák az Epstein-Barr vírussal.

A tanulmány szerint a bakteriális fertőzések és a hasnyálmirigyrák kapcsolatának megértése lehetővé teszi a daganat korábbi felismerést és kezelését is. A családtagok pedig segíthetnek, amikor az orvos arra hívja fel a beteg figyelmét, hogy változtasson életmódján, szokjon le a dohányzásról és javítson a szájhigiénés szokásain. (http://www.livescience.com/38369-pancreatic-cancer-bacteria-infections.html)

Módosítva: 2013.07.26 17:12, Megjelenés: 2013.07.26 17:12

Tudásteszt

Ön mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tesztelje tudását!

Szürkehályog-műtét

Szponzorált tartalom

Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

Évtizedekig lappangó kórt okoz, majd öl az azbeszt

A mezotelióma egy olyan ritka daganatos kór, aminek rendkívül hosszú - 20-40, de akár 50 év is lehet - a lappangási ideje. Nehéz diagnosztizálni, majd még nehezebb (ha egyáltalán van rá esély) gyógyítani. Kialakulásáért elsősorban az azbesztet lehet felelőssé tenni. Az okozott betegség világnapját 2004 óta minden év szeptember 26-án tartják.

Életmód és táplálkozás vastagbéldaganat esetén

A megfelelő életmódnak és helyes, változatos táplálkozásnak fontos szerepe van az egészség megőrzésében, a daganatok kialakulásának, illetve kiújulásának megelőzésében is.