• Elsősegélynyújtás cukorbetegeknek

        WEBBeteg - Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus

        Kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor a közelünkben tartózkodó cukorbeteg hirtelen rosszul lesz. Mit kell ilyenkor tenni? A legtöbb ember megijed, pedig csak akkor tudunk hatékonyan segíteni, ha nem esünk pánikba. A hirtelen kialakuló szövődményeknél laikusként is hathatósan tudunk elsősegélyt nyújtani.

        Mit tegyünk a hipoglikémiás beteggel?

        Amikor a vércukor hirtelen leesik (hipoglikémia), a beteg rosszul lesz. Hidegen verejtékezik, sápadt, remeg, fáj a feje, szédül, fáradt, gyenge, igen erős éhségérzete van, szapora a pulzusa, izgatott, esetleg hány, vagy hányingere van, és tudatzavar alakulhat ki. Ezek közül nem mindegyik jelenik meg, és a sorrend is egyéntől függ.

        Hirdetés

        A cukorbetegek megtanulják észrevenni a saját hipoglikémiás tüneteiket, és kezdetben, amíg nincs tudatzavar, segíteni is tudnak magukon azzal, hogy a maguknál hordott szőlőcukor-tablettákból megesznek néhányat.

        Van viszont olyan eset is, amikor olyan hirtelen alakul ki a tudatzavar, hogy a beteg önsegítésre képtelen.

        Ilyenkor, ha még eszméleténél van, és nyelni tud, nekünk kell megetetni, vagy feloldva megitatni a szőlőcukrot a beteggel. A szőlőcukor már a szájból elkezd felszívódni. Ezt követően kekszet vagy rostos levet, ill. tejet itathatunk, hogy az ezekben található összetett szénhidrátok lassabban, de emeljék a vércukorszintet.

        Bővebben A hipoglikémia

        Mit tegyünk, ha eszméletlen a beteg?

        Az eszméletlen sérültnek biztosítsunk mielőbb szabad légutat. Fektessük stabil oldalfektetésbe vagy, ha azt nem tudjuk kivitelezni, az oldalára vagy a hasára. Ügyeljünk arra, hogy az esetleges légúti akadály (pl. nyál) könnyen tudjon távozni, pl. kifolyni a szájüregből.

        Amennyiben már eszméletlen a beteg, vagy görcsöl, a mindig nála levő Glukagon injekciót kell beadni neki. Ezt egy narancssárga műanyag tokban szokták a cukorbetegek maguknál tartani. A fecskendőben elő van készítve az oldószer, mellette van a hatóanyagot tartalmazó porampulla.

        Ennek a műanyag kupakját kell lepattintani, majd az oldószert a gumidugót átszúrva hozzáfecskendezni. Ilyenkor a por feloldódik.

        Ekkor visszaszívjuk az oldatot a fecskendőbe, azt légtelenítjük úgy, hogy a tűt felfelé tartva kinyomjuk belőle a levegőt, majd a test bármelyik izmába szúrva beadjuk a betegnek. Az injekció után a tudat elkezd kitisztulni.

        Amikor már nyelésre képes a beteg, szájon át adunk neki cukrot a fentiek szerint.

        Ebben az esetben mindig értesítsük a mentőket és gondoskodjunk a kórházba szállításról.

        Miért alakulhat ki hipoglikémia?

        Ilyen rosszullét több okból alakulhat ki. Ha a beteg az inzulin beadása után nem étkezett, későn étkezett, túl sok inzulint adott magának véletlenül, kimerítő testmozgást végzett, rossz helyre, pl. izomba adta az inzulint, ahonnan gyorsabban szívódik fel.

        Hipoglikémia kialakulhat a nem inzulinnal kezelt, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő betegekben is. Fontos tudni, hogy vannak olyan gyógyszerek, amik gátolják az összetett szénhidrátok bontását.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ezért az ilyet szedő betegek vércukoresésénél csak a szőlőcukor adása lesz hatásos (Glucobay).  Ha ez nincs kéznél, 1 dl Colát (nem light!) vagy 1 dl 100%-os narancslét itathatunk.

        Bizonyos gyógyszert (sulfanilurea) kapó betegeknél a Glukagon beadása tilos, de ez a gyakorlatban nem jön szóba, mert ezek a betegek nem hordanak magukkal ilyen készítményt.

        A hipoglikémia ijesztő állapot, de az ettől való félelem nem szabad, hogy a diéta be nem tartására ösztönözze a cukorbetegeket. Ilyenkor ugyanis a késői szövődmények gyakoribbá válnak. Helyes inzulinadagokkal és étkezéssel a veszély lecsökkenthető.

        Veszélyállapot a ketoacidózis is

        A másik veszélyállapot a ketoacidózis. Ilyenkor a szervezetben a csökkent mértékű cukorlebontás következményeként ún. ketontestek szaporodnak fel, a szervezet elsavasodik.

        A ketoacidotikus beteg lehelete acetonszagú, hányhat, arca kipirult, szeme beesett, nyelve száraz, lepedékes. A folyamat előrehaladtával a légvételek mélyülnek és szaporábbá válnak. Ezután tudatzavar lép fel, és végső esetben akár teljes anyagcsere-összeomlás is bekövetkezhet.

        Ez a folyamat nem egyik pillanatról a másikra következik be, tehát, ha az elején beavatkozunk, a beteg nem kerül súlyos állapotba.

        Megelőzése a normális inzulin-cukor bevitelével lehetséges. A cukorbeteg minden esetben adja be magának az inzulinját és tartsa be az előírt diétát.

        Lázas megbetegedés idején igyon bőségesen, kerülje a zsírok fogyasztását, de a normális szénhidrátbevitelt biztosítani kell. Természetesen az inzulin beadása elengedhetetlen. A szénhidrátbevitel ilyenkor pl. gyümölcslevek formájában is történhet.

        Ha a hányás kialakul, és a szájon át való folyadékbevitel nem oldható meg, kórházi kezelés szükséges, ahol infúzió segítségével tartják fenn a szervezet egyensúlyi állapotát.

        Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus

        Módosítva: 2018.10.26 09:41, Megjelenés: 2017.10.21 13:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Hematológia

        Hematológia

        Dr. Soltész Annamária

        Esszenciális trombocitémiában a vérlemezkeszám nagyon megnő. Tünetek és kezelés.

        Bioritmus

        Bioritmus

        Dr. Kónya Judit

        A nem megfelelő bioritmus számos betegség forrása lehet, szívbetegséghez is vezethet.

        A rohamok fogságában - Élet epilepsziával

        Az epilepszia olyan krónikus, rohamokban jelentkező betegség, amelyben az agyi idegsejtekben rendellenesen fokozódnak a kisülések. Sokan nem is tudják, hogy egy epilepsziás beteg rohama alatt hogyan tudnának segíteni, ezért gyakran - még ha segítő szándékkal is - többet ártanak, mint használnak.

        Diabéteszes ketoacidózis - Kómához is vezethet a cukorbaj

        A diabétesz rettegett szövődménye a ketoacidózis, illetve ennek legsúlyosabb állapota, a ketoacidotikus kóma.

        A csonttörések ellátása

        Késő ősszel és télen a szánkózó, korcsolyázó gyerekek és a csúszós járdán eleső idősek tipikus sérülése a csonttörés. Mit tegyünk az orvosi segítség megérkezéséig? Mire számíthatunk az orvosnál?

        Elsősegély alkoholmérgezés esetén

        Alkoholmérgezésről akkor beszélhetünk, ha a véralkoholszint eléri a 2,5-4 ezreléket, ami körülbelül 100 g alkohol fogyasztása után következik be.

        Vízi balesetek: mit tegyünk, és mit ne?

        Nyáron sajnos gyakran hallunk vízi balesetekről, melyek sokszor tragikus véget érnek. A vízbe fulladással kapcsolatos esetek ugyanakkor a strandok, télen is nyitva tartó fürdők számának megnövekedése miatt minden évszakban előfordulhatnak.

        Áramütés, villámcsapás - Mi a teendő?

        A mindennapi élet során számos veszélyforrás leselkedik ránk, melyek egy óvatlan pillanatban súlyos sérüléseket okozhatnak. Ezen veszélyforrások közül kiemelendő az elektromos áram, melynek hatásai súlyos károsodásokat okozhatnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA