• Ehetek burgonyát IR-esként?

        Szerző: Budai Endokrinközpont - Varga Dóra, dietetikus

        Az inzulinrezisztenciásoknak egy meghatározott szénhidráttartalmú diétát kell követniük, ami már önmagában sem egyszerű, odafigyeléssel, folyamatosan egyeztetve a dietetikussal azonban nem korlátozásnak fogjuk megélni az étrendünket! Varga Dórát, a Budai Endokrinközpont dietetikusát kérdeztük.

        Az IR-étrend alapja a rendszeres, meghatározott szénhidrát tartalmú személyre szabott étkezés, melyben érdemes minél kevesebb gyors vércukorszint emelkedést okozó alapanyagot fogyasztani. Fontos, hogy nem kell teljes mértékben elhagyni a szénhidrátokat az étrendből, csupán a minőség, mennyiség kérdését kell rendbe tenni, és meg kell ismernie az IR-esnek, hogyan tud jó ételkombinációkat összeállítani, hogy finomakat egyen megfelelő vércukor – és inzulinszint elérése mellett.

        Hirdetés

        Az sem mindegy, hogyan fogyasztjuk

        A sokak által kedvelt köret, a burgonya is sajnos magas glikémiás indexű/GI-értékű, azaz gyorsan felszívódó szénhidrátok közé tartozik, ezért sok IR-es teljesen kiiktatja az étkezéséből. A krumpli önmagában ugyan mindig gyorsan felszívódik, az étrend tervezésnél azonban rendszeresen elfeledjük, hogy egy-egy alapanyagot nem önmagában, hanem egyéb élelmiszerekkel kombinálva eszünk meg, melyek mind-mind befolyásolják az elkészült étel vércukorszint emelő képességét. Az sem mindegy, miként készítjük el a burgonyát: a püré például magasabb glikémiás indexű, mint a héjában főtt krumpli, hiszen a pürésítés minden esetben gyorsítja egy alapanyag felszívódását.

        Amennyiben a kedvelt burgonyaköret mellé fogyasztunk pl. egy-egy szelet húst, akkor egy fehérjében gazdag alapanyag jelenléte miatt már kisebb a burgonya vércukorszint-emelő képessége. Ha mindezt még egy nagy tál friss salátakeverékkel is kombináljuk, akkor egészen szép mennyiségű rosttartalommal is ki tudjuk egészíteni az étkezést. Ezt fokozhatjuk: ha a salátánkra még egy kevés hidegen sajtolt növényi olajat is locsolunk (pl. olívaolaj, tökmagolaj, lenmagolaj, stb.), akkor jó minőségű zsiradék hozzáadásával kihozhatjuk a lehető legjobbat egy burgonyás köretből, és nem is lesz olyan gyors vércukorszint emelő hatása!

        Nagyon fontos, hogy ne korlátozásnak éljük meg az inzulinrezisztens étrendet, hanem tanuljuk meg tudatosan befolyásolnia az ételek vércukorszint-emelő képességét megfelelő és értékes alapanyagok kombinációival, jó ételkészítési technológiákkal – tanácsolja Varga Dóra.

        Ne mondjunk le kedvenc ételeinkről, mert akkor hamar tarthatatlanná tesszük a diétánkat, hanem tanuljuk meg megfelelő mértékben, mennyiségben, jó alapanyagból elkészítve a mindennapi étkezésbe illeszteni azt. Természetesen mindenkinél egyénre szabott étrend összeállítására van szükség, hiszen másképp tolerálja a szervezetünk a magasabb glikémiás indexű ételek fogyasztását. Érdemes próbálkozni, és dietetikus szakember segítségét kérni a személyre szabott étrend megtervezése során.

        Ez is érdekelheti Inzulinrezisztenciás és gluténmentes étrend egyszerre

        (Budai Endokrinköznpont - Varga Dóra, dietetikus)

        Módosítva: 2018.08.10 11:25, Megjelenés: 2018.08.10 08:54
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Reuma vagy köszvény?

        Reuma vagy köszvény?

        B. M., szakfordító

        A reumát és a köszvényt gyakran összekeverik. Mi köztük a különbség?

        Fekvőtámasz

        Fekvőtámasz

        S. F., fordító

        Az, hogy hány fekvőtámaszt tud csinálni, megmutatja keringési rendszere állapotát.

        A pajzsmirigybetegségek diétája

        A pajzsmirigybetegségek gyógyszeres kezelése mellett a beteg is sokat tehet állapotának javulásáért. Tudatos odafigyeléssel és étrendi változtatásokkal a terápia hatékonysága növelhető.

        Az inzulinrezisztencia diéta

        Az inzulinrezisztencia diéta alapelvei szerinti étrend kialakítása és a sportolás, illetve az ezekkel elért testsúlycsökkenés együttesen képezik az IR életmód kezelését. Megfelelő étrenddel az inzulinrezisztencia még visszafordítható folyamat.

        Inzulinrezisztencia: a cukorbetegség előszobája

        Az inzulinrezisztencia (IR) azt jelenti, hogy szöveteink a normálisnál kevesebb glükózt képesek felvenni inzulin jelenlétében, így jóval magasabb inzulinmennyiségre van szükség a megfelelő vércukor-anyagcsere fenntartásához.

        Cukorbetegség és testmozgás - Mit és mennyit sportoljon a diabéteszes?

        A cukorbetegség kezelésének első lépcsője a diéta, és az életmód rendezése, amely elsősorban rendszeres testmozgás beiktatását jelenti.

        PCOS: A meddőség leggyakoribb oka

        Ma Magyarországon a fogamzóképes korban lévő nők egyik leggyakoribb hormonbetegsége a PCOS. Csak nálunk körülbelül félmillió hölgyet érint - mondta el Dr. Valicskó Viktória, belgyógyász-diabetológus.

        Vezető meddőségi ok: PCOS

        A PCOS és az inzulinrezisztencia egy olyan tünetegyüttes, mely egyre gyakoribb a fiatal felnőtt nők körében, és amely manapság az egyik leggyakoribb vezető női meddőségi ok. Hogyan kezelhető? Milyen terápiás lehetőségek léteznek?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.