• Hogyan étkezzen helyesen a kamasz?

        Szerző: Oxygen Medical

        Nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel az egész nap során. Reggelire kínáljunk az egész családnak zöld- vagy rooibos teát, esetleg tejes italokat. Jó hatású, ha még éhgyomorra megiszunk egy pohár vizet – ez beindítja a veseműködést.

        Az iskolás kamasz gyerekek hajlamosak kapkodva táplálkozni, előszeretettel hagyják ki a reggelit, és választják napközben a gyorséttermek menüsorait. A szülőknek pedig sokszor az a legkényelmesebb, ha rájuk hagyják.

        Holott ezek az évek nagyon fontosak a gyerekek fejlődése szempontjából, hiszen nem csak a kapcsolatot erősíthetik meg az együtt elköltött reggelik, de a szervezetbe bejuttatott létfontosságú tápanyagok későbbi betegségeket is megelőzhetnek.

        Hirdetés

        Néhány szabály, amelyet érdemes betartanunk kamasz gyermekünk táplálkozása szempontjából:

        • Az anorexia

          Az anorexiás panaszok a serdülőkorral jelenhetnek meg, leggyakrabban 13-18 éves korban kezdődik, nőknél előfordulása tízszer gyakoribb. A vezető tünet egyfajta "súlyfóbia", félelem az elhízástól. Az anorexiáról részletesen
          A legfontosabb tudatosítani magunkban, hogy a gyerek csak akkor fog sportos, egészségtudatos életet élni, ha ez a természetes minta a családban. Az életmódban meglévő réseket a kamaszok azonnal észreveszik, és kihasználják. Az első lépés tehát, hogy az egész család szemléletét kell egészségesebbé tenni.
        • Ragaszkodjunk az otthoni reggelihez. Ne álldogálva kapjunk be néhány falatot, üljünk le és hagyjunk időt a nyugodt étkezésnek. Jó, ha előre kikészítjük az asztalra a müzlit, a pékárut (ha lehet, teljes kiőrlésűt), kis zöldséget, gyümölcsöt – így még nassolás jelleget is ölthet a reggeli, ami így azonnal élvezetesebbé válik.
        • Nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel az egész nap során. Reggelire kínáljunk az egész családnak zöld- vagy rooibos teát, esetleg tejes italokat. Jó hatású, ha még éhgyomorra megiszunk egy pohár vizet – ez beindítja a veseműködést. Semmiképpen sem nevezhetők egészséges folyadéknak a cukros, szénsavas üdítők, amelyek a rengeteg mesterséges adalékanyag mellett még hizlalnak is. Időnként beleférnek a menübe a rostos gyümölcs- és zöldséglevek, de tudni kell, hogy ezek nem helyettesítik a valódi gyümölcsöt és zöldséget. Egy-egy jó ízű, frissen préselt, cukor nélkül készített lé még a kamaszoknak is „bejöhet”.
        • Edzés előtt egy órával már nem ajánlatos magas energiatartalmú ételeket fogyasztani, mert az emésztés folyamata csökkenti a koncentráló képességet. Egy joghurt, egy saláta, egy zöldséges szendvics éppen elég a sportoló kamasznak. Inkább az óra után érdemes gazdagabban étkezni.
        • Kivédhetjük a „gyorsan hozzá kell jutnom” jelenséget, ha tartunk a hűtőben egészséges nassolnivalót, például gyümölcssalátát. Így a karnyújtásnyira lévő ételekkel megnyerhetjük a kalóriacsatát.
        • A táplálkozási zavarok

          Ügyeljünk arra, hogy a kamasz eleget aludjon. A keveset alvók nem csak rosszabbul teljesítenek, de magasabb a testzsírszázalékuk is.  
        • Mindenképpen figyeljünk fel a gyermekünk táplálkozási zavaraira. A lányoknál gyakrabban előforduló anorexia és bulimia szakember segítségét igényli, de a túlzott nassolás, az egyoldalú diéták is veszélyesek lehetnek. Ha az egyre hiúbbá váló fiúk testépítésbe kezdenek, gyanús lehet a túl gyors izomtömeg növekedés. Annak is érdemes utánajárni, nem ártalmasak-e az erősítő, energetizáló készítmények, még akkor is, ha legálisan jutott hozzá.

        A bulimia és más táplálkozási zavarok - Hogyan ismerjük fel?

        A bulimia valójában mintegy háromszor gyakoribb jelenség, mint a korábban "egyedüli" evészavarként elfogadott anorexia, és jóval nehezebb is felismerni a bajt. A bulimia az anorexiához hasonlóan gyakran diagnosztizált táplálkozási zavar, amelyek tünetei gyakran keverednek is egymással.

        Az anorexiával ellentétben itt vezető tünet a több-kevesebb rendszerességgel, de minimum heti gyakorisággal jelentkező falásrohamok, melyek során hatalmas kalóriamennyiségek elfogyasztására kerülhet sor. A bulimiás falásrohamok néha éjszaka, szinte félálomszerűen, "transzállapotban" jelentkeznek. Ezeket a "zabálásokat" szinte törvényszerűen lelkiismeretfurdalás, önvádlások követik, mely szorongásos állapotokat eredményez, bár fontos, hogy magának a falásrohamnak is többnyire szorongásoldó célja van. A bulimia és más táplálkozási zavarok - Hogyan ismerjük fel?

        (Oxygen Medical)

        Módosítva: 2017.02.14 02:51, Megjelenés: 2017.02.14 02:51
      • Cikkajánló

        A nyújtás szerepe

        A nyújtás szerepe

        Sándor Judit

        Ha elmulasztjuk, félő, hogy sérüléssel, fájdalommal fogjuk szemben találni magunkat.

        Az anorexia kezelése

        Az anorexia kezelése

        Dr. Major Adrienne

        Az anorexiás beteg kezelésekor egyaránt foglalkozunk a lelki és testi zavarokkal.

        A koronavírus-járvány és a közösségkezdés gondjai

        Fontos kérdésekre kíván válaszokat adni az első iskolahetek tapasztalatai alapján dr. Bogdányi Katalin, a Normafa gyermekrendelő házi gyermekorvosa.

        Fokozott a szülők és a tanárok felelőssége a járvány miatt - Tünetes gyereket ne engedjünk közösségbe!

        A közelgő tanévkezdés miatt fontos tudatosítani, hogy most a járványhelyzet miatt fokozott a szülők és a tanárok felelőssége. A pedagógusoknak a szokásoknál is nagyobb figyelemmel kell lenni mind a saját, mind a gyermekek, a diákok egészségi állapotára, és koronavírus-fertőzésre utaló tüneteire.

        Napszakok és ételek: mikor és mit érdemes fogyasztani?

        Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár, vacsorázz úgy, mint egy koldus - tartja az elterjedt mondás. A mai világban sajnos elég nehéz, bár nem lehetetlen betartani azokat a szabályokat, amelyekkel megőrizhetjük egészségünket.

        5 étkezéses alkalmazás, ami nem csak a kalóriákat számlálja!

        Ma már számtalan alkalmazás próbál abban segíteni, hogy az étekzéseket rögzítse és a kalóriákat számlálja - ám mindannyian tudjuk, hogy az egészséges étkezés jóval több, mint szimpla kalória-számolgatás. A Health 2.0 konferencián megismert rengeteg étellel, étkezéssel foglalkozó alkalmazás közül összegyűjtöttünk 5 olyan alkalmazást, amelyek többet nyújtanak, mint egyszerű kalóriaszámolgatást.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA