• Hogyan szerettessük meg gyermekünkkel a zöldséget?

        Szerző: WEBBeteg, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Minden szülőnek, anyának ismerős a helyzet: órákat tölt a konyhában, hogy egészséges, vitaminban gazdag és finom ételt készítsen gyermekei elé, de csak fintorgást kap viszonzásul. Vannak trükkök, melyekkel a kis zöldséggyűlölőket tudatos táplálkozóvá varázsolhatjuk.

        A szoptatós kismamáknak könnyű a dolguk, hiszen - mint azt egy nagyszabású nemzetközi tanulmány bizonyította - az általuk elfogyasztott zöldségek, gyümölcsök tápanyag- és vitaminmennyiségének bizonyos hányadát az anyatejjel átadják a kicsinek.

        Később figyelni kell arra, hogy a gyermek mennyire tolerál bizonyos zöldségféléket: ha puffadást vagy hasmenést okoz a kicsinek, akkor kevesebbet adjon neki, vagy hagyja későbbre a bevezetését. Ha allergiás tüneteket észlel gyermekén egy élelmiszer fogyasztása kapcsán, ne adjon neki abból az élelmiszerből! Amennyiben étallergiára, ételintoleranciára utaló tüneteket észlel gyermekén, mielőbb forduljon vele orvoshoz! A cikkünkben ajánlott élelmiszereket is természetesen csak abban az esetben fogyaszthatja a gyermek, ha nem allergiás rá vagy nincs vele szemben ételintoleranciája.

        Hirdetés

        Rendszeres kóstoltatással a gyermek ízlelőbimbóit már egészen korán hozzá lehet szoktatni az egészséges ételekhez.

        További tippek a gyermek zöldséghez és gyümölcshöz szoktatásához:

        Türelem

        Ne essünk kétségbe! Az első szabály: türelem, türelem, türelem. Újra és újra tegye a gyermek elé az ételt, ha elsőre nem ízlik neki, próbálkozzon tovább, máskor is. Ha viszont tizedszerre sem eszi meg, érdemes megpróbálkozni más zöldségfélével.

        Az étel látványa is számít!

        A gyerekekre ez különösen igaz. A zöldségek és gyümölcsök nemcsak színesek, hanem különféle formájúak is. Sokfélék, és ezt használja is ki. A banánból alkosson versenyautót, a narancs pedig arccá változhat. A tányért csodálatosan lehet díszíteni a paprikával, a paradicsommal vagy az uborkával.

        Legyen példakép!

        Főzzön együtt a gyerekkel, minden étkezéskor egyen sok zöldséget, így előbb-utóbb a gyermek is megkívánja azt. Fontos, hogy a gyerek döntse el azt, hogy mennyit akar enni.

        Kapcsoljon élményt a zöldséghez!

        Hipermarketben zöldséget vásárolni fele olyan izgalmas sincs, mintha magunk termesztjük és szedjük le. Télen sem muszáj lemondani az élményekről: egy gyümölcssaláta közös készítése remek kikapcsolódás lehet csakúgy, mint a mandulával, dióval töltött sült alma készítése.

        "Zöldségmemória"

        Játsszon a gyerekkel zöldséges memóriajátékot. Mindenki ismeri a klasszikus memóriafejlesztő játékot, melyben minden képből kettő van, s ki kell forgatni a párokat. Ez könnyen elkészíthető zöldségekkel is: fotózzon le 20 zöldséget/gyümölcsöt, nyomtassa ki két példányban, ragassza őket kemény kartonra és vágja ki őket. Ehelyett akár gyermekével együtt le is rajzolhatja a zöldságpárokat és/vagy gyümölcspárokat és kivághatják azokat a játékhoz.

        Csempéssze az ételekbe a vitamint!

        Nemcsak a levesekbe, szószokba lehet apróra vágott vagy pürésített zöldséget és gyümölcsöt tenni, hanem különböző italokba, sütikbe, desszertekbe is. Itt egy példa: főzzön gyermekének nudlit valamilyen vöröses (pl. eper, málna, cseresznye) öntettel, melybe tehet rövid ideig párolt darabolt paprikát, cukkínit vagy főtt répát és tököt. A muffint tálalhatja apróra vágott színes gyümölcsökkel is.

        Ha semmi nem válik be...

        Ha erőfeszítései ellenére a gyermek továbbra is csak piszkálja a zöldséget, gondoljon arra, hogy más élelmiszerekben is bőven van vitamin: a tejben, a tejtermékekben, a húsokban, a növényi olajakban. Mindemellett fontos, hogy kiegyensúlyozottan hozzájusson mindenféle szükséges vitaminhoz és ásványi anyaghoz, olyanokhoz is, amelyek főként gyümölcsökben és zöldségekben találhatóak meg, ezért figyeljen arra, hogy gyermeke naponta háromszor igyon frissen facsart vagy legalábbis 100%-os gyümölcslevet természetesen cukor hozzáadása nélkül. Rendszeresen kínálhat neki gyümölcs- és zöldségturmixokat is.

        Olvasson tovább! A fel nem ismert lisztérzékenység veszélyei

        Forrás: WEBBeteg
        bild.de
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2019.11.19 17:05, Megjelenés: 2009.02.14 17:25
      • Cikkajánló

        Szív- és érrendszer

        Szív- és érrendszer

        Dr. Molnár Dóra

        Milyen tünetek esetén érdemes felkeresni a kardiológiát? Olvassa el cikkünket!

        Füstmentes jövő?

        Füstmentes jövő?

        Szponzorált tartalom

        Az ártalomcsökkentés a társadalom, és így végső soron mindannyiunk érdeke. (x)

        Jól vannak a debreceni négyes ikrek

        Jól vannak, szépen fejlődnek a debreceni női klinikán csütörtök este született négyes ikrek - számoltak be az orvosok és a szülők.

        Mitől illatos a babák feje?

        A világon elsőként azonosították az újszülöttek fejillatának kémiai összetételét a Kobe Egyetem professzora, Mamiko Ozaki vezetésével - írta a Medicalxpress a Science Reports alapján. Az illatok kutatásától azt remélik, hogy az felhasználható lesz például a csecsemők elhanyagolásának és az anya-csecsemő közötti kötődési rendellenességeknek a megelőzésére.

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Sütés, főzés, párolás, grillezés - Mit válasszunk, mit kerüljünk?

        A legtöbben jól tudják, milyen ételek tesznek jót az egészségnek, és mik ártalmasak: sokszor halljuk, hogy fogyasszunk brokkolit, paprikát, sárgarépát, cukkinit, sok zöldséget és gyümölcsöt. De nem mindegy, hogyan készítjük el ezeket, mert például a könnyű és egészséges cukkini olajban kisütve egy kisebb kalóriabombává válhat.

        Bab, lencse, borsó - Ezért fontos a hüvelyes növények fogyasztása!

        A hüvelyesek jó forrásai a fehérjéknek, a telítetlen zsírsavaknak, a rostoknak, és magas vitamin- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. Közéjük sorolhatóak az alábbiak: bab (száraz, zöld, lóbab stb.), lencse (barna, vörös, sárga stb.), borsó (zöld, sárga, csicseri), valamint a szója. Fogyasztásuk rendszeresen, hetente minimum egyszer ajánlott.

        Ételek, amik fiatalosan tartanak

        Az alábbiakban felsorolt ételek és italok segítenek a szervezetnek megbirkózni az öregedés által jelentkező problémákkal. Építse be ezen ételeket mindennapi étrendjébe, így a szervezete extra vitaminokhoz, antioxidánsokhoz és egyéb olyan anyagokhoz juthat, melyek segítenek leküzdeni az életkorhoz köthető betegségeket.

        Húsfogyasztás: csak mértékkel

        A hús alapvető emberi élelmiszer. Soha nem volt olyan olcsó, és soha nem fogyasztották olyan nagy mennyiségben, mint napjainkban. A húsfogyasztás az utóbbi 40 évben világszerte megháromszorozódott.

        Melyek a legegészségesebb élelmiszerek?

        Gondolná, hogy a sör rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz? Tudta, hogy a marhahús egészségünk egyik kulcsa lehet? Az egészséges életmód szerves része az egészséges táplálkozás.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA