• Természetes életerő-forrásaink

        Szerző:
        WEBBeteg

        A teljesítményre, fogyasztásra, haszonra törő világunk az egyéni jóllét elérésében nincs igazán segítségünkre. Kutatások tömege ír arról, hogy hiába növekednek az anyagi javak, az emberek nem válnak elégedettebbé az életükkel és nem lesznek ettől lelkileg egészségesebbek.

        "Kerülje a stresszhelyzeteket, mert az idegeskedés ronthat az állapotán!" - mondják gyakran kezelőorvosaink, de minden bizonnyal ők is tudják, hogy lehetetlent kérnek. A stressz nélküli élet elképzelhetetlen, ráadásul vannak jó stresszek, ún. eustresszek is, amelyek pozitív érzésekkel és egészséges testi állapottal járnak. De akkor mit tehetünk? Hogyan küzdhetünk meg eredményesen a stresszel?

        Hirdetések

        Ma már a krónikus stressz, a depresszió ugyanolyan súlyos kockázati tényező egy-egy betegség kialakulásában, mint a dohányzás, az elhízás, a magas vérnyomás vagy az alkohol. Másrészt amikor a stresszről és annak káros következményeiről beszélünk feltétlenül szólnunk kell a szervezet belső védelmi rendszeréről, az immunrendszerről is. Egy viszonylag új tudományág, a pszichoneuroimmunológia foglalkozik az idegrendszer, a hormonális szabályozás és az immunrendszer közötti összefüggésekkel és próbálja e három rendszer közötti kapcsolat eddig ismeretlen útjait felfedezni.

        Mindig is részei voltak az életünknek

        Fel kell ismernünk, ki kell dolgoznunk személyes jóllétünk, egészségünk, boldogságunk alapköveit! Ki kell dolgoznunk személyes megküzdési stratégiánkat, amely ellenállóvá és küzdőképessé tesz a mindennapi stressz-helyzetekkel szemben. Ehhez segítenek hozzá természetes életerő-serkentő lehetőségeink, amelyek mindig is részei voltak az életünknek, vagy ha nem, akkor könnyen azzá tehetők. A gazdag választékból - amelynek egyaránt része a rendszeres, mértékletes, ám nem megerőltető testmozgás; a relaxáció - további két lehetőséget emelnék ki, amelyek mindegyike - bizonyítottan - immunrendszert erősítő hatással is bír.

        Az első az életderű, a mosoly, az optimizmus előhívása. Használjuk ki a képzelet, a belső képek erejét! Állítsuk be magunkat a "jó" elvárására, a bizakodásra, a szép észrevételére. Még a legelszomorítóbb, legsötétebb élethelyzetben is érdemes feltenni a kérdést: "mire jó ez nekem, mit üzen, mire taníthat meg ez a helyzet?"

        Az érintésről - születésünktől életünk végéig

        Egészségmegőrzővé válhat az érintés, a simogatás, a fizikai érintkezés, amely a kapcsolat és a kötődés kifejeződése, a szeretet átadásának egyik lehetséges eszköze. A csecsemőnek ringatásra, testközelségre és érintésre van szüksége ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön. Felnőtt korunkban, amikor lezárul az anyához fűződő intim kapcsolat időszaka, az ember megtanulja, hogyan érje be rejtettebb "simogatási" formákkal.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ami kisgyermekkorban az anyai simogatás, az felnőtt életünkben az elismerés, a dicséret utáni vágy. Ám ugyanakkor szemernyit sem csökken a fizikai érintés iránti eredeti vágyunk sem. Gondoljunk csak a különféle masszázsok és wellness-hétvégék iránti hatalmas igényre! Micsoda összegeket fizetünk ki azért, hogy hozzánk érjen valaki!

        Végül csak utalhatunk arra, hogy az érintésnek, az ölelésnek az életünk végén ugyanolyan fontossága lesz, mint az életünk kezdetén, születésünkkor volt. Amikor már nem marad más lehetőségünk, a szavak helyett az érintés, az ölelés, a simogatás tartja fenn a kapcsolatot a haldoklóval és képes csitítani a félelmet és a fájdalmat.

        (Csörsz Ilona, klinikai szakpszichológus)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Túlzott izzadás

        Dr. Bodnár Edina

        Mi okozza a hiperhidrózist, és mik lehetnek a következményei? Mit tehetünk?

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Szexszomnia: szex öntudatlanul

        Ebben a ritka betegségben szenvedő betegek alvás közben létesítenek szexuális viszonyt, ám másnap nem emlékeznek a történtekre. A betegség viszonylag jól kezelhető különböző generikus antidepresszánsokkal.

        A stressz és a kardiológiai problémák

        Az Egészségügyi Világszervezet jelentése alapján a halálozási okokat a szív- és érrendszeri megbetegedések vezetik, melynek egyik kiváltó okaként - sok más tényező mellett - a stresszt emelik ki.

        Csodafegyver stressz ellen: a mozgás

        Mindenki tisztában van vele, hogy a mozgás jót tesz a testnek, de az kevéssé köztudott, hogy a léleknek és az elmének is valóságos csodaszer. Dr. Keresztényi Zoltán, humánkineziológus feltárja és megerősíti az összefüggéseket.

        A stressz következményei

        A stressz nem egyszerűen nem tesz jót, hanem számos negatív hatása van az egészségre. A legveszélyesebb a tartós stressz.

        Fogyatékosság, depresszió és az ünnepek

        Az ünnepi időszakban az emberekben több az együttérzés és jóakarat társaik iránt. Sajnos azonban az ünnepek sokakat stresszessé és depresszióssá tesznek. A túlzott elvárások a családi harmóniával kapcsolatban, az összejövetelek és az előkészületek miatti stressz, illetve a lehangoltság, ha a dolgok nem úgy alakulnak, ahogy tervezte, sok negatív érzést okozhat a legcsodálatosabb időszakban.

        Betegség is okozhatja, ha folyton ideges

        A stressz mindennapjaink szerves része, így sokaknak már szinte állandó állapot az idegesség és a rossz közérzet. Természetesen a nehéz helyzetek kikerülhetetlenek az életben, ám ha minden nap feszültségben telik, azt nem feltétlenül mentális betegség okozza. Dr. Békési Gábor PhD, pajzsmirigy-specialista egy vérvételt javasol ilyen esetekben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.