• A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

        Szerző:
        WEBBeteg

        A csontritkulás vagy osteoporosis a csontok anyagcsere-betegsége. A csonttömeg leépülésével a csont elveszíti stabilitását. A fájdalmas csonttörések gyakran az osteoporosis következményei.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        A csontritkulás hazánkban majdnem egy millió embert érint. A nők gyakrabban szenvednek a csontritkulástól, mint a férfiak. A nők körülbelül 7%-ánál a változókor után, az 55. életévet követően, 19%-uknál a 80. életév után alakul ki a betegség. A csontritkulás leggyakoribb oka a változókori ösztrogénhiány.

        Hirdetések

        A betegség azonban nem csak a nőket és nem csak az időseket érinti. Tudjuk, hogy milyen folyamatok zajlanak le a csontokban, amelyek a csonttömeg leépüléséhez vezetnek, de sok esetben az öregedésen kívül (gyerekeknél még erről sem lehet szó) más betegség nem mutatható ki a csontritkulás hátterében. A csontritkulás ezen csoportját nevezik primer osteoporosisnak.

        A valamilyen más betegség következtében kialakuló osteoporosis az ún. következményes vagy szekunder csontritkulás.

        A menopauzás osteoporosist kialakulását tekintve többnyire átmeneti kategóriaként tartják számon.

        Csontritkulást okozhatnak bizonyos gyógyszeres terápiák is, például kortikoszteroidok.

        Attól függően, hogy mely életkorban alakul ki, a primer osteoporosis (a csontritkulás okaként ismert betegség nem mutatható ki) a következő csoportokra osztható:

        • Fiatalok ismeretlen eredetű csontritkulása vagy idiopáthiás juvenilis osteoporosis
        • Felnőttkori osteoporosis, melyet további két csoportra oszthatunk:
          • Idiopáthiás kriptogenetikus osteoporosis
          • Szenilis osteoporosis (involúciós vagy idős kori csontritkulás)

        A csontritkulás megelőzése gyermekkorban kezdődik

        A csontritkulás ellen is jó a magyar ásványvíz

        Az egész világon és Magyarországon is a lakosság körülbelül 10 százaléka szenved csontritkulásban. Aki teheti naponta legalább fél órát sétáljon, igyon minél több magyar ásványvizet, ugyanis ezek tele vannak kalciummal. A csontritkulás ellen is jó a magyar ásványvíz

        Az osteoporosis gyökerei a gyermekkorban keresendők. Mivel a kalcium csontokba való beépülése a csontritkulás kialakulásának központi kérdése, így a helytelen táplálkozás a csontritkulás kialakulásának melegágya. A fiatalok körében az üdítőitalok fogyasztása egyre nagyobb méreteket ölt. Ráadásul ebben a korcsoportban az üdítőitalozás a tejfogyasztás rovására megy.

        Általában nagyon ritkán esznek friss gyümölcsöt, zöldséget és halételeket. A táplálékkal felvett kalciumnak egyébként is átlagosan csupán 20-40%-a hasznosul (felszívódási ráta). A növekedésben pedig igen fontos szerepe van a felszívódási rátának. A csecsemőknél például az anyatejben lévő kalcium 75%-a felszívódik. A kalcium csontokba való beépülését segíti a D-vitamin, a tejtermékek és a gyümölcssavak.

        Kimutatható, hogy felnőttként sokkal nagyobb csontsűrűséggel rendelkeznek azok, akik gyermekkorukban sportoltak. Érdekes például, hogy a combnyak megerősödött azoknál, akik 8-9 éves korukban valamilyen ugrósportot űztek heti 3 alkalommal 8 héten át.

        Mitől ritkul a csont?

        A csontok csontszövetből, kalciumból és foszfátból állnak. Az ásványi anyagok a csontszövetbe épülnek be, keménnyé és sűrűvé téve a csontokat. A csontszövet egy élő anyag, s mint ilyen, sejtjei állandóan képződnek, növekednek és lebomlanak. A felépülési folyamatok körülbelül a 40 éves korig zajlanak. Ezt követően a csonttömeg évről évre csökken. A felépülést és lebomlást többek között hormonok szabályozzák:

        A D-vitamin és a pajzsmirigy hormonja, a kalcitonin a kalcium csontokba való beépülését segíti. A mellékpajzsmirigy parathormonja ezzel szemben elvonja azt a csontokból. A nemi hormonoknak, mint amilyen az ösztrogén és a tesztoszteron, szerepük van az említett hormonok képződésében és hatásában.

        Csontritkulás megelőzése céljából milyen edzést érdemes végezni?

        Egy új felfedezés azt sugallja, hogy a komoly fizikai igénybevétel, mint a futás, jótékonyabb hatású lehet a BMD fenntartásában, mint az erősítő tréningek. A tanulmány eredményei alátámasztják, hogy mind az erősítő tréning, mind az állóképességet igénybevevő fizikai terhelés növeli a csontok ásványi anyag tartalmát. Úgy tűnik viszont, hogy ezen utóbbi fizikai terheléseknek, mint a futásnak jótékonyabb hatása van. Milyen edzést érdemes végezni?

        A csont azért „ritkul”, mert a hormonális szabályozó mechanizmus zavart szenved. A csontanyag a normálisnál nagyobb mértékben épül le. A kalcium nem raktározódik megfelelően. A csontok így vékonyabbak lesznek, elvesztik szilárdságukat, könnyebben eltörhetnek, a legfájdalmasabb, ha a csontszerkezet magától roppan össze.

        A csontritkulás tünetei

        Kezdetben csak enyhébb tünetek jelentkeznek, például ritkán hátfájás. Előrehaladott állapotban a csontok akár spontán módon is eltörhetnek. Leggyakrabban a combnyak (a combcsont felső elvékonyodó része a csont feji része alatt) és a csigolyák törnek el.

        A csontritkulás kezelése

        A csontritkulás miatti csonttörés kezelése nagyon nehéz, ezért a legfontosabb a csontritkulás kialakulásának a megelőzése.

        • A mozgásnak és a helyes táplálkozásnak kulcsszerepe van a csontritkulás kezelésében és megelőzésében is. A rendszeres séta és a hátúszás vagy vízi torna heti két alkalommal nagyon jót tehet.
        • Kalciumban és D-vitaminban gazdag ételeket fogyasszon.
        • A gyógyszeres kezelés történhet biszfoszfonát-, teriparatid tartalmú szerekkel, stroncium-raneláttal vagy szelektív ösztrogén-receptor-modulátorral.
        • Férfiak kezelésében a biszfoszfonátokhoz tartozó alendronát tartalmú gyógyszerek a leghatékonyabbak.
        • Az elesés kockázatának csökkentése érdekében ne hordjon magas sarkú cipőt, és otthonában is alakítson ki biztonságos környezetet.
        • A gyógyszeres kezelést beszélje meg orvosával!

        Hogy előzhető meg a csontritkulás?

        • Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

          Mozogjon rendszeresen
        • Egyen kalciumban gazdag ételeket, joghurtot, sajtokat, tejet, egyéb tejtermékeket és kalciumtartalmú ásványvizet válasszon.
        • Nagyon fontos a D-vitamin is, ami például a halakban, a tojásban, a tejben és a vajban is megtalálható. Ezen kívül szervezetünk az UV sugárzás hatására maga is képes előállítani. Ezért minden nap töltsön legalább fél órát a szabadban. Ha az ég felhős, az UV sugarak akkor is hatnak a D-vitamin-termelésre. De óvakodjon a napégéstől és a nagy hőségtől! A napozás káros hatásaitól védje magát naptejjel, megfelelő ruházattal, kalappal!
        • Használjon fluoridos sót ételei elkészítéséhez!
        • Kerülje a dohányzást és az alkoholt, mert ezek a csontritkulás rizikófaktorai.
        • Ne fogyasszon sok foszfáttartalmú ételt, mivel a túl sok foszfát csökkenti a kalcium hozzáférhetőségét a csontok számára. Foszfátban gazadag ételek a húsok, az ömlesztett sajtok, a kolbász, az üdítők, pl. a kóla. Az élelmiszeradalékok közül a foszfátot az E338-341 és az E450-es szám jelöli.
        • Beszélje meg orvosával, hogy szükség van-e gyógyszeres kezelésre is megelőzés céljából.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Hidradenitis suppurativa

        Cs. K., fordító

        A szőrtüszőkből eredő gyulladásos kórkép ott alakul ki, ahol sok a verejtékmirigy is.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Ritkul, törik? Tegyen a csontritkulás ellen!

        A csontritkulás sokáig tünetmentes, ám már a korai szakaszban is szűrhető és kezelhető. Dr. Pál Mónika, reumatológus szerint a megfelelő terápiákkal és életmóddal az életminőség jelentősen javítható.

        A csontritkulás megelőzhető!

        A csontritkulás megelőzése akkor lehet eredményes, ha már fiatalkorban elkezdődik. A másodlagosan kialakuló, valamilyen egyéb alapbetegséghez társuló csontritkulás esetében az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA