Bedagadt a lábam trombózis után! Mit tehetek?

Szerző: Trombózisközpont - Prof. dr. Blaskó György, véralvadási szakértő, belgyógyász, klinikai farmakológus

Trombózis után bedagadt a betegségben érintett lábam, mi a teendő? Kérdezte olvasónk. Prof. Dr. Blaskó György, belgyógyász, klinikai farmakológus, a Trombózisközpont orvosa válaszolt.

Leggyakrabban a második és azt követő trombózis oka mindig az első. Amennyiben az első trombózis alkalmával a vénabillentyűk tönkrementek, akkor – alvadásgátlás nélkül, és egyéb rizikófaktorok fennállása esetén – mindig kialakulhat újabb trombózis.

A kezelés legfőbb célja – amennyiben volt már trombózisa – a további vérrögök kialakulásának megelőzése, illetve a folyamatos megfigyelés, ha hajlama mutatkozik a trombózis kialakulására, gondolva a családban előforduló korábbi betegségekre, amelyek kideríthetőek különböző vizsgálatokkal.

Két szakasza van a kezelésnek: akut és tartós

Az akut szakaszban kórházi ellátás szükséges vérhígítók és egyéb gyógyszerek megfelelő arányú alkalmazásával, szigorú ágynyugalom mellett. A kórházi ellátás után történik a megfelelő gyógyszeres terápia megtervezése, beállítása szoros szakorvosi kontroll mellett. Személyre szabott gyógyszerezési terápiával minimalizálható az újbóli rögképződés – mondja Prof. Dr. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája.

A kezelés akut szakaszának elhagyásával, az életmódprogramban való részvétellel jelentősen csökkentheti a trombózis kialakulásának veszélyét, megelőzheti a súlyos szövődményeket. Kifejezetten ajánlott ilyenkor az alsó végtag izmainak mozgása, az úgynevezett izompumpa ugyanis nagyon fontos: javítja a keringést és segít a trombózis visszatérésének megelőzésében.

Nem mindegy, hogy mikor, mit, és hogyan végez a beteg!

A sport megterhelheti a lábát, sérülést okozhat. A sérülés miatt pedig könnyebben kialakulhat vérrög, főként az alsó végtagokban – figyelmeztet a professzor.

  • Hasznos lehet például a futás, gyaloglás, úszás, tenisz, squash vagy a pingpong.
  • A terhelést ajánlatos igen fokozatosan végezni, kezdetben pár kilométer séta, majd kocogás következzen.
  • Figyelembe véve társadalmunkat, heti 2-3 x 1-1,5 óra lenne az optimális.

Fontos tanács!

Amennyiben a lábban hirtelen jelentkező duzzanatot, dagadást, esetleg kipirosodást, fájdalmat észlel, azonnal forduljon orvoshoz!

Olvasson tovább A mélyvénás trombózis okai

(Trombózisközpont - Prof. dr. Blaskó György, belgyógyász, klinikai farmakológus)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Dohányzás Dohányzás

Égető kérdés: a dohányzás új formái és azok hatásai. (x)

Hajbeültetés Hajbeültetés

Választ adunk a hajbeültetéssel kapcsolatban felmerülő kérdésére. (x)

Szedhetik-e a szívbetegek az...

Az ACE-gátlók és az ARB-k (angiotenzinreceptor-blokkolók) általánosan alkalmazott gyógyszerek szívbetegeknél a vérnyomás csökkentésére és...

Mindent a mélyvénás trombózisról

Amikor trombózisról beszélünk, a legtöbb ember szemei előtt az az állapot jelenik meg, ami sürgős kórházi ellátást igényel, ebből adódóan...

A thrombophlebitis kivizsgálása...

A mélyvénás trombózis számos súlyosabb szövődményt is eredményezhet, ezért fontos a betegség kezelése, és megelőzési céllal a fokozott...

Mélyvénás trombózis - Egyre több...

A mélyen fekvő vénákban, leggyakrabban a lábszár, comb és medence vénáiban kialakuló vérrög esetén beszélünk mélyvénás trombózisról. Melyek...

Újra kialakulhat trombózisom?

Olvasóink kérdezték, hogy kialakulhat-e újabb trombózis, ha például túlterhelik a lábat, vagy esetleg nem tartják be az orvos által javasolt...

Élet a mélyvénás trombózis után

Egy mélyvénás trombózist elszenvedni sem kis ijedség és veszély, de itt még nem érnek véget a gondok. Ahhoz ugyanis, hogy az újbóli kialakulás...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.