• A sporttáplálkozás irányelvei: Mi a sporttáplálkozás?

        Szerző: Sportorvos.hu

        A sporttáplálkozás nem más, mint az élsportolóknak, edzett szabadidő sportolóknak javasolt étkezésbeli és folyadékpótlásbeli ajánlások összessége, amely lényegét tekintve nem sok dologban tér el az egészséges táplálkozás irányelveitől. Lássuk, miről is van szó!

         Sporttáplálkozás
        4/1 A sporttáplálkozás irányelvei: Mi a sporttáplálkozás?
        4/2 Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel
        4/3 Sporttáplálkozási irányelvek: Mit együnk edzés előtt, közben és után?
        4/4 Sporttáplálkozási irányelvek: Mennyi vitaminra van szükség?

        A sporttáplálkozás fogalom mindössze néhány évtizedes múltra tekint vissza, amely az Amerikai Egyesült Államokban keletkezett, majd terjedt el szerte a világon.

        Hazánkban csak néhány éve vált többé-kevésbé ismertté, jóllehet az első élsportolóknak szóló táplálkozási tanácsadás kialakítása 1998-ban kezdődött a Sportkórház Kutató Osztályán.

        Akkoriban még az edzők nagy része sem volt tájékozott a megfelelő táplálkozás regenerációban, immunerősítésben, teljesítményfokozásban betöltött szerepéről.

        Hirdetés

        Egyénre szabott tápanyagbevitel és folyadékfogyasztás a csúcsteljesítmény érdekében

        Napjainkban egyre több edző veszi kezébe a szakirodalmat és az edzések helyes megválasztása mellett figyelmet szentel az új étkezési, folyadékpótlási trendeknek is. Természetesen nem csak az élsportban, hanem az aktív szabadidősportban is nélkülözhetetlen jelentőségű az étkezés, folyadékbevitel tréninghez igazítása.

        A sporttáplálkozás per definitionem az aktívan, ill. versenyszerűen sportolók tápanyagbevitelére, valamint folyadékfogyasztására irányuló ajánlásokat tartalmazza, célja az optimális, egyénre szabott táplálkozás és folyadékpótlás kialakítása a maximális fizikai teljesítmény és az adekvát regeneráció érdekében.

        Számos tudományos vizsgálat eredménye bebizonyította, hogy a nem megfelelő táplálkozás és folyadékbevitel jelentősen csökkentheti a sportteljesítményt és gátolhatja a szervezet regenerációs folyamatait. Ennek talaján vitaminhiányos állapotok, lábikragörcs, múlni nem akaró izomláz, légúti fertőzések, fokozott sérülékenység alakulhat ki.

        Sporttáplálkozási piramismodell

        Az alapvető sporttáplálkozási javaslatok nem sokban különböznek az egészséges táplálkozásbeli ajánlásoktól, amely utóbbit legújabban a Harvard Egyetem által publikált 2008-as piramismodellel jellemezhetünk. A piramis bázisán a rendszeres testmozgás és a folyamatos testsúlykontroll szerepel, amely az aktívan sportolók körében magától értetődő. A következő szinten az olívaolaj, zöldségfélék, gyümölcsök és gabonák helyezkednek el, mintegy reprezentálva azok jelentőségét. A gabonafélék, zöldfélék szintje fölött a halak, tengeri herkentyűk, szója, babfélék és olajos magok találhatók, amelyek közös tulajdonsága a kedvező zsírsavösszetétel.

          Hogyan juthatunk több omega-3 zsírsavhoz?


        Egy kis odafigyeléssel növelhetjük a szervezetünkbe kerülő omega-3 zsírsavak mennyiségét és megtapasztalhatjuk az omega-3 zsírsavak egészségünkre kifejtett pozitív hatásait. Hetente minimum három alkalommal fogyasszunk tengeri halból vagy busából készült ételeket. A sütéshez, főzéshez használt napraforgóolaj közel kétharmadát szójaolajjal, repceolajjal helyettesítsük, amelyek linolénsavban gazdag olajfélék.
        Bővebben az omega3 zsírsavakról>>

        Az egészséges olajok közé elsősorban az olívaolaj sorolható, de természetesen az omega-3 zsírsavakra (halakban, lenmagban, dióban) is jótékony szerep hárul. A szójában kedvezően magas a fehérjetartalom az alacsony zsírtartalom mellett, az olajos magok gazdag káliumforrások. A következő szinten, mintegy kisebb mennyiségben van szükségünk tejtermékekre. Majd a piramis legfelső csúcsán a húsfélék és édességek szerepelnek, amelyeknek bevitelére csak el-elvétve van szükség.

        A sporttáplálkozás is a legújabb piramis ajánlásaira épít, amelyben fontos a változatosság, mértékletesség, a megfelelő fehérje/ zsír/ szénhidrát arány és az energiaegyensúly. Azonban nagyobb figyelmet fordít a folyadékpótlásra, a lúgosításra, a szénhidrát ellátottságra, a regenerációfokozásra. Emellett a sportág jellegét, valamint a felkészülés aktuális szakaszát, minőségét valamint az egyéni sajátosságokat is fontosnak tartja

        A csúcsteljesítmény elérésének számos feltétele van, amelyek közül az egyik a testösszetételben rejlik, vagyis a megfelelő izomzat és zsírarány kialakításában.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Gondoljunk arra, hogy hány olyan lelkes szabadidő-sportoló létezik, akinek testtömege meglehetősen magas és szervezetének testzsír aránya is magas. Tudatos és megfelelő étkezéssel a felesleges zsírpárnák viszonylag gyorsan eltűnnek.  

        A máig elfogadott javaslatokat 2000-ben, az Amerikai Sportorvos Társaság valamint a Kanadai és Amerikai Dietetikus Szövetség közös állásfoglalásban rögzítette, amelyek között számos fejezet különíthető el. Mindezekről a következő cikkünkben írunk.

        (WEBBeteg - Sportorvos.hu)

        Legutóbb frissült: 2014.11.22 02:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Haspuffadás

        Haspuffadás

        Cs. K. fordító

        Az állandó stressz károkat okozhat az emésztőrendszerben.

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Tudatos mozgásformák: Nem mindennapi teljesítmények mindennapi emberektől

        Mi a kulcsa a tudatos, és ezáltal eredményes testmozgásnak? Az, hogy önmagában kevés csak a mozgás. Az étkezés, a folyadékbevitel, illetve a megfelelő pihenés is nagyon lényeges elem. Első ránézésre hihetetlen, de a mozgás csupán 30 százalékban járul hozzá az életmódváltás sikerességéhez. Három sors, három alapállapot és egy közös cél: életmódot váltani.

        Sportolás ötvenes éveinkben

        Ötvenes éveinkben az egészség megőrzését, a harmónia megteremtését jelenti a mozgás, a sportos életmód. Akár életünk része volt eddig a sport, akár nem, mindenképpen érdemes mindennapjaink részévé tenni.

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel

        A 2000-ben kiadott amerikai sporttáplálkozási irányelvek számos kérdést érintenek, amelyek között az energia bevitel, a testtömeg és testösszetétel, a szénhidrát-, fehérje és zsírfogyasztás, a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, a folyadékpótlás témák szerepelnek. Külön kitérnek az edzés előtti, alatti és edzést követő táplálkozásra is.

        Sporttáplálkozási irányelvek: Mit együnk edzés előtt, közben és után?

        A 2000-ben kiadott amerikai sporttáplálkozási irányelvek az allábiak szerint fogalmazzák meg az edzés előtt, közben és után javasolt étkezés legfontosabb szempontjait.

        Sporttáplálkozási irányelvek: Mennyi mikrotápanyagra van szükség?

        Az Amerikai Sportorvos Társaság 2000-ben jelentette meg az élsportolók és aktív szabadidő-sportolók étkezésére és folyadékpótlására vonatkozó irányelveit. Az alábbiakban a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek sportolói étrendben betöltött szerepéről írunk.

        A sport lassítja a sejtek öregedését

        A rendszeres testmozgás nem csak az egészséges életmódhoz járul hozzá jótékonyan, hanem általa a test sejtjeinek öregedését is lassíthatjuk - olvasható a "Bild der Wissenschaft" című német tudományos lap augusztusi számában.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.