• Gyakorlatok a szédülés mérséklésére: vestibularis torna

        WEBBeteg - Dr. Bessenyei Mónika, neurológus
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Bessenyei Mónika, neurológus

        A szédüléses panaszok sok esetben vagy a belső fülben lévő egyensúlyozó szerv fokozott érzékenysége, működészavara, vagy pedig a nyaki gerinc melletti izomzat fokozott tónusa (görcse, merevsége) miatt alakulnak ki.

        A tünetek igen kellemetlenek, elsősorban a fej, illetve a test helyzetváltozásai fokozzák, sok esetben ezek provokálják. A betegek félnek mozogni, tartva a szédüléstől. Pedig a mozgás elengedhetetlen a gyógyuláshoz.

        Ez a cikk is érdekelheti Hogyan kezeljük a szédülést?

        A legtöbb esetben az alábbi egyszerű, naponta két alkalommal (reggeli felkelést követően és esti lefekvést megelőzően) végzett gyakorlatok a tünetek megszűnéséhez vagy mérséklődéséhez vezetnek. Kiváltható vele a gyógyszeres kezelés vagy bizonyos esetekben azt kiegészítve  vezet eredményre.

        Hirdetés

        Az alábbi gyakorlatokat egy-egy sorozatban tízszer ismételje meg. A gyakorlatok állapottól függően állva, ülve vagy fekve végezhetők. Válassza ki az Ön számára legmegfelelőbbet. A legjobb, ha az egész gyakorlatsort végigcsinálja.

        Ha állva végzi őket, akkor mindig kapaszkodjon meg valamiben. Ha hányinger jelentkezik, hagyja abba, pihenjen, ha megszűnik a hányinger, folytassa a gyakorlatokat. Csukott szemmel csak akkor végezze a gyakorlatot, ha már nyitott szemek mellett nem szédül. Kezdetben, erős szédülés esetén érdemes a fekvő, majd ülő végül az álló gyakorlatokat végezni.

        Állva végezhető gyakorlatok:

        • Nyitott szemmel fordítsa a fejét jobbra, majd vissza középre. A gyakorlatot nem kell gyorsan végezni. Ha szédülést vált ki, akkor addig kell tartani a helyzetet, míg a szédülés el nem múlik. Majd fordítsa vissza fejét középre és kezdje el elölről csak az ellenkező oldalra fordulva. Ügyeljen arra, hogy a feje ne billenjen el a válla felé, a gyakorlat végzése során. A feladatot ismételje csukott szemmel is.

        • Nyitott szemmel hajtsa a fejét a mellkasa felé, majd ebben az előrehajtott helyzetben az előző gyakorlatnál leírt módon fordítsa a fejét jobbra, majd balra. A feladatot ismételje csukott szemmel is.

        • Derékból, forduljon el jobbra, majd vissza középre, lassan  úgy, hogy a nyaka nem fordul el. Ugyanezt ismételje balra is. A feladatot ismételje csukott szemmel is.

        • Fal mellett, vagy kísérővel sétálva, testsúlyát hol az egyik, hol a másik lábára helyezi. A feje mindvégig előre néz. Mindkét irányba sétálva és csukott szemmel is ismételje meg a gyakorlatot. 

        • Ismételje meg a fenti gyakorlatot nyitott majd csukott szemmel  úgy, hogy a fejét is fordítja séta közben hol a kapaszkodó kéz, hol pedig a szabad kéz irányába a testsúlyváltással egy ütemben.

        • Nyitott, majd csukott szemmel próbáljon egy földön lévő valós vagy képzeletbeli egyenes (pl. csempe) mentén előre menni felemelt fejjel.

        Ülve végezhető gyakorlatok:

        • Az első feladat megegyezik az állva végzendő első gyakorlattal, csak ülve kell elvégezni.

        • Végezzen mindkét irányba fejkörzést nyitott, majd csukott szemmel.

        • Hajtsa le az állát a mellkasára és fordítsa el a fejét jobbra és felfelé. Ezután jobbról fentről kiindulva fordítsa a fejét balra-fel úgy, hogy közben áthalad a jobbra-lent, majd balra-lent ponton is. Lassan végezze a gyakorlatot.

        • Tartsa egyenesen a fejét, majd az állát húzza be. Ezt követően, amennyire tudja, a fej helyzetének megtartásával tolja előre az állát, ameddig csak tudja, majd húzza vissza.

        • A fotelbe kapaszkodva állva először nyitott, majd ha már így nem szédül, csukott szemmel, helyezze a testsúlyát először a bal, majd a jobb lábára.

        • Járja körbe a fotelt mindkét irányból nyitott és csukott szemmel is.

        Fekvő helyzetben  végezhető gyakorlatok:

        • Nézzen a szemivel felfele-lefele, majd jobbra és balra lassan, anélkül, hogy a fejét fordítaná.

        • Fordítsa a fejét jobbra majd balra óvatosan, lassan, a végállásban néhány másodpercig kitartva.

        • Fordítsa el a fejét jobbra és ebben a helyzetben nézzen felfele-lefele majd jobbra és balra lassan. Ismételje az ellenoldalra is.

        • Fekve a nyak egyenesen tartásával egész testével forduljon egyik, majd másik irányba lassan, és néhány másodpercig maradjon az oldalhelyzetben. Végezze el csukott szemmel is.

        • Hason fekve támaszkodjon az alkarjára.  Ebben a helyzetben ismételje meg az első és második gyakorlatot.

        • Felülve, ha a felülést követően már nem szédül, ismételje meg az egyes és kettes pont gyakorlatait, majd lefekvés után is ismételje az egyes és kettes pontban leírtakat.  

        A kiválasztott feladatsor után, ha Önnek olyan szédülése van, melyet a fejhelyzet változtatása provokál, az alábbiakat kell még elvégeznie. A gyakorlatok során azt a test illetve fejhelyzetet kell felvenni, mely a szédülést kiváltja.

        Ez természetes provokálni fogja a szédülését és a vele járó kellemetlen tüneteket. Ne hagyja abba!

        A gyakorlatokkal az a cél, hogy az egyensúlyozó szervet „hozzászokassuk” a szédülést kiváltó helyzethez, hogy a későbbiekben arra már ne reagáljon kórosan.

        Bátran kezdjen hozzá, meglátja, a kezdeti nehézségek után sokkal jobban fogja magát érezni!

        Fontos tudnia, hogy a testhelyzetváltozás által kiváltott szédülés magától megszűnik 15-20 másodperc alatt, ha Ön az adott helyzetet kitartja. Többször egymás után felvéve a szédülést kiváltó testhelyzetet a szédülés mindig kiváltódik, de egyre rövidebb ideig és egyre gyengébb formában. Minden olyan testhelyzetben külön-külön el kell végezni a feladatsort, mely szédülést vált ki. Ha hányinger lépne fel, pihenjen addig, míg a hányinger megszűnik, majd folytassa a gyakorlatot.

        Kövesse az alábbi lépéseket:

        • Vegye fel a szédülést kiváltó testhelyzetet vagy végezze el azt a mozdulatot, mely kiváltja azt. A mozdulatot gyorsan kell végezni, hogy eredményes legyen.

        • Tartsa ki ezt a testhelyzetet addig, míg a szédülése meg nem szűnik.

        • Vegye fel a kiindulási testhelyzetet, ahonnan a gyakorlatot indította. Ha most is szédül, akkor addig maradjon a kiindulási helyzetben mozdulatlanul, míg a szédülés meg nem szűnik.

        • Addig ismételje a gyakorlatokat, míg már nem tud vele szédülést kiváltani. Ha az első alkalommal végzett ismétlések során nem szűnik a szédülése, akkor 10-15 percig végezze csak a gyakorlatokat.

        Kitartással, rendszeres ismétléssel hamar panaszmentessé válhat.

        Jó tudni! Szédülés - Mikor indokolt orvoshoz fordulni?

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Bessenyei Mónika, neurológus

        Legutóbb frissült: 2018.04.18 14:55
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az alvási apnoe?

        Mi az alvási apnoe?

        Dr. Zsuga Judit

        Mondták már Önnek, hogy hangosan horkol? Fáradtan ébred fel? Álmos napközben?

        Fogzás és fogápolás

        Fogzás és fogápolás

        Dr. Szendrey Gábor

        A fogzás megviseli a csecsemőket. Mit tehet a szülő és mit ne tegyen?

        Vállsérültek, vállműtöttek gyógytornája - rögzítésben

        Elég gyakran sérül a vállízület, akár egy banális esés során is eltörhet a felkarcsont vagy kificamodhat a váll. A helyreállítás jelenthet műtétet vagy egyszerű pihentető rögzítést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások