• Együtt élni a Bechterew-kórral

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin

        A Bechterew-kór vagy spondylarthritis ankylopoetica (SPA) idült, gyulladásos jellegű ízületi betegség, mely a gerinc, a keresztcsont és a bordák ízületeinek és szalagjainak elcsontosodásához vezet.

        Ritkább esetben a csípőt, a vállat, a térdet is érinti. Férfiaknál kb. 8-szor gyakrabban fordul elő.

        Már 20-40 éves korban elkezdődhet és súlyos esetben már fiatalon munkaképtelenné teheti a beteget.

        Hirdetés

        A SPA tüneteinek enyhítése

        A Bechterew-kór
        A Bechterew-kór stádiumai

        Az SPA a mai gyógyszerekkel még nem gyógyítható. A gyógyszeres terápia a gyulladásos folyamat csökkentésére és a fájdalomcsillapításra irányul, azonban önmagában ez kevés.

        A gyógytorna, a fizioterápia nélkülözhetetlen része az SPA kezelésének. Ha ezt a megfelelő időben kezdjük, a gerinc elgörbülése megelőzhető, a beteg életminősége elfogadhatóvá tehető.

        A gyógytorna célja a helyes testtartás kialakítása, a gerinc mozgékonyságának megőrzése, a légzésfunkció javítása.

        Miért ajánlott a vízi torna?

        Az SPA gyógytornás kezelésében kiemelkedő szerepet tölt be a vízi torna. A vízben végzett torna és úszás tehermentesíti a gerincet, jól megmozgat minden ízületet és izmot anélkül, hogy terhelné azokat, illetve a terhelés miatti fájdalommal sem kell számolni.

        Az úszás, a légzőgyakorlatok – mely otthon végezhető, pl. léggömb felfújása és ennek ismételgetése - és fúvós hangszeren játszás, javítja a tüdő munkáját. Fájdalomcsillapító gyógyszer mellett jótékony hatású, ha melegvizes palackot helyezünk a fájdalmas ízületre. Az ízületek mozgatása a megtanult gyakorlatokkal segít a merev ízületek oldásában, illetve a reggeli ízületi merevségre gyógyír lehet a melegvizes ülőfürdő.

        A fizioterápiás kezelések közül a gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító és izomlazító hatásúakat kell elsősorban alkalmazni.

        Az egész gerincre adott ultrahangkezelés a gerinc menti izmok ellazítását szolgálja, az iszappakolás a fájdalmat enyhíti. Jó hatású a víz alatti sugármasszázs (tangentor) is, amely során a fő izomcsoportokat erős vízsugárral masszírozzák, 35-37 fokos vízzel töltött kádban.

        Hogyan kerülhető  el a púpos gerinc kialakulása?

        Az egyenes testtartásra ülés-, állás-, és járás közben is folyamatosan figyelni kell. Lehetőleg kerülni kell a cipekedést és az ülő foglalkozást, mivel a gyakori helyzetváltoztatás segít a megfelelő testtartás kialakításában.

        Alapvető fontosságú a megfelelő fekhely kialakítása, amely legyen kemény és rugalmas és ne használjunk párnát.

        Naponta legalább 2-szer, de lehetőség szerint inkább 3-szor 20-30 percet hason kell feküdni. Ezzel megakadályozható, hogy a hát és a csípők meghajoljanak.

        A fűző viselése kifejezetten káros hatású, mivel a saját háti izmokat nem használja a beteg, így azok elgyengülnek, ami szintén merevséghez vezet.

        A dohányzás kifejezetten káros és veszélyes az SPA-ban szenvedők esetében, mivel csökkenti az egyébként is alacsonyabb légző kapacitást, valamint elősegíti a tüdőcsúcsokban az üregképződést és a gombás fertőzést.

        Bechterew-kóros betegek pszichés és szociális rehabilitációja

        Mivel a betegség fiatal korban kezdődik, a pszichés és szociális rehabilitáció létfontosságú a Bechterew-kóros betegek terápiájában.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Legfontosabb a felvilágosítás és a betegség tényének elfogadtatása. Sokan segítségre szorulnak a megfelelő munkakör kiválasztásában, illetve a pályamódosításban is.

        Felmerülhetnek családalapítással kapcsolatos kérdések is.

        Meg kell nyugtatni a beteget, hogy az öröklődés kockázata nem nagy, de a fiúgyermek szűrését érdemes elvégeztetni.

        Ha igazolódik a gyermekben a betegségre való hajlam, megfelelő életmód kialakításával, a betegséggel járó mozgáskorlátozottság kialakulása késleltethető vagy megelőzhető. A gént hordozók lehetőleg ne vállaljanak nehéz fizikai munkát, és ne válasszanak olyan foglalkozást, ahol a betegek az időjárás viszontagságainak ki vannak téve.

        Ezen gyógymódok és életmódbeli tanácsok betartásával, a folyamat előrehaladása lassítható, a Bechterew-kóros beteg életminősége jobbá tehető.

        Dr. Borsi-Lieber KatalinForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Módosítva: 2018.12.31 14:36, Megjelenés: 2012.10.06 05:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Hematológia

        Hematológia

        Dr. Soltész Annamária

        Esszenciális trombocitémiában a vérlemezkeszám nagyon megnő. Tünetek és kezelés.

        Bioritmus

        Bioritmus

        Dr. Kónya Judit

        A nem megfelelő bioritmus számos betegség forrása lehet, szívbetegséghez is vezethet.

        Fogyókúra - Nem mindegy, melyik mozgásformát választjuk!

        A fogyókúrának és az életmódváltásnak fontos része a fizikai aktivitás. Nem mindegy azonban, hogy hogyan mozgunk! A rosszul megválasztott sportolással sokan kifejezetten ártanak szervezetüknek.

        Házi praktikák visszérproblémák ellen

        A visszeres panaszok megjelenését, későbbi szövődmények kialakulását nemcsak az orvos által előírt gyógyszerekkel, kompressziós fásli viselésével, különböző sebészi beavatkozásokkal, hanem megfelelő életvitellel is késleltetni lehet.

        Visszér és sportolás - Milyen sportok ártanak lábainknak?

        A visszérbetegség, illetve az általa kiváltott panaszok lassan, fokozatosan alakulnak ki. A panaszok megjelenését, későbbi szövődmények kialakulását az orvosi gyógymódok mellett megfelelő életvitellel, sportolással befolyásolni, késleltetni lehet.

        Úszás kontaktlencsével

        A kontaktlencsével való úszás kicsivel nagyobb odafigyelést és elővigyázatosságot igényel, mintha anélkül úszna. Könnyen kaphat el fertőzést, vagy akár szemkárosodást is szenvedhet.

        Sportolás ötvenes éveinkben

        Ötvenes éveinkben az egészség megőrzését, a harmónia megteremtését jelenti a mozgás, a sportos életmód. Akár életünk része volt eddig a sport, akár nem, mindenképpen érdemes mindennapjaink részévé tenni.

        Hit nélkül nem megy - interjú Szilágyi Liliánával

        18 évesen a nagymedencés versenyidőszak után minden hazai válogatott úszót megelőzve vezeti 50, 100 és 200 méter pillangón is a női magyar ranglistát, mi több, a 200-on Nankingban (az ifjúsági olimpián) elért kiemelkedő teljesítményével a világranglistán a harmadik helyet foglalja el. Hogyan töltődik fel? Hogyan lendül át a holtponton? Milyen érzés a dobogó tetején állni? Szilágyi Liliánával beszélgettünk.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA