• A sok állással járó életmód veszélyei

        Szerző: 27 Sellő Mozgásszervi Terápiás Centrum - Dr. Puskás Réka, reumatológus

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Egy tünetet akkor tekinthetünk gyakorinak, ha heti többször jelentkezik. "Sok" állásnak pedig azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll. Gyakori sok állással járó munka a bolti eladó, barista, futószalagnál dolgozó, biztonsági őr, pincér vagy fodrász. Emiatt az ilyen foglalkozást űzőknél nagyobb valószínűséggel jelentkeznek a tünetek.

        Hirdetés

        A sok állással járó életmód következményei

        A sok állással járó életmódnak az alábbi következményei a leggyakoribbak:

        • görnyedt tartás
        • visszér
        • szív- és érrendszeri betegségek
        • ízületi fájdalmak

        Lássuk ezeket sorban

        Görnyedt tartás sok állás miatt

        Helyes testtartás során a gerinc semleges helyzetben van, se előre, se hátra nem dől. Amikor állás (vagy ülés) során előregörnyedünk, az megboríthatja a helyes testtartást beállító izmok egyensúlyát és idővel görnyedt tartást eredményezhet.

        A görnyedt tartás nem csak esztétikai gondot jelent, a gerinc hajlékonysága és mozgékonysága csökkenhet, különösen a tüdő és a nyaki gerinc környékén. Emellett akár krónikus fájdalom is kialakulhat a rossz tartás miatt, amelyet rendszeres fájdalomterápiás és gyógytorna kezelésekkel lehet gyógyítani.

        Visszér sok állás miatt

        A visszerek olyan vénák, amelyek megnagyobbodtak és sokszor meg is csavarodtak. Visszerek leggyakrabban a lábon, a bokán és a lábfejen jelentkeznek. Hosszú ideig tartó állás közben a gravitáció lefelé húzza a vért, amely így felgyülemlik a test alsó részében.

        A vénák feladata, hogy a különböző testrészekből az odajutó vért visszapumpálják a szívbe. A vénák emellett megakadályozzák a vér visszafelé folyását is. Amikor hosszú ideig állunk, a vénákban található kis szelepek elgyengülnek és nem képesek megfelelően visszapumpálni a vért a szívbe. Ebben az esetben a vér állás közben felgyülemlik a lábakban és duzzanatot, valamit visszereket okoz.

        Az előbbi hatást az is erősíti, hogy bizonyos keringést segítő izmok a hosszú álldogálás következtében elgyengülnek. Ennek az álláshoz szükséges izmok folyamatos feszítettsége az oka. A visszerek nem csak amiatt kellemetlenek, mivel nem néznek ki jól, hanem a krónikus szívbetegségek, keringési betegségek és magas vérnyomás kialakulásában is szerepet játszhatnak.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Hogyan kezelhető a visszeres láb?

        Szív- és érrendszeri betegségek sok állás miatt

        A hosszú ideig való állás növelheti bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyeit. Amikor tartósan egy helyben állunk, a testben a vér eloszlása megborulhat és túl sok vér kerülhet a lábakba. Ennek hatására a vér felgyülemlik a lábakban és csökken a lábak ellátottsága tápanyagdús vérrel. Ha ez hosszú ideig fennáll, érelmeszesedés alakulhat ki. Ez pedig akár koszorúér-betegséget vagy verőértágulatot (aneurizmát) is okozhat.

        Ízületi fájdalmak sok állás miatt

        A tartós állás komoly nyomást helyez az állásban részt vevő ízületekre, így a csípőre, a térdekre és a boka ízületeire. Főleg abban az esetben, ha az állás tartós és nem tartalmaz sok mozgást, az ízületek normál ’olajozottsága’ csökken. Ennek hatására a rostos tok, amely a csontokat csatlakoztatja, elszakadhat.

        A nyomás és a szakadás együttese komoly fájdalmakat okozhat és megnehezítheti a járást. Ennek kezelésére először reumatológus segítségére van szükség, majd rendszeres gyógytornával lehet visszaállítani a fájdalommentes állapotot.

        A sok állás miatti betegségek megelőzése

        Természetesen kellő odafigyeléssel a sok állás miatti problémák megelőzhetők egyedül vagy orvosi segítséggel. Az alábbi javaslatok betartásával csökkenthető a sok állás miatti problémák kialakulásának esélye:

        • Lehetőleg ne álljunk egy helyben több, mint 8 percig. Ennyi idő után sétáljunk vagy üljünk egy kicsit.
        • Munka közben, ha tehetjük, váltakozva álljunk és üljünk, minél változatosabb (kényelmes és helyes) pozíciókban.
        • A hosszú álláshoz olyan cipőt válasszunk, amelynek 5 cm-nél kisebb a sarka és nem nyomja a lábunkat.
        • A helyes tartást és állást gyógytornász segítségével sajátítsuk el, hogy a lehető legkisebb esélyt adjuk a tünetek kialakulásának.

        Dr. Puskás Réka, reumatológus, manuálterapeuta, mozgásszervi szakorvos27 Sellő Mozgásszervi Terápiás Centrum
        Dr. Puskás Réka, reumatológus, manuálterapeuta, mozgásszervi szakorvos

        Módosítva: 2019.09.30 17:05, Megjelenés: 2019.09.30 17:05
      • Cikkajánló

        Neuropátiára utaló jelek

        Neuropátiára utaló jelek

        Prof. Dr. Barkai László

        Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

        A száraz bőr okai

        A száraz bőr okai

        Dr. Bodnár Edina

        Számos ok állhat a háttérben. Melyek ezek? Mit tehet a kellemetlen panasz ellen?

        Sportsérülések - És a rehabilitáció hol marad?

        Gyakran mesélik ismerősök - sportolók és átlagemberek -, hogy kificamodott a bokájuk/eltört a karjuk/részlegesen szakadt az Achilles-ín stb., begipszelték, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptak és most pihentetniük kell a sérült testrészt. Alig várom a folytatást, ez azonban az esetek nagy részében elmarad. Ha rákérdezek, hogy valóban ennyiből áll-e a terápia, a válasz általában az, hogy: Igen. Miért, mi másra lenne még szükség?... Nos, egyetlen aprócska dologra, valódi, teljes értékű rehabilitációra.

        A sok állással járó életmód veszélyei

        A sok állással járó életmódból fakadóan többféle betegség vagy tünet is jelentkezhet. Ez igaz a sok állásra, valamint a sok sétálásra és a sok futásra is.

        Életmódtanácsok köszvényes betegeknek

        Bár nem lehet előre megjósolni, hogy mikor alakul ki egy köszvényes roham, mégis van néhány dolog, amivel megpróbálhatjuk megelőzni a kialakulását. Az egészséges életmódra törekvés az egyik legfontosabb dolog, amit megtehetünk a panaszok megelőzése érdekében.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.