• A dietetikus javaslatai 1-es típusú cukorbetegeknek

        Szerző: Diabetes - Kicsák Marian, dietetikus

        Az 1-es típusú cukorbetegnek étrendje összeállításakor nagyfokú tudatosságra van szüksége. A diéta azt jelenti, hogy megválasztja a fogyasztani kívánt ételek, italok mennyiségét és minőségét, ahelyett, hogy egyszerűen csak csökkentené azokat.

        Az étkezések számát, időpontját, szénhidrát-tartalmát és annak típusát az alkalmazott inzulinok szerint kell megválasztania. Napjainkban a legkorszerűbb inzulinkezelés mellett is elengedhetetlen, hogy az 1-es típusú cukorbeteg az inzulinpótlást és az étkezését (annak szénhidráttartalmát) összehangolja.

        Kérjen kezelőorvosától ajánlást étrendjére vonatkozóan! Orvos határozza meg, hogy az Ön számára javasolt napi energiabevitel hány kcal, a javasolt szénhidrátbevitel hány gramm. A szénhidrátok napi mennyiségének étkezésenkénti elosztására is kérjen javaslatot!

        Hirdetés

        Kiemelten kell figyelni a szénhidráttartalmú élelmiszerek fogyasztására, mivel a szénhidrát az a tápanyag, amely a vércukorszintet emeli. A táplálék szénhidrátjai az emészthető cukrok és a keményítő, valamint a nem emészthető élelmi rostok. A keményítőről érdemes tudni, hogy a cukroknál lassabban szívódik fel, mert az emésztés során csak fokozatosan szabadul fel belőle a glükóz (cukor), az élelmirostok nem tudnak felszívódni, nem emelik a vércukor szintjét. Tehát az elfogyasztott szénhidrátok mennyisége és minősége egyaránt fontos.

        Szénhidrátot tartalmazó élelmiszerek

        Kicsák Marian
        Az Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karának dietetikai szakán 1990-ben szerzett kitüntetéses diplomát, 1996-ban egészségügyi szakoktatói diplomát. Jelenleg Nyíregyházán, a Jósa András Oktatókórházban dolgozik. Több mint két évtizede rendszeresen, sikerrel végzi a cukorbetegek terápiás célú oktatásával kapcsolatos feladatait. Több, betegeknek szóló könyv, tájékoztató füzet szerzője, társszerzője.

        Kerülendők: cukrozott üdítőitalok, hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek (például dzsem, befőtt). Szénhidráttartalom számítása mellett fogyasztható: gabonafélék, lisztes áruk, kenyerek, keményítőtartalmú zöldségek (kukorica, burgonya, zöldborsó), szénhidrátban gazdag zöldségek (sütőtök, sárgarépa), szárazhüvelyesek (lencse, szárazbab, sárgaborsó), gyümölcsök, cukrozatlan gyümölcslevek, tej, joghurt, kefir, diétás édességek, cukorpótlók. Az egyes élelmiszerek szénhidráttartalmát a tápanyagtáblázatban, illetve az élelmiszerek csomagolásán is megtalálhatja.

        A szénhidrátszámolás segít a jobb vércukorkontroll elérésében

        Abban, hogy az inzulin adagját a lehető legjobban tudja a fogyasztani kívánt ételmennyiséghez igazítani. A tanulás időszakában vezessen étrendi naplót (mikor, mit, mennyit eszik), és próbálja meg kiszámolni az egyes étkezések szénhidráttartalmát! Szakítson időt arra, hogy megtanulja: az Ön által leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek mennyi szénhidrátot tartalmaznak és mennyi van akkora adagban, amekkorát enni szokott. Lehetséges, hogy a szénhidrátszámolás tanulása során először csak 6-7 élelmiszernek, 1-1 étkezésnek tudja pontosan a szénhidráttartalmát. Ezzel azonban nagyon fontos lépést tett meg. Tanulással, gyakorlással érje el, hogy a szénhidrátszámolás mindennapi rutinná váljon!

        Szükség van grammos mérlegre és tápanyagtáblázatra

        A fogyasztani kívánt élelmiszert mérje le grammnyi pontosságú konyhai mérlegen, majd számolja ki tápanyag-táblázat segítségével az adott mennyiség szénhidráttartalmát! A táblázatban található értékek mindig száraz és tisztított alapanyagra vonatkoznak.

        Ha az almában 7 g szénhidrát van 10 dekányi mennyiségben, akkor 20 dkg alma 14g szénhidrátot tartalmaz. Tanulja meg a leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek szénhidráttartalmát 10 dekában és abban az adag-nagyságban, ahogy fogyasztani szokta.

        Amikor ételt készít, akkor is számoljon! Például 50 dkg lisztből süt pogácsát, számolja meg hány darab pogácsa készült, és számolja ki 1 darabnak a szénhidráttartalmát a hozzávalók alapján. Írja fel egy füzetbe ezeket a számokat! Később segítségére lesznek. Csak fel kell lapoznia a füzetét. Amennyiben sokat gyakorolja a szénhidrátszámolást, a konyhai mérlegtől és tápanyag-táblázattól távol is jó döntéseket hoz majd.

        Végezzen vércukor-önellenőrzéseket!

        A méréspárok (étkezés előtti és 1,5 órával utána) azért fontosak, mert így láthatja, hogy adott szénhidráttartalmú étel hogyan befolyásolja a vércukorszintjét, illetve, sikerült-e az inzulinadagot az elfogyasztott szénhidrát-mennyiséghez illesztenie.

        Kérje meg kezelőorvosát, hogy irányítsa Önt dietetikushoz, akivel közösen kialakítják az egyéni étrendjét, és aki segít a szénhidrátszámolással kapcsolatos készségek kialakításában.

        (Diabetes - Kicsák Marian, dietetikus)

        Diabetes, az Alapítvány a Cukorbetegekért lapja

        Idén 27. éve jelenik meg a Diabetes, az Alapítvány a cukorbetegekért lapja, a Tudomány Kiadó Kft. gondozásában. A Diabetes magazin évi hat alkalommal megjelenő újság, amely a cukorbetegeknek nyújt segítséget rengeteg fontos és hasznos információval a betegség kezeléséről és megelőzéséről, életmódi tanácsokkal, oktató írásokkal, receptekkel, rejtvénnyel.
        Egy diabéteszesekből és egészségügyiekből álló csapat alapította, akik szívügyüknek tartották a cukorbetegséget és az érintettek kellő tájékoztatását. A szerkesztőség neves orvosok mellett több diabéteszest is foglalkoztat.
        Ma már szerte az országból háziorvosok, diabetológus szakorvosok írnak továbbképző jellegű cikkeket a kiadványba, hivatásos újságírók tudósítanak a különböző rendezvényekről. Segít eligazodni a betegeket érintő jogszabályok, mint pl. adókedvezmény, utazási kedvezmény vagy egyes felírhatósági szabályok között is.
         

        A cikk megjelenését a Sanofi támogatta. A cikk tartalma a szerző szakmai véleményét tükrözi.
        SAHU.DIA.18.03.0153

        Módosítva: 2018.01.05 20:09, Megjelenés: 2018.01.05 20:09
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        A lábfájdalom okai

        A lábfájdalom okai

        Dr. Lesznyák Judit

        Szinte mindenkivel előfordul. Milyen problémák állhatnak a háttérben?

        Nem lát élesen?

        Nem lát élesen?

        Dr. Árvay Anita

        Unja már a szemüveget és a kontaktlencsét? Megoldás lehet a lézeres szemműtét! (x)

        A diabéteszes láb kialakulása, a szövődmények megelőzése

        A diabéteszes láb tünetei olyan komplex szövődmények miatt jelentkeznek, melyek az erek elváltozásai és a perifériás neuropátia (idegbántalom) következtében alakulnak ki.

        Figyelmeztető jelek: mikor gondoljon szívbetegségre cukorbetegként?

        Cukorbetegeknél a szívbetegség kialakulásának kockázata fokozott: a diabéteszben szenvedőknél 2-4-szer nagyobb a kockázata a szív- és érrendszeri megbetegedés miatti halálozásnak, mint a nem cukorbetegeknél.

        A cukorbetegség szív- és érrendszeri szövődményei

        A cukorbetegség világszerte népegészségügyi problémát jelent. Magyarországon kb. 1,5 millióra becsülhető a cukorbetegek száma, azonban a betegek fele nem is tudja magáról, hogy diabéteszes.

        A cukorbetegség megelőzése - A kutatások eredményei

        A cukorbetegség megelőzése a jövő generációk egyik legnagyobb egészségügyi kihívása.

        Cukorbetegeknek! Mit takar az egyénre szabott étrend?

        A többszöri kis étkezések beiktatása mérsékli az étkezést követő vércukorszint-emelkedést - mondta Varga Dóra, a Cukorbetegközpont dietetikusa a táplálkozásterápiáról és annak újdonságairól tartott előadásában a Prima Medica szakmai napján.

        Új utak a cukorbetegség megelőzősében

        A cukorbetegség megelőzése napjaink egyik legégetőbb egészségügyi kihívása mind az 1-es, mind a 2-es típusú diabétesz esetében. A 2-es típusú cukorbetegség jórészt környezeti tényezők által meghatározott, és a megfelelő életmód betartása mellett elkerülhető.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.