120 ismert baktérium a szájban

Szerző: MTI

Egy újfajta képalkotó módszerrel akár 120 különböző baktérium, valamint egymás közti kapcsolatuk is kimutatható az emberi szájban - számolt be róla a Nature tudományos magazin (www.nature.com/news).

A CLASI-FISH elnevezésű technikát a Woods Hole-i Tengerbiológiai Laboratórium (Massachusetts) fizikusai fejlesztették ki, Alex Valm vezetésével.

Módszerünk lehetővé teszi, hogy megtaláljuk, pontosan hol vannak a baktériumok és hogyan viszonyulnak egymáshoz a fogak és az íny felszínén - magyarázta Valm.

120 féle baktérium

A baktériumok megjelölésére különböző fluoreszcens jelzőfestékeket használnak, amelyeket a FISH rövidítésű (fluoreszcens in situ hibridizáció) jelölő eljárásnál már régebb óta alkalmaznak. Ezzel a technikával fluoreszcens festékkel megjelölt nukleotid szakaszt juttatnak be a sejtbe, ahol az hozzákötődik kiegészítő szakaszához, és a rá jellemző hullámhosszon fényt bocsát ki.

A kutatók 16 különböző fluorofór molekulát használtak, amelyek mind más-más hullámhosszon bocsátanak ki fényt, tehát más-más színnel jelölik meg a baktériumok sejtjeit. Összesen 120 színkombinációt, vagyis ennyi féle baktériumot tudnak megkülönböztetni megvilágítás után a tizenhat színnel.

A módszer segítségével a sokféle baktériumból álló biofilmeket tanulmányozhatják, így megérthetik például azt, miként alakul ki bennük antibiotikum rezisztencia.

A száj szervezetünk kapuja

Miután megmossuk a fogunkat, alig koppan a fogkefe a pohár alján, máris újra megkezdődik a lepedék képződése. A lepedékképződés fő oka, az egyik legnagyobb számban, és legmakacsabban kitartó szájbaktérium, a Fusobacterium nucleatum. A baktérium nem csak a fogak és a fogíny fertőzéseit segíti elő, hanem azt is lehetővé teszi, hogy a betegségek és a fertőzések, az egész testben elterjedjenek.