Idegrendszerre veszélyes szúnyogirtó

Független Hírügynökség
megjelent:

A világ egyik legelterjedtebb rovarriasztó vegyülete ugyanolyan módon hat az emberi központi idegrendszerre, mint egyes rovarirtók és harci ideggázok - állítja egy friss francia tanulmány.

A vegyület a dietil-meta-toluamid, másképpen dietiltoluamid, vagy az Amerikában használatos rövidítéssel DEET. Mérsékelt használat esetén valószínűleg ártalmatlan az emberre.

De rovarokon, valamint egerek és emberek idegsejtjeiből kivont enzimeken végzett kísérletek szerint a dietiltoluamid befolyásolhatja az idegrendszer működését.

Ezért a kutatók további vizsgálatokat sürgetnek, főleg annak kiderítésére, hogy a dietiltoluamid más vegyületekkel együtt nem káros-e.

Ön is vonzza a szúnyogokat? A szúnyogok és a kémia

A szúnyogoknak megvan a maguk ízlése, és bár jóval többnek érezzük, csak minden tizedik ember igazán vonzó a számukra. Ön is vonzza a szúnyogokat?
A szúnyogok és a kémia

A friss kísérletek eredményei fényt deríthetnek az úgy nevezett öbölháborús szindrómára is. Az elnevezés különféle ideggyógyászati tüneteket takar, amelyek több tízezer olyan amerikai katonánál jelentkeztek, akik részt vettek az 1990-1991-es első iraki háborúban.

A dietiltoluamidot a második világháború után fejlesztették ki az amerikai mezőgazdasági minisztérium megrendelésére.

Azóta széles körben elterjedt szúnyog vagy más rovarok elriasztására.

Létezik oldat, krém és spré formában, 5 és 100 százalék közötti koncentrációban. Használják hétvégi túrázók is, de egyes számú védőeszköznek számít a malária, a dengue-láz és más szúnyogok terjesztette betegségek ellen.

Évente a világon mintegy 200 millióan használnak DEET alapú szúnyogriasztót.

Házi praktikák a csípések kezelésére

• Méh- és darázscsípés A méh váladéka savas kémhatású, ezért a csípést lúgos folyadékkal jó bekenni, ehhez szódabikarbónát keverjünk el kis vízben.
    A darázscsípés ezzel szemben lúgos méreganyagot juttat a bőrbe, így azt savas oldattal, pl. citromlével, ecetes vízzel érdemes kezelni.
    Mindkét rovar okozta csípés esetén mossuk le a bőrt langyos, szappanos vízzel és használhatunk antihisztamin, illetve lidokaintartalmú kenőcsöt és jeges borogatást is.
  • Hangyacsípés ellen Alkalmazzon gyenge lúgot, pl. nátrium bikarbonát (szódabikarbóna) pasztát vagy híg ammóniát, hogy semlegesíthesse a hangya által csípés közben kibocsátott hangyasavat!
  • Szúnyogcsípésre ecet Nagyon jó házi gyógymód, ha enyhe ecetes vízzel lemossuk a csípést, legjobb az almaecet erre a célra. Ecetes borogatást is tehetünk a bőrre.

Nem vizsgálták az emberekre gyakorolt hatását

Elterjedtsége ellenére a tudósok ma sem tudják, hogyan működik ez a vegyület. Egyes feltételezések szerint blokkolja a vérszívó rovarok megfelelő érzékelőidegeit, más hipotézisek szerint egyszerűen a szaga tartja távol a rovarokat. Még meglepőbb, hogy alig kutatták a dietiltoluamid emberekre való esetleges hatását.

Az IRD francia műszaki-tudományos kutatóintézet montpellier-i részlegében Vincent Corbel vezetésével kísérletileg igazolták, hogy a dietiltoluamid gátolja a legelterjedtebb idegrendszeri ingerületátvivő molekulának, az acetilkolinnak a működését. Ugyanis blokkolja azt az enzimet, amely az acetilkolint normális esetben lebontja. Emiatt az acetilkolin mérgező mennyiségben halmozódik fel az idegsejtek kapcsolódási pontjain, és akadályozza az idegrendszerben az ingerületek átadását.

Ugyanezen az alapon működik a rovarirtók egyik osztálya és a szarin elnevezésű ideggáz, csak ezeknek erősebb és tartósabb a hatásuk.

Rovarcsípés allergia

Allergiát és életveszélyes csípést okozó rovarok a Hymenopterák rendjéhez tartozó darazsak, méhek és egyes hangyafélék, allergiás reakciók más rovarokkal szemben nem gyakoriak.
A rovarcsípés allergia

Öbölháborús szindróma - használták az amerikai katonák is

Az öbölháborús szindróma úgy jön a képbe, hogy rovarirtókat és idegvegyületeket az Öböl-háborúban is alkalmaztak. Ezek az anyagok, sőt az a gyógyszer is, amelyet az amerikai katonák az ideggázok elleni védekezésképpen kaptak, ugyancsak az acetilkolin szintjét módosítják.

Szerencsére a szúnyogriasztó dietiltoluamid hatása visszafordítható. De a francia tudósok szerint további kutatásokat kellene végezni annak kiderítésére, hogy mekkora koncentráció lehet már veszélyes az emberre, különösen kis gyerekekre és terhes nőkre.

A francia kutatók tanulmánya a BMC Biology című brit központú tudományos folyóirat szerdai számában jelent meg.

(FH)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.