• A túl sok mobilozás alvászavart okozhat

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        A mobiltelefonnal töltött túl sok idő - a túlzott sms-ezés és csevegés - alvási zavarokat okozhat - állítja egy tanulmány. A túlzott mobilhasználat mindemellett növeli a stresszre való hajlamot.

        Kutatások bizonyították, hogy azok a tinik, akik naponta több, mint 15-ször használják a mobiltelefonjukat, nehezebben alszanak el, és gyakrabban riadnak fel az éjszaka során, mint azok, akik ritkábban használják a telefont.

        Hirdetés

        A túlzott mobilhasználat mindemellett növeli a stresszre való hajlamot, és használóik általában fáradtabbak, mint társaik. A kutatás eredménye szerint a tünetek függetlenek attól, hogy valaki sokat beszél vagy csak sms-ezik. A kutatás az első lépések egyike, a mobiltelefon használat fiziológiás hatásainak vizsgálatában. 

        Szorongást okoz?

        A kutatás alapját az a szóbeszéd adta, mely szerint azok, akik napi egy óránál többet használják a mobiljukat, szorongásra hajlamosak.

        A kutatók 21, 14-20 év közötti olyan fiatalt vizsgáltak, akik rendszeresen járta iskolába, s nem voltak alvásproblémáik. Közülük tizen naponta csak kevesebb, mint ötször használták a mobiljukat hívásra vagy üzenet küldésére, a többi 11 fiatal több, mint 15 hívást vagy üzenetváltást bonyolított naponta. Ez utóbbi csoportból négyen több, mint 30, egy résztvevő pedig több, mint 200 üzenetet küldött naponta.

        A kutatók megdöbbenésére csak egyetlen olyan tini volt, aki éjszakára kikapcsolta a telefonját.
        A felmérésben résztvevőknek egy 40 kérdésből álló tesztet kellett kitölteniük az életmódjukkal és alvási szokásaikkal kapcsolatban. Ezek között szerepelt olyan kérdés, mely a kávéfogyasztási szokásaikra volt kíváncsi, illetve olyan is, mely azt firtatta, mikor alszanak el, és milyen sokáig alszanak.  Emellett egy skálán kellett ábrázolniuk, a nap folyamán mikor mennyire voltak álmosak, és egy olyan műszert viseltek, mely azt figyelte, mikor vannak ébren és mikor alszanak.

        Alvászavar koffein- és alkoholfogyasztással

        A kutatás eredménye szerint, összehasonlítva a ritkábban telefonálókkal, azok, akik túl gyakran használták a mobiljukat:

        • reggel nehezebben ébredtek (átlagosan 10.50-kor, míg a telefont ritkán használók 8.34-kor),
        • az éjszaka folyamán gyakrabban riadtak fel,
        • nehezebben aludtak el,
        • több koffeint fogyasztottak,
        • több alkoholt fogyasztottak.

        A tanulmány szerint a sokat telefonálók közül heten csak dél után ébredtek fel a hétvégeken.

        Mi volt előbb, a telefonhasználat vagy az alvásprobléma?

        Természetesen a kutatók nem akarják a tiniket lebeszélni a mobilhasználatról, ám hangsúlyozzák, hogy a nap folyamán beiktatott mobilmentes időszakok csökkentik az alvászavarok előfordulásának esélyét. 

        Dr. Sanjeey Kothare, a Harvard Orvosi Egyetemének alvásspecialistája szerint további kutatások szükségesek ahhoz, hogy kiderüljön, a mobilhasználat miatt van-e az alvászavar, vagy az alvászavar miatt mobiloznak még este is oly sokat a tinik. Amíg ez kiderül, javasolják a mobilmentes órák beiktatását a tinik napirendjébe.

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos; Forrás: WebMD)

        Módosítva: 2009.08.05 21:05, Megjelenés: 2009.08.05 21:05
      • Cikkajánló

        Babát szeretnél idén?

        Babát szeretnél idén?

        F. Zs, fordító

        Van néhány dolog, amit megtehetünk a teherbeesés esélyének növelése érdekében.

        Koronavírus

        Koronavírus

        MTI

        Kiket sújt leginkább a járvány az eddigi legátfogóbb tanulmány szerint?

        A láz öt különböző típusa és a velük összefüggésbe hozható betegségek

        Valahányszor az ember úgy érzi, hogy a testhőmérséklete emelkedni kezd, elővesz egy lázmérőt, hogy megnézze, mit is érez. Ha az eredmény 37,5 Celsius-fok vagy ennél magasabb érték, akkor az illető lefekszik, jeges borogatást helyez a homlokára és gyógyszert vesz be a láz csillapítására.

        A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

        Tapasztalták-e már, hogy ha egy-két napig álmatlanul forgolódnak, s csak pár órát alszanak éjjel, akkor a közérzetük, a hangulatuk nappal szinte elviselhetetlen? Nehezíti a kialvatlansággal terhelt napokat, ha gyötrő fejfájással, szédüléssel, koncentrációzavarral, hányingerrel társul a közérzetük. Ilyenkor a pirulák sem segítenek, csakis az alvás, a pihenés, az agysejtek regenerálódása. Figyelemért, egyenesen orvosi tanácsért kiált, ha valaki napokon át vagy annál hosszabb ideig sem képes pihentetően aludni, s ezzel párhuzamosan romlik az egészségi állapota is.

        A mobiltelefon és a rák: Mi a kockázat?

        Van-e valamilyen kapcsolat a mobiltelefon és a rákos megbetegedések között?

        A mobiltelefon rákot okoz?

        Habár manapság mobiltelefon nélkül el sem tudjuk már képzelni az életet, egy 10 éven át tartó, 13 ország lakosainak telefonálási szokásait és egészségi állapotát nyomon követő kutatás eredménye szerint már napi fél óra mobiltelefonálás is 40 százalékkal növeli az agyrák kialakulásának kockázatát! A veszély annál magasabb, minél többet használja valaki a mobilját, s általában a tumor azon az oldalon jelenik meg, amelyiken a telefont használjuk.

        Mi befolyásolja az alvás minőségét?

        Az alvásnak tulajdonképpen a világ legegyszerűbb dolgának kellene lenni: ha fáradtak vagyunk, csak lefekszünk, becsukjuk szemünket, s aztán kipihenve ébredünk. Mindez csak illúzió; az alvás boncolgatásával manapság igen ingoványos területre tévedünk. Főleg, ha odafigyelünk az alváskutatók világkonferenciáján nyilvánosságra hozott tanulmányokra.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA