• Kinek ajánlott a roboráló étrend?

        Szerző: WEBBeteg - Henn Dóra, dietetikus, Vanderlich Egészségcentrum

        Energia- és fehérjedús étrendre elsősorban azoknak van szükségük, akik valamilyen okból nem érik el a kívánt vagy ideális testtömeget vagy olyan beavatkozás vár rájuk, ami testtömegvesztést eredményezne.

        A fogyás oka többféle lehet: súlyos vérzés, égés, hasmenés vagy hányás következtében kialakuló fehérjehiány, anorexia, komolyabb műtétek, elhúzódó lázas állapot, bélbetegségek, fertőzések, dialízis során kialakuló fehérjehiány. Ezekben az esetekben nem elegendő csupán az elvesztett fehérjét pótolni, ugyanis elegendő energia nélkül az elfogyasztott fehérje sem tud hasznosulni.

        A megemelkedett energiaszükségletet különböző dúsítási eljárásokkal tudjuk elérni. A cél az, hogy az étel mennyisége, térfogata ne változzon, viszont több energiát tartalmazzon.

        Hirdetés

        Az étrend kivitelezése szempontjából érdemes figyelembe venni az alábbi szempontokat:

        • Fehérje- és energiadúsításhoz használhatunk: tejport, tojásport, reszelt sajtot, túrót, főtt reszelt tojást, májat és tápszereket.
        • Energianöveléshez tejszín, tejföl, vaj, margarin, étolaj, majonéz, cukor, méz használható. Ezek nagy mennyiségben hasmenést okozhatnak, mértékkel használjunk belőlük.
        • Növeljük az étkezések számát napi 6-7-re
        • Cukorból keveset – lekvár, méz fogyasztása csak ritkán ajánlott
        • Édes ételek ritkábban szerepeljenek, mert elvehetik az étvágyat.
        • A savanykás, kesernyés zöldség- és gyümölcslevek fokozzák az étvágyat – 1-2 kiskanálnyit étkezés előtt fogyaszthatunk (ilyen a narancslé, grapefruit lé, sárgarépa lé).
        • A zöldfűszereket részesítse előnyben (kapor, petrezselyem, tárkony, oregano, kakukkfű, bazsalikom), a csípős fűszereket azonban mellőzze (torma, mustár, erős paprika)
        • Fontos továbbá a burkolt tálalási forma és a fokozatosság (nagy tányéron kevesebbnek tűnik az étel stb.)
        • Hatásos még a gusztusos tálalás, díszítés, megfelelő környezet biztosítása
        • Figyeljen a folyadékfogyasztásra is: napi 2,5-3 liter legyen (zöldség- és gyümölcslé, víz, ásványvíz, tea, limonádé)
        • Kávét napi egyszer, alkoholt viszont tilos fogyasztani!
        A legfontosabb nyersanyagok

        Nyersanyag

        Ajánlott élelmiszer
        Elkészítés, tálalás
        Húsok

        Zsírszegény fajták: csirkemell, csirkecomb, pulyka, sertéscomb-, karaj, házinyúl, őz, szarvas

        Halak: hekk, pisztráng, tonhal

        Lazítva, hogy könnyen emészthető legyen (klopfolás).

        A megszokott formákon túl darált formában, gombócokhoz, levesbetétekhez is használhatjuk.
        Felvágottak
        csirkemellsonka, pulykamell sonka, gépsonka, sonkaszalámi, baromfi virsli és parizer
        szeletelve, darálva, krémnek elkészítve (margarin vagy besamel alappal)
        Tojás
        napi egy darab, fehérjéje kiváló roborálásra, sárgájával vigyázni kell, mert magas koleszterintartalmú
        ételkészítéshez: lazításhoz, panírozáshoz, sűrítéshez. Főzve, reszelve krémekhez, tojáskrémnek, töltött tojásnak. Rántottának, omlettnek (sajtos, zöldborsós, sonkás, gombás).
        Tej
        2,8-as, napi fél liter, esetleg tejpor
        turmixokhoz, főzelékekbe, mártásokba.
        Savanyított tejtermékek
        Kefír, joghurt, író
        turmixokhoz, sűrítéshez, salátákhoz
        Tejföl
        12-20%-os
        lehetőleg csak ételkészítéshez használjuk
        Túró
        félzsíros
        hideg és meleg ételekhez egyaránt használható: töltött zöldségek, körözött, kapros túrókrém, petrezselymes túrókrém, gyümölcsös túrókrém, citromos-, vaníliás túrókrém. Túrógombóc, túrófelfújt, töltött zsemle, túrókrémmel töltött piskóta.
        Sajtok
        Natúr, ízesítettlen sajtok ajánlottak. Főleg kemény és félkemény fajták. Köményes, Óvári, Edami, Trappista, Tenkes
        szeletelve, reszelve, sajtkrém formájában, húsok töltéséhez, bundázásához, csőbensült és rakott ételek tetejére, főzelékek dúsítására-sűrítésére.
        Gabonafélék

        zabpehely, kukoricapehely,
        tészták, kenyerek,
        rizs

        Turmixhoz, tejbe áztatva
        soktojásos tésztát válasszunk
        kenyeret, kelt tésztát, vékonyra szeletelve, esetleg pirítva. Köretnek zöldségekkel, rakottnak, tejberizs vagy gyümölcsrizs formájában

        Zöldségek

        Mindegyik, ám kiemelkedő fehérjetartalommal a zöldborsó, kukorica rendelkezik;
        burgonya

        párolva, főzeléknek, levesnek, salátának, köretnek, csőben sütve;
        köretnek, főzeléknek, rántva, töltve, levesbe

        Gyümölcsök
        mindegyik
        nyersen, salátának, turmixokhoz, gyümölcslé formájában, mártásnak, levesnek, gyümölcskrémként, fagyinak, befőtt, kompót
        Olajos magvak, diófélék
        Fehérjetartalmuk mellett a zsírtartalmuk is magas!
         

        (Henn Dóra, dietetikus, Vanderlich Egészségcentrum)

        Módosítva: 2018.05.26 11:25, Megjelenés: 2015.08.31 09:41
      • Cikkajánló

        Cukorbetegség

        Cukorbetegség

        Dr. Papp Júlia

        A vakság leggyakoribb oka. Mit tehet a diabétesz szemészeti szövődményei ellen?

        2019-nCoV koronavírus

        2019-nCoV koronavírus

        ÁNTSZ

        A megbetegedések 97 százaléka továbbra is Kínát érinti - Februári összefoglaló.

        Postprandiális hipotenzió - A vérnyomás csökkenése étkezés után

        Azt az állapotot, amikor étkezés után csökken a vérnyomás, postprandiális hipotenziónak nevezik. A postprandiális kifejezés az étkezés utáni időszakra utal, míg a hipotenzió alacsony vérnyomást jelent.

        A láz öt különböző típusa és a velük összefüggésbe hozható betegségek

        Valahányszor az ember úgy érzi, hogy a testhőmérséklete emelkedni kezd, elővesz egy lázmérőt, hogy megnézze, mit is érez. Ha az eredmény 37,5 Celsius-fok vagy ennél magasabb érték, akkor az illető lefekszik, jeges borogatást helyez a homlokára és gyógyszert vesz be a láz csillapítására.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA