• Kinek ajánlott a roboráló étrend?

        Szerző: WEBBeteg - Henn Dóra, dietetikus, Vanderlich Egészségcentrum

        Energia- és fehérjedús étrendre elsősorban azoknak van szükségük, akik valamilyen okból nem érik el a kívánt vagy ideális testtömeget vagy olyan beavatkozás vár rájuk, ami testtömegvesztést eredményezne.

        A fogyás oka többféle lehet: súlyos vérzés, égés, hasmenés vagy hányás következtében kialakuló fehérjehiány, anorexia, komolyabb műtétek, elhúzódó lázas állapot, bélbetegségek, fertőzések, dialízis során kialakuló fehérjehiány. Ezekben az esetekben nem elegendő csupán az elvesztett fehérjét pótolni, ugyanis elegendő energia nélkül az elfogyasztott fehérje sem tud hasznosulni.

        A megemelkedett energiaszükségletet különböző dúsítási eljárásokkal tudjuk elérni. A cél az, hogy az étel mennyisége, térfogata ne változzon, viszont több energiát tartalmazzon.

        Hirdetés

        Az étrend kivitelezése szempontjából érdemes figyelembe venni az alábbi szempontokat:

        • Fehérje- és energiadúsításhoz használhatunk: tejport, tojásport, reszelt sajtot, túrót, főtt reszelt tojást, májat és tápszereket.
        • Energianöveléshez tejszín, tejföl, vaj, margarin, étolaj, majonéz, cukor, méz használható. Ezek nagy mennyiségben hasmenést okozhatnak, mértékkel használjunk belőlük.
        • Növeljük az étkezések számát napi 6-7-re
        • Cukorból keveset – lekvár, méz fogyasztása csak ritkán ajánlott
        • Édes ételek ritkábban szerepeljenek, mert elvehetik az étvágyat.
        • A savanykás, kesernyés zöldség- és gyümölcslevek fokozzák az étvágyat – 1-2 kiskanálnyit étkezés előtt fogyaszthatunk (ilyen a narancslé, grapefruit lé, sárgarépa lé).
        • A zöldfűszereket részesítse előnyben (kapor, petrezselyem, tárkony, oregano, kakukkfű, bazsalikom), a csípős fűszereket azonban mellőzze (torma, mustár, erős paprika)
        • Fontos továbbá a burkolt tálalási forma és a fokozatosság (nagy tányéron kevesebbnek tűnik az étel stb.)
        • Hatásos még a gusztusos tálalás, díszítés, megfelelő környezet biztosítása
        • Figyeljen a folyadékfogyasztásra is: napi 2,5-3 liter legyen (zöldség- és gyümölcslé, víz, ásványvíz, tea, limonádé)
        • Kávét napi egyszer, alkoholt viszont tilos fogyasztani!
        A legfontosabb nyersanyagok

        Nyersanyag

        Ajánlott élelmiszer
        Elkészítés, tálalás
        Húsok

        Zsírszegény fajták: csirkemell, csirkecomb, pulyka, sertéscomb-, karaj, házinyúl, őz, szarvas

        Halak: hekk, pisztráng, tonhal

        Lazítva, hogy könnyen emészthető legyen (klopfolás).

        A megszokott formákon túl darált formában, gombócokhoz, levesbetétekhez is használhatjuk.
        Felvágottak
        csirkemellsonka, pulykamell sonka, gépsonka, sonkaszalámi, baromfi virsli és parizer
        szeletelve, darálva, krémnek elkészítve (margarin vagy besamel alappal)
        Tojás
        napi egy darab, fehérjéje kiváló roborálásra, sárgájával vigyázni kell, mert magas koleszterintartalmú
        ételkészítéshez: lazításhoz, panírozáshoz, sűrítéshez. Főzve, reszelve krémekhez, tojáskrémnek, töltött tojásnak. Rántottának, omlettnek (sajtos, zöldborsós, sonkás, gombás).
        Tej
        2,8-as, napi fél liter, esetleg tejpor
        turmixokhoz, főzelékekbe, mártásokba.
        Savanyított tejtermékek
        Kefír, joghurt, író
        turmixokhoz, sűrítéshez, salátákhoz
        Tejföl
        12-20%-os
        lehetőleg csak ételkészítéshez használjuk
        Túró
        félzsíros
        hideg és meleg ételekhez egyaránt használható: töltött zöldségek, körözött, kapros túrókrém, petrezselymes túrókrém, gyümölcsös túrókrém, citromos-, vaníliás túrókrém. Túrógombóc, túrófelfújt, töltött zsemle, túrókrémmel töltött piskóta.
        Sajtok
        Natúr, ízesítettlen sajtok ajánlottak. Főleg kemény és félkemény fajták. Köményes, Óvári, Edami, Trappista, Tenkes
        szeletelve, reszelve, sajtkrém formájában, húsok töltéséhez, bundázásához, csőbensült és rakott ételek tetejére, főzelékek dúsítására-sűrítésére.
        Gabonafélék

        zabpehely, kukoricapehely,
        tészták, kenyerek,
        rizs

        Turmixhoz, tejbe áztatva
        soktojásos tésztát válasszunk
        kenyeret, kelt tésztát, vékonyra szeletelve, esetleg pirítva. Köretnek zöldségekkel, rakottnak, tejberizs vagy gyümölcsrizs formájában

        Zöldségek

        Mindegyik, ám kiemelkedő fehérjetartalommal a zöldborsó, kukorica rendelkezik;
        burgonya

        párolva, főzeléknek, levesnek, salátának, köretnek, csőben sütve;
        köretnek, főzeléknek, rántva, töltve, levesbe

        Gyümölcsök
        mindegyik
        nyersen, salátának, turmixokhoz, gyümölcslé formájában, mártásnak, levesnek, gyümölcskrémként, fagyinak, befőtt, kompót
        Olajos magvak, diófélék
        Fehérjetartalmuk mellett a zsírtartalmuk is magas!
         

        (Henn Dóra, dietetikus, Vanderlich Egészségcentrum)

        Módosítva: 2018.05.26 11:25, Megjelenés: 2015.08.31 09:41
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az Ön bőre milyen?

        Az Ön bőre milyen?

        Peterman Krisztina

        Bőrünk típusának megfelelő ápolást igényel. Milyen jelekből határozható meg bőrtípusunk?

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Az időskori alultápláltságra figyelmet kell fordítani

        A sovány embereknek általában az anyagcsere lebontó folyamata zajlik gyorsabban, felfokozottan. Ez gyakran alkati kérdés, aminek genetikai háttere nyomon követhető. A soványabb testalkatú emberek többsége nem eszik tudatosan kevesebbet, noha sokan ügyelnek az egészséges étrend megválasztására, gyakran érzik azt, hogy többet esznek, mint kellene, mégsem híznak. Az alultápláltak szervezete ezzel szemben fontos tápanyagokból szenved hiányt, aminek következtében számos hiánytünet, hiánybetegség alakulhatnak ki náluk.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.