• Kinek a dolga észrevenni, ha egy gyermek eltérően fejlődik társaitól?

        Szerző: WEBBeteg - G. A.

        Egyre több gyermek küzd tanulási nehézségekkel és magatartászavarokkal az iskolában. Ennek oka lehet, hogy fejlődésük eltérő társaikétól. De vajon kinek a feladata felismerni a korai jeleket? A szülőké, a védőnőé vagy a gyermekorvosé?

        A fejlődési, tanulási zavarok megjelenése összefügg a gyermek mozgásával is. A Jutalom Vagyok szervezet éppen ezért fókuszál a szenzomotoros szűrésre. Eltérő fejlődési jeleket keres, ráadásul a gyermek megszokott közegében (bölcsődében, óvodában), a megszokott nevelőivel, csoportosan zajlik a szűrés. A Jutalom Vagyok projekt koordinátora, Tóth Péter számos kérdésre adott választ az alábbi összefoglalónkban.

        Hirdetés

        Miért fontos a szenzomotoros szűrés?

        Bölcsődés és óvodás korban a gyerekek észlelése és mozgása között még közvetlen összefüggés van (szenzo motoros). Ezért ebben a korban a szenzomotoros szemléletű megfigyelés alapján lehet a gyerek mozgásállapotára legmegbízhatóbban következtetni - az eltérő fejlődés jelei ebben a korban szenzomotoros szemlélettel összeállított feladatsor végrehajtása közben figyelhetők meg legkönnyebben. Amikor a Jutalom Vagyok módszertan játékos feladatsorát végzik a gyerekek, a megfigyelő szakértő közvetlen képet kap a gyerek szociális viselkedéséről, kitartásáról, frusztrációtűréséről csakúgy, mint az észlelés működéséről - például a látás, hallás, tapintás és egyensúly terén.

        Ha időben észreveszik a problémát, van-e lehetőség korai korrekcióra,  esetleg hamarabb megindulhat az egyéni fejlődés a gyerekeknél?

        Igen, van lehetőség a korrekcióra, és minél korábban szűrjük a gyerekeket, annál inkább. A terápiás szakember felkeresése egyébként csak az egyik lehetséges ajánlásunk. Sok esetben látjuk úgy, hogy apróbb eltérések spontán korrekciója „házon belül” is megsegíthető. Ilyenkor ötleteket adunk a pedagógusnak, illetve a szülőnek, hogy milyen mozgáselemeket gyakoroljanak, vagy éppen milyen játékos feladatokat végezzenek gyakrabban a gyerekkel.

        Milyen tünetei lehetnek a szenzoros integrációs zavarnak?
        • Alacsony vagy éppen túl magas ingerküszöb.
        • Eltérő aktivitási szint.
        • Mozgásfejlődéssel kapcsolatos problémák.
        • Alacsony nyelvi készségek, beszédzavarok.
        • Félelem a magasságtól.
        • Tanulási nehézségek.
        • Nehézségek az öltözködésben.

        Hány éves korban ajánlott a szűrés elvégzése?

        A szűrést 2 és 6 éves kor között minden gyereknél javasoljuk legalább egyszer elvégeztetni. Fontos, hogy a gyermek a szűrés időpontjában már otthonosan mozogjon a környezetében, legyen túl az óvodai vagy bölcsődei beszoktatás hetein, hónapjain. Másrészt fontosnak tartjuk, hogy a szűrést követően, de még iskolakezdés előtt legyen legalább egy év az esetleg szükséges korrekciókra. Amikor egy intézményt meglátogatunk, ezek azok a szempontok, amelyek meghatározzák, hogy az ott ellátott gyerekek közül ki vesz részt a szűrésen, és ki nem.

        Statisztikai adatok: hány gyereket szűrnek ki, akinek ilyen jellegű problémája van?

        Nehéz átlagot mondani, mert az eredmény óvodánként nagyon eltérő. Néhány óvodában, ahol gyógypedagógus is részt vesz a mozgásfoglalkozásokon, igen jó mozgásállapotban vannak a gyerekek. Egyes intézményekben viszont a részletes állapotfelmérésre javasoltak aránya elérheti akár a 30%-ot is. Előfordulhat, hogy egy 100 gyereket ellátó óvodában 20-30 gyereket javaslunk állapotfelmérésre, ugyanennyi gyereknél adunk mozgásötleteket a „házon belüli” korrekcióra – a többiekkel pedig együtt ünnepeljük a „különösebb tennivaló nincsen” szakértői véleményt.

        Miért fontos, hogy bölcsődében, illetve óvodában végezzék a szűréseket?

        Tudomásunk szerint a Jutalom Vagyok módszertan és technika az egyetlen olyan az országban, amely a gyereket a megszokott környezetében, a megszokott nevelői vezetésével, a megszokott csoportjában, a megfigyelő szakértő személyes jelenléte jelentette torzító hatás nélkül képes megfigyelni és értékelni. Mi ugyanis személyes jelenlét helyett a terem sarkaiban elhelyezett kamerákkal videókra vesszük a foglalkozást, amelyet azután mozgásszakértő szakembergárda dolgoz fel. A gyerekeknek így nincs miért kompenzálniuk, a természetes szociális viselkedését fogjuk látni egyebek között egy akadály előtti tumultusban, a sorára várakozás növekvő feszültségében, a nevelőkkel folytatott interakcióiban stb. Ezek a megfigyelések sem a szülővel hatszemközti, sem a gyerekkel négyszemközti vizsgálati helyzetben nem rekonstruálhatóak.

        A Jutalom Vagyok projekt keretén belül mit tekintenek feladatuknak?

        Víziónk és vágyunk, hogy az iskola első osztályába belépő minden gyerek ismerje a felfedezés örömét, legyen kíváncsi az új dolgokra. A szenzomotoros szűrés, az észlelés alapú reagálások megfigyelése megbízhatóan jelzi előre a gyereknek ezt a képességét vagy ennek a hiányát. Másrészt szeretnénk az országban létező prevenciós erőfeszítésekhez illeszkedni. Nagyra értékeljük mind a védőnők korai szűrését, mind a pedagógiai szakszolgálatok iskolaérettségi szűrését. A gyerek korát tekintve e kettő között vagyunk éppen, módszertan tekintetében pedig tőlük egészen eltérően, személyes jelenlét nélküli megfigyelést végzünk a gyerek megszokott környezetében, csoportos helyzetben.

        Iskolaérettség - Készen áll a gyerek? Az orvosi vizsgálat menete
        A szülőknek az elkövetkező hetekben kell eldönteniük, hogy gyermekük megkezdje-e iskolai tanulmányait. Ilyenkor ajánlott nyílt napokra menni, illetve ki lehet kérni a pedagógia szakszolgálatok véleményét is. A tankötelezettség a közoktatási törvény szerint abban az évben kezdődik, amelyikben augusztus 31-ig betölti a gyermek a hatodik életévet, azonban ez nem mindig jár együtt az iskolaérettség kialakulásával. Ennek a megállapítására szolgál az iskolaérettségi vizsgálat.

        Iskolaérettség - Készen áll a gyerek? Az orvosi vizsgálat menete

        Hogyan és hol szervezik a szűréseket?

        Országszerte végezzük a szűréseket. Istennek hála, egyre több segítségünk van - helyi gyermekfejlesztő szakemberek, fejlesztőházak személyében -, akik fejlesztői kapacitásukat folyamatosan igazítják a növekvő igényekhez, és akik kapcsolatot is tartanak területük intézményeivel, óvodákkal és bölcsődékkel. Ilyen helyi partnereket továbbra is keresünk.

        Hogyan érhető el a szervezet?

        Intézményvezetői forródrótunk a 06 20 775-9411-es telefonszám, ahol a projekt koordinátora, Tóth Péter várja az érdeklődéseket.

        Olvasson tovább! A test serdülőkori változásai - Normálisan fejlődik?

        Forrás: WEBBeteg
        G. A.

        Módosítva: 2019.02.25 09:33, Megjelenés: 2017.11.23 13:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Élettartam

        Élettartam

        T. A., újságíró

        Meddig élhet a magyar férfi? És az osztrák? Nézzük a statisztikát.

        Fordyce-foltok

        Fordyce-foltok

        Dr. Katona Pál

        Mennyire veszélyesek az elváltozások? Mekkora eséllyel lehet szövődményük?

        Nyári meleg és gyerekek

        Amennyire megoldható, kerülni kell a nagy meleget: a déli időszakban, 11-15 óra között nem tanácsos kültéri programot szervezni, inkább pihenjünk a hűvös szobában, ha mégis ki kell mennünk, akkor mindenképpen az utca árnyékos oldalán közlekedjünk.

        Az egyszülős családban nevelkedő gyermekek is teljes értékűek

        Az egyszülős családban nevelkedő gyermekekből is éppúgy válhat egészséges lelkű kamasz, ifjú, majd felnőtt, mint a hagyományos családmodellben cseperedőkből. Akár az anya vagy az apa neveli válás után csemetéjét, nem légüres térben élik a mindennapjaikat, sőt megtörténik, hogy sokkal nagyobb figyelmet és nyugodtabb légkört tud a válás után nyújtani a gyermekét egyedül nevelő szülő.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA