• Veszélyes tisztaság - allergiát okozhat a túlzott óvatosság

A tisztítószerek és az antibiotikumok széleskörű használata csökkenti a mikrobákkal és egyéb kórokozókkal való találkozást, ami az immunrendszer normál érési folyamataihoz szükséges - mondja a Svábhegyi Gyermekgyógyintézet szakértője. Ráadásul túl keveset találkoznak a gyerekek a természeti környezettel, ez vezethet az allergiás és asztmás esetek számának emelkedéséhez.

Ezúttal finn kutatók erősítették meg azt a korábbi feltételezést, miszerint túl keveset találkoznak a gyerekek a természeti környezettel, ez vezethet az allergiás és asztmás esetek számának emelkedéséhez. Városi környezetben kevesebb található azokból a baktériumokból, amelyek hasznosak az emberi egészség fenntartásában is - írják az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS legfrissebb számában közzétett tanulmány szerzői.

A természetben található mikroorganizmusok hasznosak számunkra - foglalta össze Ilkka Hanski, a Helsinki Egyetem kutatója megállapításuk lényegét. Tanulmányukhoz a kutatók 118 finn tinédzser bőréről gyűjtöttek mintákat, és elemezték a bennük található baktériumokat. Úgy találták, hogy a vidéken - mezőgazdasági terület vagy erdő közelében - élő fiatalok bőrén a baktériumok változatosabb összetételben voltak jelen, ugyanakkor ők voltak azok, akik kisebb érzékenységet mutattak az allergénekkel szemben.

A kutatók azt is vizsgálták, hogy milyen baktériumfajok voltak a mikroorganizmusok között, és arra jutottak, hogy a városban élő fiataloknál sokszor hiányoztak az immunrendszer számára hasznos mikrobák.

Ön tudta?

A vérrokonok között előforduló allergiás betegségek növelik az utódok és testvérek között az allergiás betegségek előfordulásának valószínűségét: két allergiás asztmás szülő gyermekei között már 70 százalékban várható az asztma kialakulása.

A legfrissebb kutatási eredmények nem új keletűek. A Svábhegyi Gyermekgyógyintézet gyermek-tüdőgyógyász szakorvosa egy 2000-ben végzett vizsgálatra hivatkozva elmondta: megállapítást nyert, hogy a farmon élő gyermekek nagyobb mértékben találkoznak mikrobákkal az istállókban, az állatok közelében, és ez csökkenti az asztma és az allergia kialakulásának esélyét.

Dr. Bánfi Andrea rámutatott: osztrák kutatók Ausztria, Svájc és Németország vonatkozásában vizsgálták a farmon élő és a városi gyermekek immunrendszerének fejlődését, valamint az allergiás betegségek (ekcéma, asztma, allergiás nátha) kialakulásának gyakoriságát.

A felmérésben több mint 2500 gyermek és 3500 szülő vett részt. Igazolták, hogy a farmon, az istállók közelében élő, mikrobákkal találkozó, a farmon lefejt tejet fogyasztó gyermekek között jelentősen kevesebb asztmás, allergiás, illetve ekcémás gyermek nő fel, mint a nagyvárosokban.

Miért és hogyan okoz bajt a túlzott tisztaság?

A Svábhegyi Gyermekgyógyintézet szakértője hangsúlyozta: a tisztítószerek és az antibiotikumok széleskörű használata csökkenti a mikrobákkal és egyéb kórokozókkal való találkozást, ami az immunrendszer normál érési folyamataihoz szükséges. Az úgynevezett hasznos mikrobákkal való találkozás során fejlődik ki ugyanis az immuntolerancia, mely megakadályozza az allergiás hajlam kialakulását.

Mindez azt jelenti, hogy a túlzott tisztaság az egyik oka annak, ha az immunrendszer eltolódik az allergiás típusú immunválaszok, az asztma irányába akkor, amikor valamely allergénnel találkozik a szervezetünk.

Dr. Bánfi Andrea megjegyezte azt is, hogy finn orvosok előszeretettel vizsgálják Karelia lakosságát, mely részben finn, részben orosz területen él, ám a két szomszédos országrészben élő emberek genetikai tulajdonságai hasonlók. A két népcsoport körében végzett epidemiológiai felmérések is alátámasztottak a hipotézist, hogy a civilizáció szempontjából fejlettebb Finnországban, több az asztmás, allergiás gyermek, mint a civilizáció szempontjából elmaradottabb Karelia oroszországi területén, sőt ez a különbség az utóbbi években növekedést is mutat.

Svábhegyi Gyermekgyógyintézet Svábhegyi Gyermekgyógyintézet
        Cím: 1037, Budapest, Bokor utca 17-21.
        Tel: +36 1 44 33 200
        Weboldal: http://svabhegy.eu/

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Miért lesz az allergiából asztma?

A légúti allergiás betegek gyakran számolnak be idővel megjelenő asztmás tünetekről is. Mit tehetünk, hogy a betegség lefolyását megváltoztassuk, hogy elkerüljük az asztma kialakulását?

Skarlát: tünetek, kezelés és megelőzés

A skarlát (régebbi nevén vörheny) egy bakteriális fertőzés, ami a test jelentős részét beborító vörös kiütések formájában jelentkezik. A betegség cseppfertőzéssel és kontakt úton terjed, a legtöbb esetben súlyos, a 2-4 napos lappangási idő után kialakuló betegséget torokfájás, valamint láz kíséri.

Tévhitek a gyermekgyógyászatban

Munkája során több orvos tapasztalja, hogy a gyermekek kezelésével kapcsolatban számos tévhit létezik. Az egyik legnagyobb ilyen az antibiotikumok körül van. Megtörtént esetekről számolunk be, melyek segítségével talán elkerülhetőek lesznek a tévedések.

Allergia: miért van egyre több beteg?

"Allergiás vagyok erre vagy arra" - mondjuk gyakran, miközben nem biztos, hogy azt jelenti, amit ki szeretnénk vele fejezni. Teremtsünk egy kis rendet!