• Mi befolyásolja az alvás minőségét?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az alvásnak tulajdonképpen a világ legegyszerűbb dolgának kellene lenni: ha fáradtak vagyunk, csak lefekszünk, becsukjuk szemünket, s aztán kipihenve ébredünk. Mindez csak illúzió; az alvás boncolgatásával manapság igen ingoványos területre tévedünk. Főleg, ha odafigyelünk az alváskutatók világkonferenciáján nyilvánosságra hozott tanulmányokra.

        Az alvás minőségét és mennyiségét számos tényező befolyásolhatja. Ezek között a párkapcsolat milyensége is megtalálható. Azok a nők, akiknek stabilnak vagy újnak számít a kapcsolata, jobban alszanak, mint a közvetlenül válás vagy szakítás után állók, vagy párkapcsolatukkal elégedetlenek – állapították meg pittsburghi kutatók, miután nyolc évig foglalkoztak a témakörrel.

        Hirdetések

        A boldog házasságban élő nők éjszakai alvása objektív és szubjektív eszközökkel mérve is a legpihentetőbbnek számít, s ez az észrevétel akkor is igaz, ha különböző tényezőket is – mint például a nők életkora, etnikai hovatartozása, szocio-ökonómiai státusza, vagy esetleges depressziós tünetei – figyelembe veszünk.

        A vizsgálatban részt vett 360 nő közül azok, akik a megfigyelés alatt új partnert találtak, bár jól aludtak, az éjszakai pihenésük mégsem számított igazán nyugodtnak. A kutatók ezt a párkapcsolat előtti szingli létből hozott megszokással magyarázzák.

        Alvás és kapcsolataink: ördögi körök

        Természetesen nem csak a párkapcsolat hat az alvásra, hanem ez fordítva is igaz: az alváshiány – az Arizonai Egyetem tudósai szerint – érezhetően nyomja rá bélyegét a kapcsolatra. Azok a férfiak, akik rendszeresen ki tudták magukat aludni, jóval elégedettebbek voltak párkapcsolatukkal; ám ezzel ördögi kör veszi kezdetét: A kevés alvás rossz napközbeni hangulatot eredményez a partnerek között, ami a következő éjjeli pihenést is rontja…

         

        Ön tudta?
        Átlagos élettartamot alapul véve kiszámolható, hogy életünk egyharmadát átalusszuk.

        Hasonló hatással van a stressz is pihenésünkre – mondják a St-Louis-i Clayton Alváskutató Intézet kutatói. A krónikus stresszben élő emberek törvényszerűen keveset és rosszul alszanak, nap közben pedig messze nem annyira terhelhetőek, mint pihent társaik. A rosszabb teljesítmény újabb feszültségkeltő tényezőt generál, ami miatt nő az álmatlan éjszakák száma…

        Pozitív hatású délutáni szunyókálás?

        A tudósok az éjszakai alvás mellett azokat a rövid, napközbeni szunyókálásokat ajánlják figyelmünkbe, amelyek során az alvás REM-szakasza (REM – Rapid Eye Movement – gyors szemmozgásos szakasz) érvényesül, ugyanis a kutatók szerint ez számít a legpihentetőbbnek, s agyunk érzékenységét is fokozza. Utóbbi a mások érzéseinek észlelésében van segítségünkre. Ennek megfelelően az ebéd utáni szieszta csökkenti a negatív hangulatot és pozitív érzést kelt bennünk.

         Tippek a jó alvás érdekében
        A jó minőségű, kellő mennyiségű alvás az egészség kulcsa. Mindenki ismeri az érzést, mikor kialvatlanul kell dolgozni. Itt van néhány jótanács, melyeket ha betart frissen állhat a napi kihívások elébe.
        Tippek a jobb alvás érdekében >>

        Az ezzel kapcsolatos kísérlet résztvevőinek 60-90 perces durmolás engedélyeztek (amelyben több REM-szakasz is ismétlődött), akik az ez utáni felmérésben jóval fogékonyabbnak bizonyultak a nekik mutatott fotókon látható pozitív arckifejezések iránt.

        A szunyókálást nélkülöző kontrollcsoport tagjai ezzel szemben sokkal több látott arcot soroltak be az „aggódó”, vagy „mérges” kategóriába.

        A Californiai Egyetem megfigyelést végző tudósai szerint az alvás mennyiségétől függő különböző megítélést agyunk egyik különleges tulajdonsága okozza: az érzelmek kezelését irányító központ napközben több ingadozásnak is ki van téve. Minél fáradtabbak vagyunk, annál erősebben érint meg minket a negatív irányú kilengés.

        A gyerekek pihenése is nagyon fontos

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Számos szülő képviseli azt az álláspontot, amely szerint gyermekeik akkor tudnak igazán pihenni, ha a szülőkkel közös ágyban alszanak. A Philadelphiai St.Joseph’s Egyetem szakemberei nem osztják ezt a nézetet.

        Ők ugyanis pontosan 29 ezer 287 gyerek alvásra vonatkozó adatát elemezték ki, s megállapították: a saját szobájában pihenő gyermekek hamarabb elalszanak, s szembetűnően kevesebb alvászavarral van dolguk.

        A szülői ágyban éjszakázó apróságok ezzel ellentétben gyakrabban ébrednek fel, s nehezebben alszanak el.

        Alvás és koffein?

        A konferencián természetesen nem maradt érintetlen a koffein fogyasztásának kérdése sem: több álmatlan éjszaka után a kávéfogyasztás jó hatással lehet ránk.

        A koffein ugyanis segít abban, hogy vészhelyzet esetén csökkenjen annak lehetősége, hogy a szituációt rosszul mérjük fel, s rosszul reagáljunk rá – állítják a Harvard tudósai egy 25 részvételével lefolytatott éjszakázós kísérlet után.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Miért veszélyes az erős horkolás?

        Normális esetben az orrunkon keresztül szívjuk be a levegőt, amely tisztítja, szűri és felmelegíti azt. Ha azonban ezt a rendszert, vagyis az orrlégzést valami gátolja, kénytelenek vagyunk szájon át lélegezni.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Tudta-e a koffeinről?

        A koffein vagy rendes polgári nevén 1,3,7-trimetil-xantin a világon talán leggyakrabban, legszélesebb körben fogyasztott élénkítő hatású alkaloid. Valóban a leggyakrabban, ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy világszerte a lakosság közel 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja valamilyen formában.

        A horkolás növeli a stroke kockázatát

        A stroke legtöbbször az alvás idején és az ébredést követő órákban alakul ki. Számos adat utal arra, hogy az alvási apnoe fennállása szerepet játszik a stroke kialakulásában.

        Betegséget is jelezhet, ha beszél álmában

        Gyermekkorban, főként 3 és 10 év között fordul elő gyakran, de a felnőttek 5 százaléka is beszél rendszeresen, vagy alkalmanként álmában. A jelenség lehet szórakoztató, vagy zavaró, de bizonyos esetekben orvosi kezelés is igénylő.

        Több mint TestŐr előzetes

        Nők a férfiak egészségéért. Hogyan segíthető egy párkapcsolatban az egészség, a karcsúság, a vonzalom megtartása egymás támogatásával, és mi ebben Szögeczki Ági titka?
        A bőrfelszín alatt lévő zsírréteg csökkenthető lézerrel. Megmutatjuk, hogyan pukkanthatóak ki a nemkívánatos zsírsejtek!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA