• A mesterséges édesítőszerekről

        WEBBeteg - Szimuly Bernadett
        Szerző:
        WEBBeteg

        Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság, már az újszülöttek is ösztönösen előnyben részesítik többi ízzel szemben. A különböző eredetű cukrok jelentős kalóriatartalma miatt (illetve cukorbetegek számára készült élelmiszerekben) manapság egyre több termék előállításánál használnak mesterséges édesítőszereket.

        Ezek olyan anyagok, amelyek sokkal erősebb édesítő hatással rendelkeznek, mint a cukor (vagyis jóval kevesebbet is kell belőlük használni), energiatartalmuk pedig elhanyagolható. Ide soroljuk az aszpartámot, az aceszulfám-K-t, a szacharint és a ciklamátot.  Megvásárolhatjuk őket szilárd (tabletta, por) alakban vagy folyékony formában is; önmagukban vagy egymással kombinálva is.

        Hirdetések

         Segítség az egészséges táplálkozáshoz


        A szacharin a legrégebben ismert mesterséges édesítőszer, hátrányaként említik, hogy hőhatásra bomlik, így főzésre nem használható. Vannak, akik érdekes, fémes utóízről számolnak be fogyasztása után.

        Állatkísérletekben, amelyek során az állatok nagy mennyiségű (jóval nagyobb mennyiséget annál, mint amennyit egy ember testsúlykilogrammra vonatkoztatva elfogyaszt) szachraint kaptak, néhány esetben leírták hólyagrák kialakulását. Azonban a kísérletek megismétlése során ezt nem tapasztalták, így ezidáig sincs arra bizonyíték, hogy a vegyület károsítaná az egészséget.

        A legismertebb édesítők, és azok hatásai

        Az aszpartám két aminosavból, aszparaginból és fenilalaninból áll. Lebomlása során ezek, valamint metil-alkohol keletkezik kis mennyiségben. Több betegség kialakulásával is kapcsolatba hozták már (daganatos betegségek, sclerosis multiplex, diabetes mellitus), azonban a vizsgálatok során nem mutattak ki egészségkárosító hatást. Nem alkalmas sütéshez, mert édes íze csökken, azonban a már kész ételek ízesítésére alkalmas.

        Az aceszulfám-K az újabban felfedezett édesítőszerek közé tartozik. Bírja a hőhatást is, mellékíze nincs, viszont elég drága.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt
      • Bőrön keresztül is mérgez a metilalkohol
      • A diétás édesítőszerek hízlalnak?
      • Amit az édesítőkről tudni érdemes
      • Laktóz intolerancia
      • Nagy mennyiségben a vas is mérgező - Óvatosan az étrend-kiegészítőkkel!
      • Az inzulinkezelés irányelvei
      • A ciklamátot szintén kapcsolatba hozták daganatos betegségekkel, azonban ebben az esetben sem bizonyított az ok-okozati összefüggés. Ennek ellenére például az Egyesült Államokban nem engedélyezett a használata.

        A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy a mesterséges édesítőszerek alkalmazása a szokásos mennyiségben nem jelent veszélyt, bizonyos esetekben (cukorbetegség) szükségszerű is; azonban például kisgyermekek esetén inkább kerülendők.

        (Dr. Szimuly Bernadett)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Hidradenitis suppurativa

        Cs. K., fordító

        A szőrtüszőkből eredő gyulladásos kórkép ott alakul ki, ahol sok a verejtékmirigy is.

        Fehérjedús, kalóriaszegény, egészséges majonéz is készíthető

        Köztudott, hogy a majonéz egy kalóriadús étel. Testépítők kifejlesztettek egy kalóriaszegény, zsírszegény, egészséges változatot, amit tojásfehérjéből, zsírszegény olajból, mustárból készítenek. Sóval, borssal és édesítőszerrel fűszerezve.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Tények és tévhitek az édesítőszerekről

        A cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban számtalan tévhitről hallhatunk, olvashatunk, olykor egymásnak ellentmondó információkkal is találkozunk. Ezek közül némelyek valós tényeken alapulnak, némelyek azonban teljesen alaptalanok.

        Mire kell figyelni a csokoládéválasztásnál!

        A csokoládé alapvetően egy egészséges étel. A jó csoki (70+%-os) tobzódik a káliumban, cinkben és szelénben és egyéb jótékony hatású ásványi anyagokban. Az étcsokoládé segít visszaállítani az erek rugalmasságát, és megakadályozza, hogy a vérsejtek a véredények falához tapadjanak. Fontos tehát, hogy magas kakaótartalmú csokoládét válasszunk. Emellett érdemes még a cukortartalomra is odafigyelni. Vannak ma már olyan természetes édesítőszerekkel édesített csokoládék, amiknek az élvezeti értéke nem csökken és az édesítőszernek a feldolgozása sem terheli a szervezetet. Ilyen édesítőszer például az eritrit.

        Karácsonykor is lehet egészségesen étkezni!

        A süteményekben a cukor ma már kiváltható egészséges édesítőszerekkel, a fehér rizs, krumpliköret helyett pedig egészségesebb a zöldségköret vagy a barna rizs. Húsok közül pedig a legegészségesebb választás a hal, ami amúgy is a karácsonyi menü szerves része.

        Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

        Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Ez az ajánlás nem csupán azok számára érvényes, akik valamilyen betegségben szenvednek (mint például a cukorbetegség vagy az elhízás), de megszívlelendő tanács minden egészségtudatos ember számára. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA