Magas prolaktin, teljesen elmaradó menzesz, empty sella szindróma, meddőség (? )

A problémám a következő: 17 (2001-től) éves korom óta többféle fogamzásgátlót is szedtem, azokat cserélgetve, mivel mellékhatásokat tapasztaltam. 2010. február 14-én vettem be az utolsó szemet, mely után vártam, hogy ismét jelentkezzen a menzesz. Ez sajnos azóta sem történt meg, TEHÁT MÁR TÖBB, MINT 30 HÓNAPJA! Az utolsó menzesz időpontja 2010. január 19-re tehető. Fél év elteltével fordultam először orvoshoz problémámmal. Dióhéjban írom az utána történteket, különben nagyon hosszú lenne ez a levél. Több nőgyógyásznál is jártam, továbbá endokrinológusnál. Szedtem Proverát, Bromochriptint, egyik sem használt. A prolaktin szintje általában 70-90 ng/ml volt, egyszer pedig 1916 mU/l. Voltam 3x koponya MR-en, eredmény: sella kissé kimélyült, liquor tölti ki, "empty sellára susp". Látótér és szemfenékvizsgálat elváltozást nem mutatott. Jelezném, hogy a látásom egyébként kis mértékben, de romlott az utóbbi időben. A pajzsmirigyem kicsit alulműködik, továbbá nagyon sokat híztam, jelenleg 73 kg vagyok. L-Thyroxin Henninget fél évig szedtem, semmi hatása nem volt. Amikor életemben először (! ) megultrahangozott az egyik orvos, közölte, hogy olyan kicsi a méhem, mint egy 14 éves kislánynak és soha nem lett volna szabad fogamzásgátlót szednem (én cirka 8-9 évig azt tettem) . Nincs kihez fordulnom, nem tudom mit tegyek. Hozzáértő orvossal még sajnos nem találkoztam, jelenleg az az utolsó mentsváram, hogy ide írok: (Teljesen el vagyok keseredve, hogy 28 évesen még csak a remény sincs meg arra nézve, hogy valaha is lehessen gyerekem. Korábban nem kívánt terhességem nem volt. Kérem, adjanak valamilyen tanácsot, vagy Miskolcon ajánljanak valakit, bár őszintén, már nem bízok az orvosokban, egyiket sem érdekli már a beteg sorsa, nem is értem miért ülnek ott, ahol... Minden leletem be van scannelve, el tudom küldeni, amennyiben válaszol valaki. A segítséget előre is köszönöm! Egy csalódott de még reménykedő beteg...

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Puskásné Dr. Kocsis Erika válasza empty sella szindróma témában

Kedves Kérdező,

Igaz nem vagyok specialista, de megpróbálok az Ön számára egy átfogó és remélhetőleg jól érthető magyarázatot adni arra, hogy mi okozhatja panaszát, a kapott gyógyszereket miért kapta, miért kellett a sok vizsgálatot elkészíteni esetleg ismételni.

Nem említette, hogy mielőtt elkezdte szedni a fogamzásgátló tablettát volt-e rendszeres menstruációja. Mivel el úgy gondolta korábban fogamzásgátló tablettát kezd szedni feltételezem volt rendszeres menstruációja, így az Ön esetében úgynevezett szekunder (másodlagos) amenorrhea-ról (nincs menstruáció) beszélünk. A fent említett nagy probléma csoportnak oka számos ponton lehet. Az okokat három nagy csoportra osztjuk az FSH (follicular gonadotrop hormon) és LH (lutein gonadotrop hormon) szintektől függően: alacsony szint (probléma: hypothalamus-hypophysis /agyalapi mirigy) , magas szint (túlműködés ovarialis /petefészek) , normál szint (terhesség: nyilvánvalóan nem oka panaszának, anovulatio /peteérés hiánya/) .

Az anovulatio-nak (peteérés hiánya) számos oka van: PCO (polycystas ovarium szindroma) , pajzsmirigy alulműködés (ebben az esetben a probléma keresendő az agyalapi mirigyben vagy a pajzsmirigyben) , agyalapi mirigy adenoma (mely lehet kicsi vagy nagy) , magas prolaktin szint, gyógyszerek (általában pszichiátriai gyógyszerek) , alacsony ösztrogén szint (nem megfelelően működő petefészek és/vagy agyalapi mirigy) . Tekintettel arra, hogy az Ön esetében el kezdték pótolni az L-Thyroxin-t, úgy gondolom, hogy pajzsmirigy alulműködést (hypothyreosis) is észleltek. Amennyiben a pajzsmirigy alulműködés oka a pajzsmirigy, ekkor az agyban található hypothalamo-hypophysis rendszer, termeli a TRH-t mely elsősorban a pajzsmirigy működését hivatott serkenteni azáltal, hogy serkenti a TSH termelést, de emelkedett prolaktin szintet is okoz, ha azonban ez okozta volna a problémát akkor hormonpótló kezelést követően a menstruációs ciklus helyreáll és a prolaktin szintje is normalizálódik. A magas prolaktin szintnek (melynek értéke az Ön esetében emelkedett, ebben az esetben a kezelés: bromocriptine) az előbb említetten kívül is több oka van: gyógyszer (pszichiátriai gyógyszerek, ebben az esetben a megoldás a gyógyszer elhagyása) , agyalapi mirigyben található adenoma/tumor (mely lehet kicsi vagy nagy, emiatt készült MRI, valamint szemészeti vizsgálat, mivel térfoglaló folyamat okozhat térlátási zavart azáltal, hogy külső nyomást gyakorolhat az ott futó látóidegre) és lehet sajnálatos módon ismeretlen eredetű oka. Az MRI vizsgálaton leírták, hogy a sella kissé kimélyült, liquor tölti ki, ” empty sella susp.”, ez azt jelenti, hogy az agyat borító belső két hártya között nagyobb mennyiségű a folyadék és betüremkedik az agyalapi mirigy helyére és elnyomja azt, leggyakrabban többször szült, túlsúlyos hölgyeknél fordul elő. Említette, hogy szedett Provera-t (hatóanyag: medroxiprogeszteron) ezzel végezzük az ún. progeszteron próbát, amennyiben a hét napos szedést követően jelentkezett menstruáció, akkor azt jelenti azért nincs menstruáció, mert nincs peteérés, ebben az esetben ahhoz, hogy terhes legyen ovulatio inductios kezelés szükséges. Amennyiben nem jelentkezett menstruáció akkor nem megfelelő az ösztrogén szint. Nem megfelelő ösztrogén szint gyanúja esetén (azaz ha nem volt menstruáció) el kell végezni az ún. ösztrogén-progeszteron próbát, mely során 21 napig ösztrogén pótlás történik, majd 7 napon keresztül ismételten Provera (medroxiprogeszteron) szedése történik. Amennyiben menstruáció jelentkezik az FSH szintet ellenőrizni kell. Ha az FSH szintje magas nem megfelelő mennyiségű az ösztrogén szint, vagy a meglévő ösztrogén nem tudja kifejteni a hatását. Ha az FSH szintje alacsony az agyalapi mirigy elégtelenségre utal. Amennyiben nem jelentkezett menstruáció, abban az esetben felmerül, hogy valamilyen akadály van a menstruációs vérzés előtt, ekkor szükséges vizsgálat például a méh kontrasztanyagos feltöltése.

A pontos laboreredményeit, vizsgálatait és azok eredményeit nem tudom. Az Ön által leírtak alapján úgy gondolom, ahhoz hogy Ön terhes lehessen valószínűleg ovulatio indutios (peteérés serkentő) kezelésre van szükség, attól függően, hogy az elvégzett vizsgálatok során jelentkezett-e vérzés vagy sem, függ a kezelés típusa, tehát hogy gonadotropin (FSH, LH) produkcióját fokozó gyógyszerekre, vagy a gonadotropint pótló kezelésre van szükség, természetesen az emelkedett prolaktin szint miatt valószínűleg ki kell egészíteni a kezelést bromocriptinnel.

Üdvözlettel,

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2012. augusztus 01., 21:04; Megválaszolva: 2012. augusztus 30., 21:22
Kérdések és válaszok: Endokrin betegségek
Szputnyik v oltás
Kedves Doktornő/Dotor Úr! Göbösödés miatt a pajzsmirigyem bal lebenyének egy részét el kellett távolítani. Ennek következtében alulműködés...
Lehet inzulinrezisztancia?
Tisztelt Doktornő/ Doktor úr! 33 éves, 170 centi, 60 kilós nő vagyok, gyerekvállalás előtt. Még 2020 elején jártam 3 pontos terheléses...
Dr Fáklya Mónikához: Terhesen...
Tisztelt Dr Fáklya Doktornő! Diagnosztizált pajzsmirigy alul működésem és Hashimotóm van. Alulműködés gyulladt pajzsmirigy miatt.Több éve...
Magas prolactin szint
Tisztelt Dr. Nő/ Úr! Négy éve folyamatosan magasabb a prolactin értékem,mely 1000mlU/L -nél egyszer volt magasabb,általában 600...
Pajzsmirigy aspirációs citológiai...
A következő leletet kaptam, és még orvossal nem tudtam konzultálni. Köszönettel veszem, ha kapnék egy rövid elemzést róla. A pajzsmirigy bal...