• Várandósság és optimális súlynövekedés

        Szerző: Endocare Endokrinológiai Centrum - Erdélyi-Sipos Alíz MSc, dietetikus

        A várandósság alatti táplálkozás nemcsak a kismama optimális súlygyarapodására hat, hanem a fejlődő magzat, valamint a már megszületett gyermek egészséges fejlődésére is.

        Ha a terhességhez inzulinrezisztencia vagy más anyagcsere-betegség társul, a megfelelő táplálkozás, a helyes mennyiségű szénhidrátbevitel és a baba fejlődéséhez szükséges zöldség-, gyümölcs-, fehérje-, vitaminszükséglet napi mennyiségének pontos meghatározása elengedhetetlen része a terhesgondozásnak. Melyik trimeszterben mi az optimális súlygyarapodás, miért és hogy érhetjük el? Erdélyi – Sipos Alíz, az Endocare Endokrinológiai Centrum dietetikusának írása.

        Hirdetés

        Testtömeg-növekedés és táplálkozás a várandósság alatt

        Ha az egészséges kismama kielégítően táplálkozik, a terhesség ideje alatt körülbelül 10-12 kg-ot hízik. Túlsúlyos kismamáknál ennél kevesebb, 9-10 kg (esetleg 7-8 kg) testsúlygyarapodásra kell törekedni. A súlynövekedés kezdetben lassú, az első 10 hétig heti 115 gramm, majd az ezt követő 30 héten át 300 gramm. A terhesség alatt nemcsak az energiaigény növekszik a fogamzás előttihez képest, hanem a legtöbb tápanyagból többet kell bevinni a magzat egészséges fejlődése és az anya egészségének megőrzése érdekében. Az energiaszükségletet azonban mindig egyénileg szükséges meghatározni, hiszen az függ a várandósságot megelőző tápláltsági állapottól és a fizikai aktivitás mértékétől.

        Általánosságban elmondható, hogy a többletenergia-igény trimeszterek szerint:

        • 1. trimeszter:150 kcal/nap
        • 2. és 3. trimeszter: 300 kcal/nap.

        A vitamin- és ásványianyag-szükséglet jelentősen megnő: például a kalcium, magnézium, foszfor iránti igény 50 %-kal, a jód, cink, réz iránti igény 25-30%-kal emelkedhet. A vasszükséglet a 4. hónaptól duplája a fogamzás előttinek. A B-vitaminok és a C-vitamin iránti igény 25-30%-kal lesz nagyobb. Ezzel szemben az A-vitamin bevitelével óvatosan szükséges gazdálkodni (túladagolása káros lehet a magzat fejlődésére).

        Hogyan készüljünk a terhességre?

        Ideális állapotnak tekinthető, ha a leendő édesanya már a várandósságot megelőzően is egészségesen táplálkozik. Ekkor, normál testsúly mellett a BMI (testtömeg - index) arányszámai szerinti 18,5-24,99 kg/m2 közötti érték mérhető. Babatervezés esetén erre szükséges törekedni, ugyanis mind a túlsúly, mind az alultápláltság veszélyezteti az anya és a fejlődő magzat egészségét. Egyrészt szoros összefüggés van az anya várandósságot megelőző testtömege és az újszülött születési súlya között, másrészt pedig a várandósság alatti túlsúlynak, elhízásnak is lehetnek szövődményei. A túlsúly illetve az elhízás növeli - a többi között -  a terhességi cukorbetegség, valamint a szülési komplikációk fellépésének kockázatát.

        A drasztikus fogyókúrák és a különféle divatdiéták alkalmazása tilos az áldott állapotban lévőknek! Étkezési gondokkal minden esetben szükséges kikérni az orvos, illetve természetesen a dietetikus tanácsát. A dietetikusok segítenek egyénre szabottan kialakítani a helyes, az állapotnak megfelelő táplálkozást. IR esetén a dietetikus szorosan együttműködve a kezelőorvossal és a pácienssel az egész várandósság alatt és azt követően is, hozzájárul ahhoz, hogy a terhesség teljes időtartama alatt - és ha lehet utána is - mindinkább támogassa kismamát, az egészséges baba születését és az édesanya egészségét.

        Tovább Inzulinrezisztencia: a cukorbetegség előszobája

        Endocare logo

        Szerző: Erdélyi-Sipos Alíz MSc dietetikus, Endocare Endokrinológiai Centrum

        Módosítva: 2019.04.09 11:03, Megjelenés: 2019.04.09 11:03
      • Cikkajánló

        Alváshiány

        Alváshiány

        Cs. K., fordító

        Összeadódik, de egyszerre nem pótolható. Mit tegyünk, ha alváshiányunk van?

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Vajon miért ilyen népszerű a lézeres szemműtét? Utánajártunk. (x)

        Fertőzések a terhesség alatt

        Életünk során számos kórokozóval találkozik a szervezetünk. Vírusok, baktériumok, paraziták és egyéb kórokozók által fertőződünk meg.

        10 dolog, amivel segíthetjük, hogy egészséges terhességünk legyen a jövőben

        Amikor valaki elhatározza, hogy kisbabát szeretne, sokszor megfogalmazódik az a gondolat is, hogy vajon mit tehetnénk, hogy egészséges terhességünk és egészséges újszülöttünk legyen. Van néhány egyszerű dolog, amire könnyen odafigyelhetünk, és kevés odafigyeléssel is sokat tehetünk magunkért és a kisbabánkért is.

        Kiegyensúlyozott táplálkozás a terhesség idején

        A várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is.

        Mit jelent, ha csuklik a magzat?

        A csuklás egy élettani jelenség, a rekeszizom szaggatott, önkéntelen összehúzódása, mely már magzati korban is jelentkezhet. Mi okozza ezt a jelenséget a magzatoknál?

        Hogyan vizsgálják a magzat méhen belüli állapotát?

        Az NST és a CTG teljesen veszélytelen, fájdalommentes és tetszőlegesen ismételhető vizsgálati módszerek. Szükség esetén (például koraszülés vagy magzati veszélyállapot gyanúja esetén) már a 24. terhességi héttől el lehet végezni őket, ellenben nem annyira informatívak ezek a vizsgálatok, ilyenkor apróbb különbségeket még nem lehet értékelni.

        Nem kötelező szűrővizsgálatok terhesség alatt

        Vannak olyan szűrővizsgálatok, amelyeket a kismamák egyéni döntésük alapján vehetnek igénybe, önköltségi alapon. Ezek a kötelező vizsgálatokhoz képest többletinformációt nyújtanak a magzat egészségi állapotáról.

        Táplálkozás terhesség idején

        Várandósság idején még inkább oda kell figyelnünk arra, mit eszünk. A legfontosabbak: kerüljük az alkoholt, a magas koffeintartalmú italokat és a nyers húsokat és fogyasszunk sok-sok zöldséget, gyümölcsöt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.