• Hogyan működött az online konzultáció a járványhelyzet ideje alatt?

      Szerző: OncoLogic - Támogatott tartalom

      Az elmúlt időszakban, a koronavírus-járvány hatására számos területen elterjedtek a személyes találkozókat helyettesítő online konzultációs lehetőségek: az oktatástól a sajtótájékoztatókon át a nagybevásárlásokig mindenhol előtérbe kerültek azok a digitális megoldások, amelyek segítik a járvány terjedésének megfékezését. (x)

      Az egészségügy területén sem volt ez másképp: amíg a háziorvosok telefonos konzultáció után írtak fel recepteket a felhőbe, sok szakkonzultáció tudott zavartalanul tovább működni, online konzultáció formájában. De vajon mennyire nyitottak a betegek az online konzultációra, és hogyan segíthetnek a különböző technológiai megoldások a daganatos betegségek gyógyításában? Dr. Kahán Zsuzsanna, a Szegedi Tudományegyetem Onkoterápiás Klinika Egyetemi Tanárát, az OncoLogic onkológusát kérdeztük az elmúlt hónapok tapasztalatairól.

      Hogyan befolyásolta a koronavírus-járvány a szakterületén történő munkát?

      Az én szakterületem elsősorban az emlőrák és a különböző nőgyógyászati daganatok gyógyszeres és sugárkezelése. Ezen a területen is igyekeztünk minden tevékenységet virtuális formában végezni. A beteggel történő konzultációt is ilyen formában, Skype-on vagy telefonon végeztük, de előtte természetesen próbáltuk a leleteket megkapni, előre tájékozódni. A betegekkel történő online konzultáció mellett azonban az ún. onko team-mel, a szakorvosi csapattal folytatott konzultációt is átszerveztük, és kizárólag virtuális formára álltunk át, és ez azóta is így van. Ezt egyébként korábban is szerettük volna elérni, hiszen sokkal gyorsabb és hatékonyabb így a csapat munkája. Ez utóbbit mindenképpen megtartanánk a jövőben is, de akár a betegekkel történő konzultációt is, ahol nem szükséges a személyes, fizikális vizsgálat.

      Hirdetés

      Mit gondol, milyen az online konzultáció megítélése itthon? Bíznak-e az emberek a telefonos vagy Skype-on keresztül történő konzultációban, vagy akadálynak élik ezt meg?

      Számomra rendkívül pozitív tapasztalat volt, hogy a betegeink gond nélkül be tudták küldeni nekünk előre az összes szükséges leletüket, és nem volt nehézségük abban sem, hogy az online konzultáción részt vegyenek. Meglepően jól működött ez a rendszer, és érdekes módon azt tapasztaltuk, hogy ezek a megbeszélések sokszor jobb hangulatban telnek, mint a személyes találkozásaink a rendelőkben, hiszen a betegek az otthonukból, adott esetben a teljes családjuk részvételével tudtak konzultálni velünk. Az elmúlt időszakban egyetlen negatív visszajelzés sem érkezett ezzel kapcsolatban, amit abszolút sikernek könyvelek el, úgy érzem, az emberek szívesen élnek ezzel a lehetőséggel.

      Az OncoLogic Kft.-nél az IBM Watson for Oncology mesterséges intelligencia alapú döntéstámogató rendszer segítségével történik a konzultáció. Hogyan működik ez a személyes konzultáció esetében, és miben más az online konzultáció?

      Nálunk, az OncoLogicnál hatalmas előny, hogy mindent meg lehet oldani online, hiszen a rendszer, amit mi használunk, az IBM Watson for Oncology egy olyan mesterséges intelligencia alapú klinikai döntéstámogató rendszer, amely abban segíti a szakorvosokat, hogy a legmegfelelőbb terápiás javaslatot állítsák fel a betegeik számára. A Watson használata előtt minden rendelkezésre álló adatot előre összegyűjtünk, ami elektronikus formában rendelkezésre áll, és ezeket összesítjük a rendszer segítségével. A személyes, ún. fizikális vizsgálat eredményei hiányozhatnak csak, de ezek sokszor már le vannak írva a leletek között a korábbi fizikális vagy képalkotó vizsgálatok által.

      Az adatokat betápláljuk a rendszerbe, és ez a valamennyi elektronikusan megjelent adatot, tapasztalatot, publikációt, terápiás lehetőséget, útmutatást összesítve néhány percen belül egy optimalizált javaslatot ad a további vizsgálatokra és a kezelésre, legyen az gyógyszeres kezelés vagy éppen műtét. Bár a személyre szabott kezelési javaslatot és a szakvéleményt minden esetben az kezelőorvos állítja fel, az IBM Watson for Oncology képes támogatni az orvos döntését, azáltal, hogy elemzi az elérhető, bizonyítékon alapuló kutatási eredményeket és klinikai terápiás tapasztalatokat.

      Tehát akik hozzánk, az OncoLogichoz jönnek, ideális esetben már minden szükséges vizsgálaton túlvannak, így az ő esetükben nem szükséges a személyes konzultáció. Ráadásul úgy látjuk, hogy akik nyitottak a mesterséges intelligencia alapú döntéstámogató rendszerek használatára, mint amilyen az IBM Watson for Oncology, eleve nyitottabban fordulnak a modern technikai megoldások felé is, számukra otthonos egy online konzultációs lehetőség.

      Mit tart az online konzultáció legnagyobb előnyének, és miért döntöttek úgy, hogy a járványhelyzet utáni időszakban is fenntartják ennek lehetőségét az OncoLogic-on belül?

      Az online konzultáció előnyeit csak azóta ismerjük, amióta a járvány rákényszerített minket arra, hogy ezt kipróbáljuk. De fontos megjegyezni, hogy a járványnak még nincs vége, ez a helyzet még mindig fennáll, még ha most látszólag túl is vagyunk az első hullámon. Így a jövőben mindenképpen érdemes összegeznünk ennek a tapasztalatait és továbbra is élni ezzel a lehetőséggel. Azt láttuk, hogy sok esetben gyorsabban, hatékonyabban, mind a betegek, mind az orvosok esetében pedig kényelmesebben zajlott a konzultáció, ami hatalmas előny. A betegek nem élték át a rendelő előtti várakozás feszültségét, az orvosoknak nem kellett utazni ahhoz, hogy konzultáción részt tudjanak venni.

      A személyes konzultáció továbbra sem lesz megkerülhető, ez elengedhetetlen része a diagnózis felállításának, de az OncoLogicnál folytatott munkánkban az online lehetőséget mindenképpen fenntartjuk majd a jövőben is. 

      Módosítva: 2020.06.22 10:35, Megjelenés: 2020.06.22 10:35