• Mivel helyettesíthetjük a tejet?

        Szerző: WEBBeteg - S. J., újságíró, Lektorálta: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Míg a tejcukorérzékeny (laktózintoleranciás) betegek speciális (laktózmentes) termékekkel pótolhatják a tejet, addig a tejfehérje (például kazein) allergiában szenvedőknek egyáltalán nem ajánlott a fogyasztása. Süteménybe, kávéba, müzlibe azonban mégis sokszor szükség lenne tejre. Mivel helyettesíthető? Összeszedtük azokat a tejpótló termékeket, amelyek beilleszthetőek a laktózintoleranciában és a kazeinallergiában szenvedők étrendjébe is.

        A növényi eredetű tejek nagyon jó alternatívák a laktózintoleranciában és a tejfehérje allergiában szenvedő betegek számára, emellett zsírsavösszetételük miatt a magas koleszterinszinttel küzdőknek is érdemes beilleszteni ezeket az italokat az étrendjükbe. 

        Hirdetés
        Szójatej (100 ml) 
        • Energia: 54 kcal (226,8 kJ)
        • Fehérje: 4,6 g
        • Zsír: 2 g
        • Szénhidrát: 5,1 g

        Szójatej

        A tehéntej helyettesítésére általában a szójatejet használják, talán azért, mert tápanyagtartalmában ez hasonlít leginkább rá. Sokan azonban a szójára ugyanúgy  allergiásak, mint a tejre.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, koleszterinmentes

        Rizstej

        Rizstej (100 ml) 
        • Energia: 47 kcal (197,4 kJ)
        • Fehérje: 0,1 g
        • Zsír: 1 g
        • Szénhidrát: 9,4 g

        A rizstejet fehérje- és zsírszegénynek mondhatjuk, azonban a szénhidráttartalma körülbelül a kétszerese a tejhez képest, ezért cukorbetegeknek nem ajánlott a fogyasztása. A rizstej nem tartalmaz kalciumot, ezért annak pótlásáról külön kell gondoskodnia. Magas koleszterinszinttel rendelkező betegek étrendjébe is kiválóan beilleszthető, ugyanis nem tartalmaz koleszterint.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Mandulatej (100 ml) 
        • Energia: 17 kcal (71,4 kJ)
        • Fehérje: 0,64 g
        • Zsír: 1,5 g
        • Szénhidrát: 0,6 g

        Mandulatej

        A mandulatej alacsony kalóriatartalma miatt kevésbé laktató, mint a tehéntej. Rendszeres fogyasztása esetén ügyelni kell a fehérje megfelelő pótlására, ugyanis alacsony fehérjetartalommal rendelkezik. Természetes E-vitamin forrás.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Kókusztej (100 ml) 
        • Energia: 170 kcal (714 kJ)
        • Fehérje: 1,6 g
        • Zsír: 17 g
        • Szénhidrát: 3 g

        Kókusztej

        A kókusztej az előzőekben felsorolt tejpótlókhoz képest magasabb zsírtartalommal rendelkezik, így magasabb a kalóriatartalma is, ezért mértékletes fogyasztása ajánlott.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Zabtej

        Zabtej (100 ml)
        • Energia: 45 kcal (189 kJ)
        • Fehérje: 1 g
        • Zsír: 1,5 g
        • Szénhidrát: 6,5 g

        Természetes E-vitamin forrás és koleszterinmentes, azonban a rizstejhez hasonlóan magas a szénhidráttartalma, ezért cukorbetegek számára kevésbé ajánlott a fogyasztása. A többi növényi tejjel szemben a zabtejet a gluténérzékenyek nem fogyaszthatják, mivel a zab nem tartozik a gluténmentes gabonafélék közé.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Forrás: WEBBeteg
        S. J., újságíró;
        Lektorálta: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2019.07.11 04:06, Megjelenés: 2016.05.28 11:11
      • Cikkajánló

        Májelégtelenség

        Májelégtelenség

        Dr. Szigeti Nóra, Dr. Ujj Zsófia

        Mi okozhatja? Milyen tünetei lehetnek? Hogyan lehet megelőzni a kialakulását?

        Ülőmunka

        Ülőmunka

        Feövenyessy Krisztina

        Mit tehetünk az ülőmunka ártalmainak elkerülése érdekében?

        Nem az ünnepi ételektől válunk túlsúlyossá

        Karácsony a szeretet és a család ünnepe, Jézus születésének a méltatása. A különféle szokások, szertartások számos ponton találkoznak, de abban mindenképpen nagy a hasonlóság, hogy ilyenkor ünnepi ételek sora kerül az asztalra. Vannak, akik ragaszkodnak a régen megszokott menüsorhoz, ami gyakorta zsírosabb, jobban megterheli a szervezetet, mások már a reformkonyha híveiként készítik a leveseket, a második fogásokat és a süteményeket.

        A szőlőmag élettani hatásai

        Napjainkban - az egészségtudatosság elterjedésének köszönhetően - a szőlőt egyre többen fogyasztják, nemcsak nyers állapotában, hanem a benne található szőlőmagokból készült kivonatot, őrleményt vagy olajat is beépítik az étrendjükbe pozitív élettani hatásaik miatt.

        Tejallergia - Tények és tévhitek

        A tej és a tejtermékek Magyarországon alapélelmiszernek számítanak, számos ételt és italt készítenek belőle, valamint sok élelmiszerben is megtalálható alapanyag, ezért étrendi elhagyása nehéz feladat akár betegségről, akár egyéni döntésről legyen szó.

        Tej és tejtermékek: Ön tudta?

        A legújabb magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt fogyasztani. Ennek oka, hogy a tejben és tejtermékekben számos értékes tápanyag - fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok - található, melyekre a szervezetnek szüksége van, bizonyos összetevői (kalcium) pedig ebből az élelmiszercsoportból hasznosulnak a legjobban. A tej és tejtermékek minden korcsoport számára ajánlottak, különösen a növekedésben lévő gyerekeknek az erős, egészséges fogak és a megfelelő csonttömeg kialakulása érdekében.

        Tejhelyettesítő élelmiszerek

        A tejet hol jó, hol rossz színben tüntetik fel, holott a lakosság csupán kis részét érinti az általa kiváltott allergia vagy túlérzékenység. Akiket viszont érint a probléma, azok most sokkal jobb helyzetben vannak, mint 10 évvel ezelőtt.

        A tej: 10 kérdés, amelyekre itt a válasz!

        Naponta legalább fél liter tej vagy ennek megfelelő minőségű tejtermék elfogyasztása javasolt, amellyel a napi ajánlott kalciumbevitel nagy része fedezhető - olvasható az ajánlásban. Mi a helyzet azokkal, akik nem bírják a tehéntejet? Házi tej vagy dobozos?

        Ihatok tejet, ha cukorbeteg vagyok? - Az orvos válaszol

        Cukorbetegként mennyi tejet ihatok? Egyáltalán ihatok tejet? Mit kell tudni a tejről? Mondjak le róla teljesen? - Válogatás a WEBBeteg Orvos Válaszol rovatának kérdéseiből.

        Gyermekkori tejfogyasztás - A hosszú élet titka?

        A gyermekkorban fogyasztott nagy mennyiségű tej, vagy tejtermék meghálálja magát, ugyanis jóval hosszabb élettartamra számíthat az a felnőtt, aki gyermekkorában sok tejtartalmú élelmiszert és ételt vitt be szervezetébe.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.