• Mivel helyettesíthetjük a tejet?

        Szerző: WEBBeteg - S. J., újságíró, Lektorálta: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Míg a tejcukorérzékeny (laktózintoleranciás) betegek speciális (laktózmentes) termékekkel pótolják a tejet, addig a tejfehérje (például kazein) allergiában szenvedőknek egyáltalán nem ajánlott a fogyasztása. Süteménybe, kávéba, müzlibe azonban mégis sokszor szükség lenne tejre. Mivel helyettesíthető? Összeszedtük azokat a tejpótló termékeket, amelyek beilleszthetőek a laktózintoleranciában és a kazeinallergiában szenvedők étrendjébe is.

        A növényi eredetű tejek nagyon jó alternatívák a laktózintoleranciában és a tejfehérje allergiában szenvedő betegek számára, emellett zsírsavösszetételük miatt a magas koleszterinszinttel küzdőknek is érdemes beilleszteni ezeket az italokat az étrendjükbe. 

        Hirdetés
        Szójatej (100 ml) 
        • Energia: 54 kcal (226,8 kJ)
        • Fehérje: 4,6 g
        • Zsír: 2 g
        • Szénhidrát: 5,1 g

        Szójatej

        A tehéntej helyettesítésére általában a szójatejet használják, talán azért, mert tápanyagtartalmában ez hasonlít leginkább rá. Sokan azonban a szójára ugyanúgy  allergiásak, mint a tejre.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, koleszterinmentes

        Rizstej

        Rizstej (100 ml) 
        • Energia: 47 kcal (197,4 kJ)
        • Fehérje: 0,1 g
        • Zsír: 1 g
        • Szénhidrát: 9,4 g

        A rizstejet fehérje- és zsírszegénynek mondhatjuk, azonban a szénhidráttartalma körülbelül a kétszerese a tejhez képest, ezért cukorbetegeknek nem ajánlott a fogyasztása. A rizstej nem tartalmaz kalciumot, ezért annak pótlásáról külön kell gondoskodnia. Magas koleszterinszinttel rendelkező betegek étrendjébe is kiválóan beilleszthető, ugyanis nem tartalmaz koleszterint.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Mandulatej (100 ml) 
        • Energia: 17 kcal (71,4 kJ)
        • Fehérje: 0,64 g
        • Zsír: 1,5 g
        • Szénhidrát: 0,6 g

        Mandulatej

        A mandulatej alacsony kalóriatartalma miatt kevésbé laktató, mint a tehéntej. Rendszeres fogyasztása esetén ügyelni kell a fehérje megfelelő pótlására, ugyanis alacsony fehérjetartalommal rendelkezik. Természetes E-vitamin forrás.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Kókusztej (100 ml) 
        • Energia: 170 kcal (714 kJ)
        • Fehérje: 1,6 g
        • Zsír: 17 g
        • Szénhidrát: 3 g

        Kókusztej

        A kókusztej az előzőekben felsorolt tejpótlókhoz képest magasabb zsírtartalommal rendelkezik, így magasabb a kalóriatartalma is, ezért mértékletes fogyasztása ajánlott.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Zabtej

        Zabtej (100 ml)
        • Energia: 45 kcal (189 kJ)
        • Fehérje: 1 g
        • Zsír: 1,5 g
        • Szénhidrát: 6,5 g

        Természetes E-vitamin forrás és koleszterinmentes, azonban a rizstejhez hasonlóan magas a szénhidráttartalma, ezért cukorbetegek számára kevésbé ajánlott a fogyasztása. A többi növényi tejjel szemben a zabtejet a gluténérzékenyek nem fogyaszthatják, mivel a zab nem tartozik a gluténmentes gabonafélék közé.

        Allergéninformációk: tejfehérjementes, laktózmentes, szójamentes, koleszterinmentes

        Forrás: WEBBeteg
        S. J., újságíró;
        Lektorálta: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült: 2018.07.10 14:45
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az alvási apnoe?

        Mi az alvási apnoe?

        Dr. Zsuga Judit

        Mondták már Önnek, hogy hangosan horkol? Fáradtan ébred fel? Álmos napközben?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Tej és tejtermékek: Ön tudta?

        A legújabb magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt fogyasztani. Ennek oka, hogy a tejben és tejtermékekben számos értékes tápanyag - fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok - található, melyekre a szervezetnek szüksége van, bizonyos összetevői (kalcium) pedig ebből az élelmiszercsoportból hasznosulnak a legjobban. A tej és tejtermékek minden korcsoport számára ajánlottak, különösen a növekedésben lévő gyerekeknek az erős, egészséges fogak és a megfelelő csonttömeg kialakulása érdekében.

        Tejhelyettesítő élelmiszerek

        A tejet hol jó, hol rossz színben tüntetik fel, holott a lakosság csupán kis részét érinti az általa kiváltott allergia vagy túlérzékenység. Akiket viszont érint a probléma, azok most sokkal jobb helyzetben vannak, mint 10 évvel ezelőtt.

        A tej: 10 kérdés, amelyekre itt a válasz!

        Naponta legalább fél liter tej vagy ennek megfelelő minőségű tejtermék elfogyasztása javasolt, amellyel a napi ajánlott kalciumbevitel nagy része fedezhető - olvasható az ajánlásban. Mi a helyzet azokkal, akik nem bírják a tehéntejet? Házi tej vagy dobozos?

        Ihatok tejet, ha cukorbeteg vagyok? - Az orvos válaszol

        Cukorbetegként mennyi tejet ihatok? Egyáltalán ihatok tejet? Mit kell tudni a tejről? Mondjak le róla teljesen? - Válogatás a WEBBeteg Orvos Válaszol rovatának kérdéseiből.

        Gyermekkori tejfogyasztás - A hosszú élet titka?

        A gyermekkorban fogyasztott nagy mennyiségű tej, vagy tejtermék meghálálja magát, ugyanis jóval hosszabb élettartamra számíthat az a felnőtt, aki gyermekkorában sok tejtartalmú élelmiszert és ételt vitt be szervezetébe.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások