Hogyan működik a mentőhelikopterben a defibrillátor?

MTI
megjelent:

A hirtelen szívhalál gyakran a szívkamra remegésével, fibrillációjával kezdődik, ezután következik be a szívmegállás. Ezért élet-halál kérdése, hogy a fibrillációt áramütéssel megszüntető műszer, a defibrillátor mentőautóban vagy helikopterben is megbízhatóan működjön.

A defibrillátorok áramütést végző része általában mindenütt jól működik, ha a készüléket bekapcsolják. Veszélyt csak az jelent, ha a műszer áramütést ad le, amikor arra nincsen szükség. Ennek megfelelően a defibrillátor bekapcsolás után is csak akkor lép működésbe, ha a szív valóban fibrillál.

Újraélesztés lépésről-lépésre

A segítőnek fel kell tudnia ismerni, milyen segítségre szorul a sérült személy.
Újraélesztés lépésről-lépésre>>

Ha a halálos szívritmuszavart sikerült az áramütéssel megállítani, és a szív ismét saját ritmusában elindul, a defibrillátort semmiféle gomb megnyomásával nem lehet újra működésbe hozni.

Újraélesztés közben a fekvő ember testére kapcsolt készülék hibátlanul fölismeri a fibrillációt, de kiderült, hogy a mentőautóban, gödrös úton rohanó kocsi rázkódását a műszerek egy része a szívritmus zavaraként értékeli, ez pedig veszélyes helyzetekhez vezethet.

Hogy működik járművökön a defibrillátor?

Hirtelen szívhalál

A hirtelen szívhalál gyakran kiszámíthatatlan: szívbetegeken illetve ismert szívbetegség nélkül is előfordulhat, az első tünetek jelentkezése és a halál között legfeljebb egy óra telik el.
A hirtelen szívhalálról >>

A helikopterek további problémát jelentettek. Koreai kutatók háromféle defibrillátort vizsgáltak. Figyelték a műszer érzékenységét és azt, hogy milyen biztonsággal veszi észre a fibrillációt, illetve nem érzékeli-e a jármű működését tévesen a szívritmus zavaraként. Álló helikopterben sem a vizsgálati bábu, sem a kísérleti állatként tanulmányozott sertés, illetve a mozdulatlanul fekvő, önkéntes vizsgálati személy esetén sem tévedett a készülék. In Csol Park és munkacsoportja a mentőautókhoz képest kevesebb rezgést érzékelt a vizsgálati bábukon a repülő helikopter fedélzetén. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a levegőben a helikopter simábban mozog, mint a rögös úton rohanó mentőautó.

A koreai kutatók hangsúlyozzák, hogy további mérésekre volna szükség nagyobb repülési magasságban és viharos időjárási viszonyok között is. Az eddigi adatok szerint a légi úton szállított betegek három-öt százalékában fordult elő útközben hirtelen szívhalál, és 18 százalékban volt szükség defibrillátor használatára. A kutatócsoport tanulmányát a Resuscitation közölte.

(MTI)

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Dr. Szabó Zsuzsanna

Dr. Szabó Zsuzsanna

Rovatvezető, WEBBeteg vezető orvos szakértő

Orvoskereső

orvoskereső piktogram

Dr. Botos Péter

Belgyógyász, Kardiológus, Oxiológus

Eger

Cikkajánló