• Ezért fontos a mennyiségi és minőségi alvás

        Szerző: WEBBeteg - T. A., újságíró

        Az uniós felnőtt lakosság 29,6 százalékának, a magyarok 31,3 százalékának van valamilyen alvásproblémája. A jó alvás kihat a testi és lelki egészségünkre.

        A jó alvás az egészséges élet része, erről mégis kevés szó esik – mondta Horváth Ildikó, az Emberi Erőforrások Minisztériumának egészségügyért felelős államtitkára az alvás március 15-i világnapjának alkalmából rendezett konferencián, amelyen bemutatták a Magyar Alváskönyvet. Ebben a kiadványban 16 szakértő írt egy-egy fejezetet. Különböző szakterületről érkező szakorvosok, szakemberek (többek között fül-orr-gégész, neurológus, ortopéd szakorvos, tüdőgyógyász, fogszakorvos, dietetikus, valamint pszichológus és alváskutató) arra hívják fel a figyelmet, hogy mennyire komplex élettani jelenség az alvás, és a könyvet olvasva jobban megértjük, hogy miért fontos a jó alvás, amelynek nem csupán a mennyisége, hanem a minősége is lényeges.

        Alig pihenünk!

        G. Németh György, az egy éve alakult Magyar Alvás Szövetség elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy az európai uniós felnőtt lakosság 29,6 százalékának, a magyarok 31,3 százalékának van valamilyen alvásproblémája.

        Hirdetés

        Egy 20 ezer éjszakányi érzékelésre és mérésekre alapuló kutatás eredményei rámutatnak: a résztvevők kevesebb mint 20 százaléka gondolta úgy, hogy kipihenve ébredt, az éjszakák kétharmada járt valamilyen alvásproblémával. Hazánkban átlagosan 7 óra 20 percet alszunk, ez az ajánlott 7-9 óra alvásidő minimuma, ezért tennünk kell, fókuszba kell helyezni az alvást, annak minőségét és mennyiségét, mert számos szomatikus betegség elidézője lehet. Az említett 7 óra 20 perc alvásidő csupán fele hasznosul ténylegesen, a többi fizikai kimerülésről árulkodik. Kérdés, mi a helyzet azokkal, akik ennél jóval kevesebbet, 4 órát alszanak, nem beszélve a váltott műszakról, amely nagy mértékben megváltoztatja az alvási szokásokat. A WHO alapján rizikótényezőnek számít bizonyos daganatos megbetegedés kialakulásában a megosztott munkarend (a 30 éven át éjszakai műszakban dolgozó nővérek körében 1,5-ször magasabb volt az emlőrák előfordulási gyakorisága, mint a kizárólag nappali műszakban dolgozó kolleganőiknél - mutat rá egy szakmai cikk).

        Minden mindennel összefügg!

        Igen fontos szerepet játszik a népegészségügyi jelentőségű betegségeknek, így a depressziónak, az elhízásnak és a 2-es típusú diabétesznek, valamint a kardiovaszkuláris betegségeknek a kialakulásában a nem megfelelő életmód, és mivel a biológiában minden mindennel összefügg, az is világossá vált, hogy az életmód jelentős mértékben befolyásolja a cirkadián (és az alvás-ébrenléti) ritmust is – emelte ki előadásában dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet klinikai h. igazgatója, aki hangsúlyozta: nagyon sok szakorvosnak van abban szerepe, hogy jól aludjon a beteg.

        Hosszú távon nem megoldás a különféle nyugtató készítmények adása (ez maximum 4 hétig javasolható), a tüneti kezelés helyett az oki terápia a megfelelő – emelte ki dr. Vida Zsuzsanna neurológus, szomnológus, a Budapesti Alvásközpont főorvosa, aki több mint 100 alvásbetegségről tett említést, ezek pedig nem csak éjszaka, hanem nappal is panaszt okozhatnak.

        Olvasson tovább! Alvással csökkentheti a diabétesz és az elhízás kockázatát

        Elhangozott a konferencián, hogy májusban alvásterapeuta képzés indul Magyarországon, ennek megkezdéséhez szakirányú felsőfokú végzettséggel kell rendelkezni, a teljesítéséhez pedig három év gyakorlati idő is szükséges. A rendezvényen átadták a Sleepfriendly Hotel (Alvásbarát Szálloda) díjat.

        Forrás: WEBBeteg
        T. A., újságíró, WEBBeteg.hu információ, MTI
         

        Módosítva: 2020.04.25 22:03, Megjelenés: 2019.03.13 07:04
      • Cikkajánló

        Migrén

        Migrén

        Dr. Zsuga Judit

        A migrén kezelési stratégiája a fejfájás gyakoriságától is függ.

        Elalvást segítő tippek

        Elalvást segítő tippek

        Szponzorált tartalom

        4+1 jó tanács, hogyan aludjunk jól és pihentetően home office idején. (x)

        Az alvászavar és típusai

        Az alvás alapvető létszükséglet a szervezet - így az idegrendszer - számára a regenerálódáshoz, szerepe mind mennyiségi, mind minőségi szempontból meghatározó. Elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

        A koronavírus-járvány során sok csaló akar meggazdagodni

        A koronavírus-járványt övező bizonytalanság, elszigeteltség, szorongásos állapot miatt legtöbben a televízió- vagy a rádiócsatornák híradásaiból tájékozódnak. Az internet azonban a magyar háztartások jelentős hányadában elérhető, így annak használata a felnőttek és a gyermekek számára is kézenfekvő. Ám a közösségi oldalakról, hírportálokról tájékozódók a valós, napi információk mellett álhíreket is felfedezhetnek.

        Tanácsok horgászoknak a koronavírus-járvány idején

        A COVID-19 a szabadban is terjed cseppfertőzés útján, ezért a jelenlegi járványhelyzet a horgászoktól is nagyobb odafigyelést igényel. A szabályok betartása mellett a horgászat mindazonáltal nem tilos és nem is veszélyes.

        Alvásproblémák? - Tippek a nyugodt pihenéshez

        Sokan szenvednek alváshiánytól, de kevesen tudják, hogy a helyes alvási higiéné kialakítása mellett akár gyógyszer nélkül is legyőzheti az alvásproblémákat.

        Mi történik alvás közben? Pécsett ezt is vizsgálják!

        A horkolással, légzéskihagyással járó alvászavar inkább a férfiak betegsége, míg az inszomniások, az álmatlanságban szenvedők között jóval több a nő – összegzi a tapasztalatokat dr. Faludi Béla neurológus, a pécsi Alváslaboratórium vezetője. A laborban alvás közben, bedrótozva rögzítik a páciens szemmozgását, az agyi elektromos tevékenységet, a horkolás hangját, valamint a légáramlást.

        Az alvási apnoe kezelése

        Az alvási apnoe enyhébb eseteiben orvosa életviteli változtatásokat javasolhat Önnek, többek között fogyást és a dohányzás elhagyását. Ha ezek nem elegendőek vagy ha az alvási apnoe mérsékelten súlyos, számos más kezelés is rendelkezésre áll.

        Kényelmes ágy - Kiegyensúlyozott mindennapok

        Az egészséges élet alappillére a kielégítő alvás. Napjainkban egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a megfelelő fekvőhely kialakítása. Ha belegondolunk, a napunk 24 órájából optimális esetben 8 órát alvással töltünk, ami az életünk egyharmadát jelenti.

        Az alváshiány egészségügyi kockázatai

        Napjaink rohanó világában nehéz mindenre időt szakítani, ezért kompromisszumot kell kötnünk. Ez gyakran az alvás rovására megy. Egy jó könyvre vagy televízió műsorra szánt idő feláldozása helyett inkább lecsípünk egy kicsit az éjszakai alvásidőből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.