• Iskolakezdés zökkenőmentesen

        Szerző: allergiakozpont.hu

        Diákok, tanárok és nem utolsó sorban a szülők is új évet kezdenek a tanév indulásakor. Hogyan legyen boldog, zökkenőmentes az évkezdés, hogyan kerüljük el a kezdeti lendületet követő fáradtságot, az őszi lehangoltságot? - erre ad választ Tóth Krisztina, családterapeuta.

        Az évkör természetes rendje szerint a nyár második felében olyan időszakot élünk, amikor a természet szinte túlzó bőséggel kínálja éltető elemeit, nekünk csak „el kell venni” és élvezni az „ingyen kenyeret”. Ilyenkor belefeledkezhetünk a nyár örömeibe, mint a Tücsök, aki nem volt hajlandó időben letenni a hegedűjét, hiszen a szűkebb időszaknak még előszelét sem érezte. Gyermekeink is gyakran a játékos Tücsök módjára a pillanatnak élnek, nem tervezik a jövőt, hogy mit jelent a folyamatos odafigyelés, a készülés.

        Az a gyermek, akinek nem segítenek a rendszeres életritmus kialakításában, ahhoz való újra hozzászokásban, iskolakezdéskor óriási váltásnak, stressznek lesz kitéve. Minél több erőfeszítést igényel a gyermektől az új helyzethez való alkalmazkodás, annál kevesebb energiája marad a tananyag megértésére, a tanár kéréseinek megjegyzésére, az új társakkal való kapcsolat kialakítására.

        Hirdetés

        Segíthetjük a gyermeket a felkészülésben

        A rendszeresség kialakítása mellett érdemes egy sor további, mindennapokra vonatkozó „irányelvet” megfogalmazni: biztonságos közlekedés szabályaira való odafigyelés, zsebpénz, mire és mennyi, leckére, különórákra, barátokra és a házimunkákra fordítandó idő hatékony beosztása, stb. Beszéljék meg ki mit gondol, mit szeretne, jussanak konszenzusra – különösen kamaszok esetében fontos a tervezési fázisba való bevonás.

        Jó terv esetén a gyermek önállóbban intézi feladatait, akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő éppen nem elérhető. Így a szülőnek sem kell folyton kontrollálnia csemetéjét, több idejük marad az egyéb szórakoztató, pihentető tevékenységekre, beszélgetésekre. Ha ez nem bevett gyakorlat még a családban, bele lehet „rázódni” egy újfajta családi kommunikációs stílusba néhány konzultáció alatt szakember segítségével is.

        Év elején, ha már az új könyveket is beszerezték, érdemes gyermeknek, szülőnek együtt átlapozni a tartalomjegyzéket, fejezetcímeket, illusztrációkat, hogy képbe kerüljenek, miről is lesz szó az év során. Kérjük meg a gyermekeket, hogy fogalmazzák meg, mi az, ami felkeltette az érdeklődésüket, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni az új  tananyagokkal kapcsolatban.

        Ha hatékonyan működő személynek, családnak, közösségek éljük meg magunkat, a közösen elért eredmények, átélt élmények hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy megtaláljuk a mindennapok örömeit és hogy az őszi rövidülő nappalok, a borongósabb idő ne üljön rá hangulatunkra.

        A tervezések időszaka

        Ősz eleje a tervezés időszaka az életünkben, ilyenkor végiggondoljuk mit szeretnénk elérni az új tanévben, vagy az  év végéig, és azt, hogy hogyan érhetjük el céljainkat. Aki nem képes erre, nem érzi hogy hatékony tudna lenni ebben és kívülről várja a megoldásokat, azt óhatatlanul fenyegeti az őszi depresszió.

        Bár a nyár feledteti e működésmódbeli nehézségeket, ősszel bizony a Tücsökhöz hasonlóan nekünk is erőt kell fektetnünk egy beszabályozottabb életvitelért az „éltető elemek” megszerzése érdekében.

        (az allergiakozpont.hu cikke)

        Módosítva: 2014.09.01 12:05, Megjelenés: 2014.09.01 12:05
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tenziós fejfájás

        Tenziós fejfájás

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Önálló fejfájás, messze a leggyakoribb fejfájástípus. Mik a jellemzői?

        Mozgásszervi betegségek

        Mozgásszervi betegségek

        Feövenyessy Krisztina

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása? Mit tehetünk?

        Ismét felméri a gyermekek tápláltsági állapotát az OGYÉI

        A Gyermek Tápláltsági Állapot Vizsgálatot (COSI) a 2019/20-as tanév első félévében harmadik alkalommal végzik el. A felmérés az éves iskolai egészségügyi szűrések részeként várhatóan október 1. és 31. között lesz.

        Tartós fáradtság: ne halogassuk az orvosi kezelést!

        A krónikus fáradtságot gyakran mi okozzuk az életmódunkkal, de van, amikor ez az állapot betegséget jelez. Ha az alábbi tanácsokat megfogadva három hónap után sem érezzük magunkat frissebbnek, akkor érdemes utánajárni, mi okozza a tartós energiahiányt a szervezetben.

        Bébiételek - házilag

        A csecsemők egészséges fejlődése érdekében az anyatejes táplálás fontossága vitathatatlan. Az Egészségügyi Világszervezet véleménye szerint a bébiételek fogyasztása nem is ajánlható a kicsik 6 hónapos koráig - majd csak ezután iktathatóak be az étrendbe a csecsemő elválasztása idején, a kisgyermek étrendjének kiegészítéseként, vagy az általánosan fogyasztott élelmiszerekhez való fokozatos hozzászoktatás folyamán.

        Gyakran érzi fáradtnak magát? - Mi lehet az oka?

        A fáradtság fogalma orvosilag nehezen definiálható, a fáradtság szubjektív, mindenki másképp éli meg. A fáradtság legtermészetesebb oka az alváshiány, ám hátterében betegségek is állhatnak.

        A fáradékonyság lehetséges okai

        A fáradékonyság az egyik leggyakoribb ok, amivel a betegek az orvoshoz fordulnak. Minden ötödik ember szokatlan mértékben érzi magát fáradtnak, és minden tizedik ember szenved krónikus fáradtságban. Bármelyik korosztályt érintheti, bár gyermek- és időskorban kevésbé gyakori.

        Indokolatlanul elfárad az edzések után? - Mi lehet az oka?

        Mi lehet az oka annak, ha edzés után indokolatlanul fáradtnak érzi magát? Esetleg betegség is állhat a háttérben!

        A fáradtság tíz lehetséges oka

        Gyakran érzi úgy, hogy teljesen kimerült? Nincs ereje semmihez, folyton álmos és nem tudja, mi lehet az oka? Gondolta volna, hogy az esetek nagy részében az életmódod a bűnös? Íme, tíz gyakori ok, amely fáradtságot okozhat.

        A fáradtság ellenszere a testedzés?

        Mikor valakit teljesen letaglóz a fáradtság, a legutolsó dolog, ami eszébe jut, hogy tornázzon. Azonban újabb kutatások azt mutatják, hogy a rendszeres, alacsony intenzitású gyakorlatok segítenek energiával feltölteni mindazokat, akik teljesen kimerültnek érzik magukat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA