• Irinyi-Barta Tünde

        okleveles táplálkozástudományi szakember Szeretnék kérdezni tőle

        178

        kérdésre
        válaszolt

        Szakterülete:

        okleveles táplálkozástudományi szakember

        Bemutatkozás:


        2012 júniusában végeztem a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának Táplálkozástudományi Mesterképzési szakán. Tanulmányaim során átfogó ismereteket szereztem többek között a klinikai dietetika, a táplálékallergia, a táplálkozástudomány- és egészségtan, a táplálkozásbiokémia és az élelmiszeranalitika vonalon. Mindeközben megismertem a különböző betegségek kórélettanát, így szakszerű tanácsokat tudok adni a hozzám forduló betegeknek és hozzátartozóiknak egyaránt.



        Célom, hogy az emberek megismerjék az egészséges életmód előnyeit, és nem csak a betegségek gyógyításában, hanem azok megelőzésében is hosszú távon életmódjukká tegyék azt. Szívesen segítek az embereknek problémáikkal kapcsolatban, tanácsokat, javaslatokat adva azokra. Számos cikket írtam már a táplálkozás szakterületén belül, különféle betegségek során alkalmazható diétákról, valamint étrendeket állítok össze cukorbeteg, vagy csökkentett koleszterin-bevitelre szoruló személyek számára.



        Szakmai könyvek és cikkek tanulmányozásával folyamatosan fejlesztem tudásomat, hiszen a megfelelő háttértudás elengedhetetlen a felelősségteljes és hiteles tanácsadáshoz.

        Szeretnék kérdezni tőle
      • Hirdetések
      • Irinyi-Barta Tünde legutóbbi válaszai
        Kedves Kérdező! Megértem az aggodalmát, de én személy szerint - a leírtak alapján legalábbis - nem gondolnám, hogy örökké fog tartani. Valószínűleg most abban a korban van, amiben változik az ízlés, és a későbbiekben fokozatosan bővülni fog az elfogyasztott főtt ételek köre, magától rájön, hogy unalmas mindig minden nap ugyanazt enni. Kérdés merült fel bennem, hogy vajon a társai előtt (pl. menzán, táborban, étteremben stb.) is így válogat, és esetleg nem eszik, vagy ott inkább elfogyasztja az aktuális menüt? Az ételeket azért nem eszi meg, mert melegek, vagy más miatt, pl. tojásrántotta, tejbegríz, főtt virsli, pizza is inkább csak hidegen csúszik? Ilyen ételekkel, még ha hidegen is eszi meg, talán változatosabbá tehető az étrend. Ha a zöldségeket eszi, készítsen hideg salátákat, pl. kukoricasaláta, tésztasaláta, burgonyasaláta, vegyes friss saláta csirkemellel, öntettel és főtt tojással. Ha a felvágottakat szereti, pl melegszendvics, franciapirítós is opció lehet. Fejlődőben lévő szervezetének fontos lenne a főtt étel fogyasztása (amint írja, ezt a témát már körüljárták), pláne, hogy versenyszerűen sportol. Remélem tudtam segíteni, és felvetettem olyan gondolatot, amit esetleg még nem próbáltak ki! Kitartást és türelmet kívánok Önöknek! Tisztelettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Lívia! Mielőtt bármilyen diétát elkezdene, javaslom, hogy gasztroenterológus szakorvossal végeztessen egy kivizsgálást. Ha a szakorvos is javasolja a diagnózis alapján, akkor kezdjen el diétázni. Amennyiben gluténérzékenység áll a háttérben, úgy nem lesz elegendő paleo diétát tartani, hanem szigorú gluténmentes étkezésre kell áttérni. Az pedig, hogy tojásra "gyengén pozitív", nem igazán értelmezhető ebben a formában. Ha konkrét panaszai vannak tejtermékeket, glutént, és/vagy tojást tartalmazó étrend elfogyasztása után, akkor olyan speciális étrend fog kelleni, amely nem tartalmazza ezt/ezeket az élelmiszer(eke)t. Jó egészséget kívánok! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Hilda! Azt tanácsolom, hogy édesanyja próbálja meg a diétát tartani, és a szénhidrátfogyasztást leszorítani 160 grammra naponta. Ez elkerülhetetlen, hiszen ez a terápia első lépcsője, amelyet gyógyszerszedés mellett is tartani kell.A gyógyszer szedés szükségességét orvosa állapítja meg. De az életmódváltoztatás és étrendalakítás mindenképpen szükséges. Lehet, hogy ha sikerül a testtömegből leadni, akkor az értékek is a normális tartományon belül maradnak majd. Jó egészséges kívánok tisztelettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! A jelenlegi, leírt adatok alapján nem áll fent sem az inzulinrezisztencia (HOMA-indexe 3,05), sem a cukorbetegség gyanúja az ön esetében. Minden értéke a normális (egészséges) tartományba esik. Tisztelettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! Igen, véleményem szerint mindenképp hasznos lenne kideríteni, hogy áll-e a háttérben bármilyen eredetű hormonális probléma. A magas triglicerid-szint egyértelműen az elhízásnak tulajdonítható. Tartsa a diétát, amelyet leírt, annyival egészíteném ki, hogy a barna nádcukor helyett próbálja ki a természetes édesítőszereket, mint pl a Stevia vagy a nyírfacukor. Emellett feltétlenül be kellene iktatni a rendszeres testmozgást is a mindennapokba. Úgy gondolom, hogy ha sikerülne leadnia a súlyfeleslegét, akkor a leírt problémák is megszűnhetnének. Bár nem írt magáról adatokat (pl. testtömeg, testmagasság), de a 2000 kcal napi bevitelt ne haladja meg az energiabevitele. Figyeljen oda arra is, hogy italok édesítésével, gyümölcslevekkel is sok kalóiát lehet elfogyasztani, szinte "észrevétlenül". Minden jót kívánok! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! Véleményem szerint fiatal gyermeke étrendjének nagyon magas a fehérjetartalma. Javasolnék egy házi orvosi vizsgálatot vérvétellel egybekötve, hogy a veseműködés rendben van-e. A túlzott mértékű fehérjefogyasztás okozhat vesekárosodást, a nagymértékű húsfogyasztás felnőtt korban egyéb mozgásszervi megbetegedéseket is kiválthat. A természetes módon elfogyasztott fehérje (húsok, tejtermékek, tojás) rendben van, de a táplálékkiegészítők szedése elhagyható lenne még ebben a korai életkorban. Mindenképpen tájékozódjanak a házi gyermekorvosnál a gyermek egészségi állapotát illetően, aki vázolni tudja a később esetleg kialakuló kockázatokat, tekintve, hogy ismeri gyermeke eddigi kórtörténetét. Minden jót kívánok! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Judit! Fontos, hogy csökkentse az ételek által elfogyasztott purin mennyiségét, azaz kerülje a belsőségek, a húsok (csirke, liba, sertés, marha, pulyka), a napraforgómag, a földimogyoró, a mazsola, a száraz hüvelyesek, a szója, a mák fogyasztását, zöldségek közül a zöldborsó, a karfiol, a brokkoli, a zöldbab és a paraj tartalmaz nagyobb mennyiségben purint. Mindemellett igyekezzék gyakran étkezni, egyszerre csak kis mennyiségeket fogyasszon el. Az étrend legyen zsírszegény, kerülje az alkoholfogyasztást. Ha súlyfelesleggel rendelkezik, törekedjen fogyásra, ezzel szintén javíthat a kialakulóban lévő betegségén. Mivel a purint a szervezetünk is előállítja, így teljes mértékben kiüríteni nem lehet azt, csupán csökkenteni a mennyiségét. Nagyon fontos, hogy bőséges legyen a folyadékfogyasztása, ezáltal is elősegíti a szervezet tisztulását, elsősorban ivóvizet, teát fogyasszon. Jó hatásúak az alkalikus gyógyvizek, mivel segítenek kiüríteni a nagy mennyiségű purint. Jó egészséget kívánok üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! A tápszerekben minden tápanyag megtalálható, amelyre egy kómában lévő beteg szervezetének szüksége lehet a gyógyuláshoz. Bizonyára van oka a kezelőorvosnak arra, hogy nem javasolja az említett anyagokat a beteg gyermek táplálására. Ebben a döntésben kérem bízzon meg orvosukban, én tanácsot nem adhatok, tekintve, hogy nem ismerem a gyermek pontos és részletes kórállapotát, leleteit és egyéb adatokat. Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Zoltán! Ebben az életkorban nagyot változik a gyermekek ízlése, mit esznek meg, és mit nem. Amennyiben egészséges, jól fejlődik (testsúly, magasság), akkor nem kell aggódni amiatt, hogy nem eszik húst. Lehet, hogy az állatok védelmezése/sajnálata miatt nem eszi most már, vagy a hús állaga miatt (én is pontosan így voltam vele kislány koromban... ). Jól teszi, hogy nem erőlteti, mert sok esetben a tukmálással csak rontanak a helyzeten a szülők. Hagyni kell, a későbbiekben akár helyre is állhat a válogatósság. Ami az étrendet illeti: ideális, ha tejet illetve tejtermékeket szereti enni, mint pl. kakaó, reggelizőpehely tejjel, tejberizs, tejbegríz, pudingok, turmixok formájában talán még kívánatosabb egy kisgyermek számára. A tojást megeszi? Ha igen, az jó, mert a tojás (és a tej) fehérjéinek biológiai értéke magas, azaz jól hasznosulnak szervezetünkben, komplett fehérjének számítanak. Ha a tojást nem szereti, azt is meg lehet próbálni más formában kínálni, mint pl. madártej, házi túrókrém banánnal, mazsolával, stb., piskótás sütemények, túrógombóc, tojásos lecsó. Mivel hús nélkül a fehérjebevitel csökken le, ezért javasoltam ezeket az ételféleségeket. A lényeg, hogy az ő ételei is legyenek változatosak, ne mindig csak a köretet egye. Készítsen neki sajtos-tejfölös, tejszínes tésztaételeket, rakott krumplit sajttal, tejföllel, tojással rakva, akár zöldséggel gazdagítva. A tészta is készüljön minél több tojásból. Magas a fehérjetartalma még növények közül a kukoricának, hüvelyeseknek (bab, borsó, lencse), a gabonaféléknek, az olajos magvaknak. Vitaminok közül a B-vitaminok bevitele csökkenhet húsmentes étkezés esetén (mint pl. B12-vitamin, hiánya esetén növekedési lassulás, étvágytalanság jelentkezhet), ennek pótlásáról beszéljenek a házi gyermekorvosukkal, ő mit javasol. B-vitaminokban gazdag az élesztő, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a tej és tejtermékek, a leveles zöldségek, salátafélék, a hüvelyesek, és a szója. Ásványi anyagok közül kevesebb a vas, a kalcium és a cinkbevitel. Kalcium bevitelére kínáljanak olajos magvakat (szezámmag, napraforgómag), diót (sütemények, tészták formájában is), sajtot, tejtermékeket, mákot (sütemények, tészták). Magas a vastartalma a zabpehelynek (kekszet is készíthetnek), a babnak, diónak. Cinkben pedig gazdag a tökmag, a tojás. Bízom benne, hogy hasznos információkkal, tippekkel szolgáltam. Minden jót kívánok, üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Zsuzsa! Elsősorban olyan ételeket fogyasszon, amelyeknek magas a vastartalma. Ilyenek többek között a vörös húsok (bárány, liba, kacsa, marha illetve borjú), belsőségek közül a máj tartalmaz sok vasat (ugyanakkor K-vitamint is), húskészítmények és felvágottak (pl. hurka, sonkafélék, kenőmájas, szalámifélék). Magas a vastartalma a tojássárgájának, a száraz hüvelyeseknek (szója, bab, lencse, borsó), gyümölcsök közül a csipkebogyónak. Folyadékpótlásra is figyelni kell, elsősorban ivóvíz fogyasztásával. A vas hatékonyabban szívódik fel, ha C-vitamin is kerül a szervezetbe, illetve az állati fehérjékből könnyebben hasznosul. Ugyanakkor kerülendő a kávé, tea, üdítők és a magas rosttartalmú ételek fogyasztása. Fontos, hogy feltétlenül beszélje meg kezelőorvosával a vaspótlást, akár étrendjét, akár a vaskészítményeket illetőleg, hiszen ő ismeri a kórtörténetét és a vashiány mértékét. Sajnos sok élelmiszerben megtalálható a K-vitamin, ami vasat is tartalmaz, ezért tanácsos ebben az esetben azoknak az étrendkiegészítőknek a szedése, amelyet orvosa javasol Önnek, ha ajánlatosnak véli.Syncumar szedése mellett rendkívül fontos, hogy csak olyan gyógyszert, étrendkiegészítőt vegyen be, amelyet orvosával megbeszélt. Jó egészséget kívánok tisztelettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Szilvi! Azt javaslom, hogy az eredményekkel keressen fel egy diabetológust személyesen, vagy kérjen beutalót, ahol pontosan fel tudják állítani a diagnózist, és adott esetben további vérvizsgálatokat végeznek. Ők is fogják tudni megmondani, pontosan milyen gyógyszerre lesz szüksége, ha egyáltalán elrendelik a gyógyszerszedést. Cukorbetegség gyanúja esetén már ajánlott a diéta elkezdése, hiszen az értékeken sokat javíthat akár önmagában is. Az inzulin értéke alapján kezdődő inzulinrezisztencia gyanúja állhat fent. Ennek megfelelően csökkent mennyiségű szénhidrát fogyasztása javasolt. Minden jót kívánok! Üdvözelettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Ildikó! Ellenőrzés és konkrét eredmények nélkül nem tanácsolom, hogy szigorú diétát folytasson, majd ha az eredmények a kezében lesznek, akkor lehet érdemi tanácsot adni a szénhidrát mennyiségét illetően. Addig is jól teszi, hogy az említett élelmiszereket/alapanyagokat kerüli, mint pl a fehér liszt (helyettesítheti teljes kiőrlésű termékekkel adott esetben), kristálycukor (helyette természetes édesítőszereket válasszon, valamint kerülje a sok cukrot tartalmazó termékeket is, mint például üdítők, sütemények, stb.). A sovány tej, ill. zsírszegény tejtermékek fogyasztása nem feltétlenül kerülendő inzulinrezisztenia esetén, ugyanakkor ha valóban laktózérzékeny (orvosi diagnózis szerint), akkor szükségszerű. Fogyasszon sok zöldséget, gyümölcsöt, hiszen itt a nyári szezon, magas folyadéktartalmuk miatt segítik a tejtermelést. Húsok közül a sovány fajtákat részesítse előnyben, kerülje a félkész, és késztermékeket. Amint azt veszi észre, hogy nem elegendő gyermeke számára az anyatej mennyisége, több étel fogyasztása helyett törekedjen a nagyobb folyadékfogyasztásra, esetleg tejszaporító tea formájában is. Semmiképpen sem célszerű szigorú diétát tartania, amíg szoptat, feltéve ha a leletek alapján orvosa mást nem javasol Önnek. A mozgás tekintetében azt tudom tanácsolni, hogy töltsön gyermekével sok időt a szabadban, amennyiben megteheti, járjanak el sétálni hosszabb távokra is, és a séta tempója legyen Ön számára fárasztó (ha a gyermek babakocsiban ül). A súlyok emelését (izomépítést) nem tanácsolom a terhelés miatt. Minden jót kívánok! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! Napjainkban számos vegyületről, anyagról próbálják bebizonyítani hiteles és kevésbé hiteles kutatások, hogy fogyasztásuk esetén sikeresen szabadulhatunk meg fölösleges kilóinktól. Ezek közé az anyagok közé tartozik a pektin is abban a formában, ahogyan Ön említi. Csodát nem lehet az effajta "termékektől" várni, csakis életmód változtatással érheti el kitúzött célját. A pektin vízoldékony, a bélrendszerben egyfajta zselés anyagot képez, amely elfogyasztása esetén teltségérzetet, jóllakottságot kelt. Mivel a pektint nagyrészt gyümölcsökből (alma, citrusfélék, egres) állítják elő, egészségesebb döntés, ha ezeket a gyümölcsöket közvetlenül, nyersen fogyasztja el. Rosttartalmuk szintén teltségérzetet okoz, vitamin- és ásványi anyag-tartalmuk pedig a szervezet egészségét szolgálják. Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Kérdező! Mindenképpen javaslok Önnek egy dietetikussal történő konzultációt. Ő fog tudni személyes találkozás és táplálkozási anamnézis felvétel után olyan étrendet összeállítani, amellyel várható némi változás testtömegében. Ha pedig úgy érzi, soványsága miatt lelkiismeretfurdalása van, érdemes lenne egy pszichológust is felkeresni, aki az esetleges háttérben húzódó lelki problémákon tudna segíteni. Ami az energiát illeti, ajánlanám Önnek, hogy járjon el közösségi sportot űzni, ahol nem csak kellemes kikapcsolódás érheti, hanem a testképén is változtathat, némi izomzat fejlesztésével. Minden jót kívánok Önnek! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde
        Kedves Anyuka! Ebben az életkorban nehéz meghatározni az egyénre szabott energiaszükségletet, hiszen a becslés során az energiabevitel mellett a fejlődés, növekedés mértékét is figyelembe kell venni. Átlagos testtömeg lányoknál 6 éves korban 21-22 kg körül ideális, természetesen a magasságuk függvényében. Ennyi idős korban a becsült energiaszükséglet lányok esetében 6770 kJ/nap (azaz ~1612 kcal naponta). Sajnos jól érzi, a testtömegcsökkentés kislányoknál nem végezhető szakember felügyelete nélkül, ezért mindenféleképpen azt tanácsolom Önnek, hogy keressen fel a közelében egy dietetikus szakembert, aki részletesen kikérdezi, mit eszik, milyen fizikai aktivitást végez a lánya, és a pontos adatok függvényében összeállít egy csökkentett energiatartalmú étrendet. Emellett valószínúleg javasolni fogja (és én is azt teszem), fokozzák a mozgást, legyenek sokat szabadban, játszon lányával olyan játékokat, amellyel jól kifáraszthatja. Jól tette, hogy segítségért fordul, hiszen sok szülő a fejét a homokba dugja. Az elhízást meg kell akadályozni, hiszen nagyobb korára sok betegség ütheti fel a fejét, amelyek elkerülhetőek lennének. Sok sikert és minden jót kívánok! Üdvözlettel: Irinyi-Barta Tünde