• Felfedeztek 83 új gént, amely a skizofrénia kockázatával függhet össze

Tudósok nemzetközi csoportja felfedezett 83 eddig ismeretlen gént, amely a skizofrénia kockázatával függhet össze - olvasható a Nature tudományos lapban megjelent tanulmányban.

Mi a skizofrénia?

A skizofrénia a pszichiátriai betegségek közül az egyik legsúlyosabb, bár csupán a népesség 1%- át érinti. Az ilyen betegek úgy érzik, hogy gondolataik és cselekedeteik külső ellenőrzés alatt állnak. Vannak, akik azt képzelik, hogy szellemek üldözik őket, mások abnormálisan eltúlozzák saját személyük fontosságát.  Bővebben a skizofréniáról>>

A tanulmányt jegyző kutatócsoport szerint a betegség valaha készült legnagyobb genetikai vizsgálata megmutatta, hogy a skizofréniának biológiai okai lehetnek. Úgy vélik, eredményeik alapján új terápiák fejleszthetők ki - írta a BBC News.

A tudósok éveken át vitatták a gének szerepét a világon több mint 24 millió embert sújtó kór kialakulásában. A Cardiffi Egyetem vezetésével zajló vizsgálat 35 ország több mint 37 ezer, skizofréniával élő betegének génjeit elemezte, és összevetette őket mintegy 110 ezer nem skizofréniás emberével.

A nemzetközi kutatócsoport több mint száz gént talált, amelyek hajlamosabbá teszik az embert a betegségre. A százból 83 gén korábban ismeretlen volt. Közülük több is szerepet játszik az agyban folyó kémiai üzenetváltásokban, mások a szervezet immunrendszerével kapcsolatosak.

Jelentős lépés az új gyógymódok kidolgozásához

"Éveken át keveset tudtunk a betegségről, ezért nehéz volt új terápiás utakat kidolgozni... A genetikai összefüggések felfedezése segít megérteni a kór biológiáját, és reméljük, végül új gyógymódokhoz is vezet" - mondta Michael O'Donovan, a kutatás vezetője.

A tanulmány a pszichiátriát azonos kategóriába helyezi az orvostudomány más területeivel, korábban ugyanis meg kellett küzdenünk azzal a vélekedéssel, hogy a pszichiátriai kórképek nem 'valódi' betegségek.

"Az első genetikai vizsgálatok kevés sikerrel jártak. Most teljes bizonyossággal megmutathattuk, hogy biológiai folyamatok zajlanak a háttérben, ezek hibái okozhatják a betegséget" - magyarázta David Curtis, a Londoni Egyetem kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

"Úgy gondolom, forradalmi az új felfedezés: a skizofrénia gyógyszeres kezelése ugyanis nem változott jelentősen az 1970-es évek óta" - vélte Gerome Breen, a londoni King's College munkatársa.

(http://www.bbc.com/news/health-28401693)

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Palliatív ellátásban részesülők fájdalmának csillapítása

A palliatív orvoslás olyan szakellátást jelent, melynek célja a terminális betegségben szenvedő ember fizikai és pszichoszociális jólétének a biztosítása.

Skizofrénia - Számos tévhit él a köztudatban

A skizofréniát övező téveszmék széles körben elterjedtek, a betegség azonban nem azonos a hasadt vagy többes személyiséggel, illetve a hangok hallásával. Mi is akkor a skizofrénia?

A katatónia kezelése

A katatónia egy pszichomotoros szindróma, amely súlyos depresszió, katatón skizofrénia, anyagcserezavarok és neurológiai betegségek keretében léphet fel. Amennyiben a gyógyszeres kezeléssel nem érhető el eredmény, akkor az elektromos áram útján történő görcskeltés terápiás módszerét alkalmazzák. A kezelési módszerek mellett cikkünkben arról is olvashat, mi a teendő, ha egy beteg katatóniás állapotba kerül.

A katatónia okai és tünetei

A katatónia viselkedésbeli, érzelmi és motoros szimptómákból álló pszichomotoros tünetegyüttes, szindróma. Katatón tünetek felléphetnek skizofrénia, depresszió, anyagcserezavarok és neurológiai betegségek mellett. Cikkünkben a katatónia okairól, tüneteiről és diagnosztizálásáról olvashat.

A Niemann-Pick-betegség és tünetei

A Niemann-Pick egy örökletes, tárolási kórképek csoportjába tartozó betegség. Lényege, hogy a szfingomyelin, illetve a koleszterin nevű anyagok felszaporodnak a sejtek lizoszómáiban, nem képesek lebomlani a szfingomyelináz enzim hiánya, csökkent működése következtében.

Depresszió is kialakulhat D-vitamin-hiánytól

Kutatási eredmények bizonyítják, hogy számos idegrendszeri betegség egyik kiváltó oka lehet a D-vitamin-hiány. A depressziónál, a skizofréniánál is befolyásoló tényező lehet ennek a vitaminnak a hiánya. A szabad levegőn való séta vagy az ésszerű mennyiségű napozás segíthet megelőzni a vitaminhiányt.