• Tények és tévhitek a vitaminokról

        A hűvös, változékony, őszies idő beköszöntével szervezetünket nem árt felkészíteni arra, hogy ellenállóbb legyen az ilyenkor szokásos megbetegedésekkel szemben. Immunrendszerünk erősítésére, ásványi anyag-készletünk feltöltésére, és egészségünk megőrzésére számos multivitamin-készítmény áll rendelkezésre, azonban néhány tévhitet érdemes eloszlatni szedésükkel kapcsolatban.

        Hiánybetegségek és tüneteik 

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek és mikor van szükség vitaminpótlásra? Hiánybetegségek és tüneteik>>

        A vitaminok nem olyan fontosak, mint a szénhidrátok, a fehérjék vagy a zsírok – tévhit.

        Ezek a vegyületek nélkülözhetetlenek egészségünkhöz, az anyagcsere-folyamatokhoz, a táplálékok hasznosulásához, egyszóval az életünkhöz. Ha csak egy vitamin vagy nyomelem is hiányzik, vagy nem megfelelő a szintje a szervezetünkben, akkor károsodik számos élettani folyamat. Eleinte csak általános panaszok fordulhatnak elő, mint például nyugtalanság, fáradékonyság, majd a fokozódó hiány következtében komolyabb betegségek is kialakulhatnak, például bőrbetegségek, látásromlás, vérszegénység. Szervezetünk - a D-, és K-vitaminok kivételével - nem képes az előállításukra, így azokat táplálékkiegészítők szedése révén tudjuk bejuttatni.

        Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással fedezhetjük napi vitaminszükségletünket – egyre inkább úgy tűnik, hogy tévhit. 

        Sajnos a manapság nagyüzemileg termelt élelmiszereink, élelmi anyagaink már nem olyan minőségűek és ízűek, mint azok évtizedekkel ezelőtt voltak. A termőföldek ma már sokféle vegyszert, viszont kevesebb tápanyagot tartalmaznak, a levegő és vizeink szennyezettsége pedig egyre nagyobb mértékű. A zöldségeket és gyümölcsöket beérés előtt takarítják be, különböző vegyszerekkel kezelik az érés, a tetszetősebb küllem és a nagyobb hozam elősegítéséért, mindazonáltal szegényesebb a vitamin- és ásványi anyag tartalmuk, mint az őseiké.

        Hirdetések

        A vitaminokat nem lehet túladagolni – részben tény, részben tévhit. 

        A vízben oldódó vitaminok (például C-vitamin, és a B-vitamin-csoport tagjai) szervezetünk által nem hasznosított része a bevitel után néhány órával kiválasztásra kerül, majd ürül a vizelettel, tehát ezeket nehéz túladagolni. Egyes kutatók esetleges vesét károsító hatásokról számoltak be, azonban ehhez nagy dózisok szedése szükséges. A zsírban oldódó vitaminoknál (A-, D-, E-, F-, és K-vitamin) már előfordulhatnak túladagolási tünetek (például hányás, hasmenés, vérszegénység), hiszen ha hosszabb időn át folyamatosan szedjük, akkor felhalmozódhatnak testünk raktározó szöveteiben (testzsír).

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A vitaminkészítményeket célszerű étkezések közben, vagy közvetlenül utána beszedni – tény. 

        Ha az étrendkiegészítőket éhgyomorra vesszük be, akkor sokkal gyorsabban haladhatnak át az emésztőrendszerünkön, ezáltal kevésbé, vagy egyáltalán nem szívódnak fel és nem hasznosulnak. Ugyanakkor, ha az ételeink elfogyasztásával egy időben szedjük őket, akkor az aktívabb emésztési folyamatok miatt hatékonyabban hasznosulnak a hatóanyagok a készítményekből.

        A gyógyszerekkel együtt hatékonyabbak – részben tény, részben tévhit.

         A szedésük által meggyorsítható a gyógyulás folyamata, ezért kiegészítő terápiaként hasznosak lehetnek. Fontos azonban, hogy a gyógyszerekkel soha ne vegyük be egy időben a vitaminokat, hiszen csökkenthetik egymás hatását, de akár kedvezőtlen hatással is lehetnek ránk nézve. A gyógyszerek szedése után feltétlenül várjunk egy-másfél órát a vitaminkészítmények bevételéig. A vitaminok szedéséről feltétlenül tájékoztassuk kezelő orvosunkat, kifejezetten akkor, ha gyógyszer felírását látja szükségesnek.

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Hányinger és hányás

        Emésztőrendszeri, szív- és érrendszeri, urológiai és még számos betegség állhat a hátterében.

        Allergia - Eredményesebb kezelés

        Mit érdemes tudni a legújabb vizsgálati módszerről, a komponens alapú diagnosztikai eljárásról (CRD)?

        Üres sella szindróma

        Sok esetben nem okoz tüneteket, így általában nem is fedezik fel. Tünetek a betegség másodlagos formájában jelentkeznek inkább.

        Diéta és az édesítőszer

        Az édes ízről ma már nem kell lemondani, hiszen számos lehetőség kínálkozik a cukor kiváltására.

      •  





        Hozzászólások (0)