• Dr. Plósz János

        belgyógyász, gasztroenterológus Szeretnék kérdezni tőle

        3927

        kérdésre
        válaszolt

        Szakterülete:

        belgyógyász, gasztroenterológus

        Bemutatkozás:


        Nevem Dr. Plósz János, 1975. 03. 21-én születtem Sárospatakon.



        Gimnáziumi tanulmányaimat a Sárospataki Református Kollégiumban végeztem.



        1993-ban felvételt nyertem a Debreceni Orvostudományi Egyetem Általános Orvosi karára. Egyetemi éveim alatt jeles és kitűnő féléveket zártam.



        1999. 09. 22-én általános orvosdoktori diplomát szereztem summa cum laude minősítéssel. Gimnáziumi éveim alatt latin és német nyelvet tanultam, 1999-ben B-típusú angol középfokú nyelvvizsgát tettem.



        Egyetemi tanulmányaim során érdeklődésemet és vonzalmamat elsősorban a belgyógyászat és egyes szakterültei keltették fel, ezért belgyógyász rezidensi állást pályáztam és kaptam meg a Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézetben 1999. novemberében.



        2005. májusában belgyógyászatból szakvizsgát tettem, ezt követően gastroenterológiai szakirányra jelentkeztem.



        2005. januárjától kórházunk vezető auditorává neveztek ki, ezt megelőzően belső auditori képzésben vettem részt.



        2007. novemberében gastroenterológiai szakvizsgát tettem.



        Jelenleg immár több mint 5 éve dolgozom a debreceni Kenézy Kórház Gastroenterológiai Laborjában és Osztályán.



        Fő tevékenységi köröm a felső és alsó gyomor-bél traktus endoscopos vizsgálata, gyulladásos bélbetegségben, hasnyálmirigy-gyulladásban szenvedők kezelése, gondozása.

        Szeretnék kérdezni tőle
      • Hirdetések
      • Dr. Plósz János legutóbbi válaszai
        Nem gondolnám, hogy a D vitamin okozza a panaszokat. Az alhasi fájdalom, székletekdés miatt érdemes probiotikumot használni, sok folyadékot és fokozatosan emelkedő mennyiségű rostot fogyasztani. A gyomorpanaszokra Iberogast csepp lehet jó, de ha nem alakul, érdemes gasztroent. vizsgálatot kérni.
        A panasz tényleg nem refluxra utal (és ahogy írta, más jellegű is, mint korábban), étkezést követő fájdalmat általában nyombélhurut, nyombélfekély okozhat. Érdemes megpróbálni pár hétig a H2 blokkolókat használni (valamint panaszvezérelten Gaviscon-t), ha nem múlik a panasz, akkor tovább kell vizsgálódni (hasi ultrahang, Helicobacter pylori fertőzés?).
        Metán kilégzési tesztről nem tudok, de igazán okát sem látnám. Azonban az érdekes lenne, hogy a H2 kilégzési tesztet milyen tesztanyaggal végezték (a dysbacteriosis igazolásához laktulózt kell használni). A dysbacteriosis illetve a vékonybél bakterialis kontaminació sziondróma sajnos gyakran vissza-visszatér, ilyenkor ismételt antibiotikus kúra segíthet.
        A B12 hiány lehet krónikus gyomorhurut következménye, ez az émelygést is magyarázhatja, gyomortükrözés és biopsziás mintavétel igazolhatja. Ezen kívül érdemes a pajzsmirigyet vizsgálni, hogy nincs-e alulműködés, autoimmun gyulladás (Hashimoto thyreoiditis).
        Az MR enterographia vékonybelet érintő Crohn betegség diagnosztizálására alkalmas lehet. Ezen kívül érdemes egy urológiai szakvizsgálatot is végeztetni, mert a gyakori vizelési inger nem igazán illeszthető be a gyomor-bélrendedszeri betegségekbe.
        Szerintem nem kell aggódnia, a székletmennyiség a hasmenés okozta kiürülés és a diéta eredménye lehet. Szerintem kezdje el fokozatosan bővíteni az étrendet, használja tovább a probiotikumot és igyon sok folyadékot. Ha vérzés, fokozódó hasi fájdalom, láz, hányás jelentkezne, természetesen keresse fel minél hamarabb háziorvosát.
        Szabadság miatt sajnos csak most tudok Önnek válaszolni. Ha megoldható, a személyes találkozó lenne a leginkább alkalmas a továbblépésre (első körben csak beszélgetés). Ha alkalmas, aug. 28-án délután 14 órakor le tudunk ülni beszélgetni a Kenézy Kórházban az Endoscopos Laborban.
        A leletben szereplő emelkedett bilirubin-érték aggodalomra nem ad okot, nagy valószínűséggel Gilbert-kór áll a hátterében. Ez a fáradtság-érzést időnként magyarázhatja. Ez esetben érdemes kerülni az éhezést, a túlzott test mederöltetést valamint a májat megterhelő tényezőket (vegyszer-gyógyszer.alkohol). Az allergia elleni gyógyszer is okozhat álmosságot, fáradtságot, érdemes lehet lecserélni, kipróbálni más típust is. Ahogy az elején is írtam, a leletek miatt nem kell nyugtalankodniuk.
        Mindenképp érdemes lenne legalább egy nyeletéses röntgenvizsgálatot elvégeztetni, mert a panaszok alapján felmerül nyelőcső motilitászavar, achalasia fennállásának jelentősége.
        Probiotikum legalább 1 hónapos használatát (akár több különböző készítmény kipróbálását) javasolnám. Ha ennek ellenére sem rendeződne az állapot, érdemes lehet megpróbálni bélben ható antibiotikum pár napos szedését követően a probiotikus kúra ismétlését.
        Az akupresszúra használható, csak segíthet. Ha a kiváltó faktor megszűnt, és a májfunkció rendben van, akkor jó esély van a transplantatio elkerülésére és az egészséges túlélésre.
        A panasz nem típusos végbél- illetve vastagbélrákra, de teljes bizonyosságot a colonoscopia adja majd. Aranyeresség okozhat végbéltáji "idegentest" érzést. Ezen kívül érdemes azért a magasabb vércukor és TSH-értékkel is foglalkozni (ez utóbbi pajzsmirigyalulműködésre utalhat).
        A cukorbetegség nem kérdéses, a szteroid csak rontotta a helyzetet, de maga a cukorbetegség szinte teljes bizonyossággal meg volt előtte is. A bokaoedemát okozhatja szteroid okozta víz-visszatartás, ekkor a steroid elhagyását követően néhány hét alatt rendeződik az állapot.
        mindenképp érdemes kivizsgáltatni a panaszokat, a napi 3 fölötti székletszám mindenképp kórós. Érdemes széklettenyésztést, hasi ultrahangot, vastagbél-vizsgálatot végeztetni.
        Panaszát leginkább irritabilis bél szindroma (antibiotikum okozta bélflóra megváltozás miatt) okozhatja. Irritábilis bél szindrómában a bél kóros motilitása, a bélflóra megváltozása illetve a bél beidegzésének kóros volta okozza a panaszokat. Javulás főként az életmódi változtatásoktól várható: gyakori, rendszeres, nyugodt, kis étkezések tartása, pre- és probiotikum legalább 1 hónapos, akár kombinált használata, rendszeres testmozgás, a stresz megfelelő feldolgozása.