Laboratóriumi eredmény

Jó napot kívánok doktornő. Szeretném megkérdezni, hogy a laboratóriumi eredményemben eltérés mutatkozik a Se kálium és az Se alanin aminotranszferáz értékeknél. A kálium érték 5,2 mmol/L, az alanin aminotranszferáz értéke 44 U/L. Évente járok labor eredményért, mivel magas vérnyomás betegségem miatt kontrollra járok a kardiológiára. A kálium értéke lassan de emelkedik évről évre. Minden évben ősztől amikor már a nap nem igazán süt K2D3 olajcseppeket szedek, 5000 NE adagban / 15 csepp/nap / Nem tudom, hogy esetleg ez játszik közre az emelkedett értékben, valamint ez az érték lehet-e káros a szervezetre? Az alanin aminotranszferáz szintjét diétával kell hogy csökkentsem? Jelenleg 180 cm magas, 110 kg-os vagyok. Köszönöm szépen előre is!

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Szabó Zsuzsanna válasza laborvizsgálat témában

Tisztelt Kérdező!

Alapvetően a laboratóriumi értékek elemzése a többi értékkel egyidejűleg kell hogy történjen azok kontextusában, leghitelesebb választ csak úgy lehet adni, mivel az orvosszakmailag felmerülő kérdések jó részére a többi érték egyből választ is ad. Kiragadva 2 értéket a válaszadás is csak korlátozott lehet. Továbbá fontos lenne ismerni a labor által kiadott normál értékeket (szerepel a leleten az önnek mért értékek után) mivel kis mértékben minden labor normálértéke eltér, az aktuális gépkalibrálások miatt.

Úgy gondolom, hogy alapvetően a D-vitamint és K-vitamint (nem káliumot) tartalmazó cseppek nem befolyásolnak.

Az alanin aminotranszferáz egy májfunkciós érték, a többi májfunkciós érték nélkül ez az eredmény nehezen vagy nem értelmezhető, (máj elzsírosodás, vagy egyéb?) de általánosságban mondható, hogy férfiaknál a 44 U/l érték még a normális felső határa is lehet.

Ami nagyobb figyelmet igényel az a kálium szint emelkedése, mivel kardiális (szív eredetű) eltéréseket okozhat a túl magas szintje. Az okának kiderítéséhez tudni kéne, hogy nincs-e a háttérben vesefunkciós romlás (hiányzó laborértékek) vagy cukorbetegség, esetleg a szedett gyógyszereivel nincs-e összefüggésben (lehet vérnyomáscsökkentő mellékhatás is akár, mióta szedi, hogy változott az érték) vagy diétahiba. Javaslom, hogy a legközelebbi kardiológiai szakorvosi kontrollján, addig is a háziorvosával egyeztetve beszéljék át ezt a kérdést, ha a probléma olyan mértékű esetlegesen kálium ürítést fokozó vízhajtó, vagy vérnyomáscsökkentő váltás segíthet a rendezésében. Addig is erre vonatkozóan javaslok diétát, bő folyadékfolyasztást. Bővebben itt olvashat róla: https://www.webbeteg.hu/cikkek/vesebetegseg/18471/magas-kaliumszint-hyperkalaemia

Üdvözlettel jobbulást kívánva: Dr. Szabó Zsuzsanna

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2021. április 13., 20:13; Megválaszolva: 2021. április 16., 11:52
Kérdések és válaszok: Egyéb
Vèrkèpem elemzese
Tisztelt doktor Úr/Nő Olyan problèmával fordulnèk Önhöz, hogy a decemberi vèrkèpem sem volt a legjobb, de most mèg rosszabb lett. Az interneten...
Gyomorpanaszok
Tisztelt Doktor Úr/ Nő! Segítségét szeretném kérni az alábbi panaszaimmal kapcsolatosan. 25 éves leszek most júniusban és elég szerteágazó...
Oltás utáni COVID ("családi...
Tisztelt válaszadó! Tiszteletem minden orvosnak, válaszolónak. Jómagam a 40-es éveim közepén járok. A férjem unokabátyja (52) és egyben első...
Édesanyám szenvedésének...
Üdvözeletem! Először is leírnám az előzményeket: Édesanyám idén februárban töltötte a hetvenet. -2016-ban édesanyámnál végbélrákot...
A fájdalom oka lehet-e gerinc...
Tisztelt Doktornő! Decemberben egy atipusos tüdőgyulladás lezajlása után, mely láz nélkül, száraz folyamatos köhögéssel, orrdugulással mely a...