• Az emberi test harisnyája: fókuszban a fascia

        Szerző: WEBBeteg - Sándor Judit, erőnléti és korrektív tréner

        Mostanában egyre többször találkozhatunk a fascia kifejezéssel, de sokan még mindig nem értik, miért van ekkora jelentősége: nem tudják, mit jelent ez a szó, mi a jelentősége és hogyan okozhat fájdalmat ez az ismeretlen kötőszövet.

                                                                       
                       Tudta-e?
                       

                           A fascia latin eredetű szó, jelentése szalag, kötés.

                   

           Az emberi test leggyakoribb szövetfélesége a kötőszövet, amelynek egyik fajtája az úgynevezett fascia, ami a teljes testet körülveszi, beburkolja az izmokat és egy „harisnyaként” összefüggő rendszert alkot. Amellett, hogy mindent mindennel összekötve biztosítja a helyes mozgásláncok kialakulását, fontos szerepet játszik a tápanyagellátásban is.

           __hirdetes__

            A fascia főbb funkciói:

             
        •        szövetek, szervek „becsomagolása”, védelme és tápanyagellátása,
        •    
        •        a mozgással járó stresszhatások egyenletes eloszlása a testen belül,
        •    
        •        az izom védelme a túlnyúlástól és szakadástól,
        •    
        •        a dinamikus mozgások kivitelezése,
        •    
        •        a szövetek pozíciójára és helyzetére vonatkozó információk továbbítása az izmok és a központi idegrendszer felé.

           Izmok és fascia

           Míg pár éve, évtizede az egészségtudomány szinte csak az izmok és egyes izomcsoportok működésére fókuszált, mára egyre többen vizsgálják a fascia szerepét, funkcióját, működését és azt, hogy az egyes izmok/izomcsoportok hogyan dolgoznak együtt, összességében milyen hatást gyakorolnak a testre.

           Ha a fasciát említjük, akkor úgynevezett láncolatokban kell gondolkozni:

             
        •        ha egészséges, akkor olyan, mint egy harisnya: akadálymentes mozgást biztosít az általa összefogott dolgoknak (pl. izmok, csontok stb.),
        •    
        •        ha viszont valamilyen formában „sérült”, akkor feszes és korlátozni fog minket a mozgásban, ami előbb-utóbb fájdalom kialakulásához fog vezetni.
                                                                       
                       Tudta-e?
                       

                           A legnagyobb különbség a fascia és az izomszövet között az, hogy az utóbbi sokkal rugalmasabb, ezért összességében a fascia sokkal sérülékenyebb.

                   

           Mitől sérül a fascia rugalmassága?

           A fascia rugalmasságát a benne található kollagén és elasztin biztosítja. Normál körülmények között egy rendszert alkotva biztosítja az akadálytalan, fájdalommentes mozgást, azonban a helytelen használat következtében, vagy annak hiányában ugyanúgy túlterhelődhet, illetve legyengülhet, akár az izomszövet.

           Ha nem elég rugalmas, a fascia sérül, nem tudja betölteni a funkcióit, a mozgás korlátozódhat és egyes esetekben gátolhatja is azt. Ennek eredményeként túlterhelődik a test, fájdalom alakulhat ki egyes területeken, ami jelentősen korlátozza a mozgás hatékonyságát.

           A fascia sérülésének legfőbb okai:

             
        •        egyoldalú mozgások,
        •    
        •        helytelen testtartás,
        •    
        •        inaktív életmód,
        •    
        •        sérülések okozta letapadások,
        •    
        •        életkor (idősebb korban a szövetek rugalmassága csökken).

           Myofasciális fájdalom

           A fascia sérüléséből adódó fájdalmat myofasciális fájdalomnak nevezzük, ami sajnos nehezen diagnosztizálható, abból kifolyólag, hogy képalkotó vizsgálatokkal nem mutatható ki elváltozás. További nehézséget okozhat az, hogy a fájdalom távolabbi helyen is jelentkezhet, és kisugárzó tünete lehet, hiszen a fájdalom az adott fascialáncon belül bárhol jelentkezhet.

           Ilyenkor a manuális, hengeres fascialazítás gyors eredményt hozhat, ugyanis ennek hatására:

             
        •        a kötőszövet fellazul,
        •    
        •        az ízületre nehezedő nyomás csökken,
        •    
        •        a túlfeszülő izom fellazul,
        •    
        •        enyhülhet a fájdalom.
                                                                       
                       Tudta-e?
                       

                           A fascia hatszor annyi receptort tartalmaz, mint az izomorsók, ezért kutatások bizonyítják, hogy a fájdalomérzet jóval inkább a fasciából ered, mint az izomból.

                   

           Fascialazítás otthon

           Napi rutinként prevenció végett vagy akut problémák kezelésére egyaránt használhatóak az SMR (self-myofascial release) eszközök (pl. golyó, henger). Az „önmasszázs” hatására csökken az izmok és a fascia feszessége, továbbá javul a szövetek anyagcseréje, ami elősegítheti a szövetek gyorsabb regenerációját.

           Fontos! A szakszerű használat érdekében kérjen segítséget szakembertől!

           Olvasson tovább! Miért fontos sérülés után a fascia (kötőszövet) edzésével is törődni?

           Sándor Judit, erőnléti edző és korrektív trénerForrás: WEBBeteg
           Szerzőnk: Sándor Judit, erőnléti és korrektív tréner

        Módosítva: 2018.10.09 16:09, Megjelenés: 2018.10.09 14:19
      • Cikkajánló

        Koronavírus-járvány

        Koronavírus-járvány

        koronavirus.gov.hu

        Aki légúti tüneteket tapasztal, az ne menjen közösségbe!

        Hemokromatózis

        Hemokromatózis

        Dr. Tomonkó Magdolna

        Milyen típusai vannak ennek a betegségnek, és mik lehetnek ezek tünetei?

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Hogyan maradjunk egészségesek és fiatalosak, avagy mi a csuda az a fascia?

        Ugye, Önnel is megtörtént már, hogy leesett az álla, mikor megtudta egy-egy ismerőse életkorát? Szomorú, milyen sokan látszanak jóval idősebbnek kronológiai (azaz valódi) életkoruknál, de szerencsére - ha ritkán is - előfordul, hogy valaki évtizedeket tagadhatna le. Vajon mi állhat a jelenség hátterében, azaz mitől maradunk csinosak és fiatalosak?

        Veszélyes hasizomgyakorlatok szülés után

        A szülés utáni hat hét elteltével sok anyuka szeretne már tornázni. Az alakformáló tréningeknél azonban legyünk óvatosak, bizonyos hasizom gyakorlatok kárt okozhatnak- még akkor is, ha egyenes hasizmaink rendben vannak (lásd előző cikkünk). Milyen hasizom gyakorlatok veszélyesek szülés után?

        Hogyan javítható a hajlékonyság?

        Hogyan profitálhat a fascia tréningből a hajlékonyság (flexibilitás) és a robbanékonyság tekintetében?

        Így hozza magát formába!

        A WEBBeteg segítségével mindenki megtalálja a céljaihoz tökéletes mozgásformát, mely passzol az időbeosztásához.

        A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

        Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktus miatt.

        Izomlazító technikák a hátfájás megelőzésére, enyhítésére

        Aki képes tudatosan ellazulni, jobban tudja irányítani saját testét, nagyobb eséllyel előzheti meg a hátfájást. Megtudhatja, hogyan sajátítsa el az izomlazító technikákat, melyek segítségével elejét veheti a fájdalomnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA