• Az emberi test harisnyája: fókuszban a fascia

        Szerző: WEBBeteg - Sándor Judit, erőnléti edző

        Mostanában egyre többször találkozhatunk a fascia kifejezéssel, de sokan még mindig nem értik, miért van ekkora jelentősége: nem tudják, mit jelent ez a szó, mi a jelentősége és hogyan okozhat fájdalmat ez az ismeretlen kötőszövet.

        Tudta-e?

        A fascia latin eredetű szó, jelentése szalag, kötés.

        Az emberi test leggyakoribb szövetfélesége a kötőszövet, amelynek egyik fajtája az úgynevezett fascia, ami a teljes testet körülveszi, beburkolja az izmokat és egy „harisnyaként” összefüggő rendszert alkot. Amellett, hogy mindent mindennel összekötve biztosítja a helyes mozgásláncok kialakulását, fontos szerepet játszik a tápanyagellátásban is.

        Hirdetés

         A fascia főbb funkciói:

        • szövetek, szervek „becsomagolása”, védelme és tápanyagellátása,
        • a mozgással járó stresszhatások egyenletes eloszlása a testen belül,
        • az izom védelme a túlnyúlástól és szakadástól,
        • a dinamikus mozgások kivitelezése,
        • a szövetek pozíciójára és helyzetére vonatkozó információk továbbítása az izmok és a központi idegrendszer felé.

        Izmok és fascia

        Míg pár éve, évtizede az egészségtudomány szinte csak az izmok és egyes izomcsoportok működésére fókuszált, mára egyre többen vizsgálják a fascia szerepét, funkcióját, működését és azt, hogy az egyes izmok/izomcsoportok hogyan dolgoznak együtt, összességében milyen hatást gyakorolnak a testre.

        Ha a fasciát említjük, akkor úgynevezett láncolatokban kell gondolkozni:

        • ha egészséges, akkor olyan, mint egy harisnya: akadálymentes mozgást biztosít az általa összefogott dolgoknak (pl. izmok, csontok stb.),
        • ha viszont valamilyen formában „sérült”, akkor feszes és korlátozni fog minket a mozgásban, ami előbb-utóbb fájdalom kialakulásához fog vezetni.
        Tudta-e?

        A legnagyobb különbség a fascia és az izomszövet között az, hogy az utóbbi sokkal rugalmasabb, ezért összességében a fascia sokkal sérülékenyebb.

        Mitől sérül a fascia rugalmassága?

        A fascia rugalmasságát a benne található kollagén és elasztán biztosítja. Normál körülmények között egy rendszert alkotva biztosítja az akadálytalan, fájdalommentes mozgást, azonban a helytelen használat következtében, vagy annak hiányában ugyanúgy túlterhelődhet, illetve legyengülhet, akár az izomszövet.

        Ha nem elég rugalmas, a fascia sérül, nem tudja betölteni a funkcióit, a mozgás korlátozódhat és egyes esetekben gátolhatja is azt. Ennek eredményeként túlterhelődik a test, fájdalom alakulhat ki egyes területeken, ami jelentősen korlátozza a mozgás hatékonyságát.

        A fascia sérülésének legfőbb okai:

        • egyoldalú mozgások,
        • helytelen testtartás,
        • inaktív életmód,
        • sérülések okozta letapadások,
        • életkor (idősebb korban a szövetek rugalmassága csökken).

        Myofasciális fájdalom

        A fascia sérüléséből adódó fájdalmat myofasciális fájdalomnak nevezzük, ami sajnos nehezen diagnosztizálható, abból kifolyólag, hogy képalkotó vizsgálatokkal nem mutatható ki elváltozás. További nehézséget okozhat az, hogy a fájdalom távolabbi helyen is jelentkezhet, és kisugárzó tünete lehet, hiszen a fájdalom az adott fascialáncon belül bárhol jelentkezhet.

        Ilyenkor a manuális, hengeres fascialazítás gyors eredményt hozhat, ugyanis ennek hatására:

        • a kötőszövet fellazul,
        • az ízületre nehezedő nyomás csökken,
        • a túlfeszülő izom fellazul,
        • enyhülhet a fájdalom.
        Tudta-e?

        A fascia hatszor annyi receptort tartalmaz, mint az izomorsók, ezért kutatások bizonyítják, hogy a fájdalomérzet jóval inkább a fasciából ered, mint az izomból.

        Fascialazítás otthon

        Napi rutinként prevenció végett vagy akut problémák kezelésére egyaránt használhatóak az SMR (self-myofascial release) eszközök (pl. golyó, henger). Az „önmasszázs” hatására csökken az izmok és a fascia feszessége, továbbá javul a szövetek anyagcseréje, ami elősegítheti a szövetek gyorsabb regenerációját.

        Fontos! A szakszerű használat érdekében kérjen segítséget szakembertől!

        Olvasson tovább! Miért fontos sérülés után a fascia (kötőszövet) edzésével is törődni?

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Sándor Judit, erőnléti edző

        Módosítva: 2018.10.09 16:09, Megjelenés: 2018.10.09 14:19
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Érdemes mesélni!

        Érdemes mesélni!

        Szponzorált tartalom

        A meseolvasásnak számos jótékony hatása van. Olvassunk mesét gyermekünknek! (x)

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        Hogyan maradjunk egészségesek és fiatalosak, avagy mi a csuda az a fascia?

        Ugye, Önnel is megtörtént már, hogy leesett az álla, mikor megtudta egy-egy ismerőse életkorát? Szomorú, milyen sokan látszanak jóval idősebbnek kronológiai (azaz valódi) életkoruknál, de szerencsére - ha ritkán is - előfordul, hogy valaki évtizedeket tagadhatna le. Vajon mi állhat a jelenség hátterében, azaz mitől maradunk csinosak és fiatalosak?

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Veszélyes hasizomgyakorlatok szülés után

        A szülés utáni hat hét elteltével sok anyuka szeretne már tornázni. Az alakformáló tréningeknél azonban legyünk óvatosak, bizonyos hasizom gyakorlatok kárt okozhatnak- még akkor is, ha egyenes hasizmaink rendben vannak (lásd előző cikkünk). Milyen hasizom gyakorlatok veszélyesek szülés után?

        Hogyan javítható a hajlékonyság?

        Hogyan profitálhat a fascia tréningből a hajlékonyság (flexibilitás) és a robbanékonyság tekintetében?

        Így hozza magát formába!

        A WEBBeteg segítségével mindenki megtalálja a céljaihoz tökéletes mozgásformát, mely passzol az időbeosztásához.

        A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

        Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktus miatt.

        Izomlazító technikák a hátfájás megelőzésére, enyhítésére

        Aki képes tudatosan ellazulni, jobban tudja irányítani saját testét, nagyobb eséllyel előzheti meg a hátfájást. Megtudhatja, hogyan sajátítsa el az izomlazító technikákat, melyek segítségével elejét veheti a fájdalomnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA