A fájdalomcsillapítók súlyos mellékhatása - Kutatás

Szerző: MTI

Ha valaki sokat szed a szinte mindenki által használt fájdalomcsillapító gyógyszerekből, jelentősen növekszik annak kockázata, hogy szívroham következtében fejezi be az életét. Dán kutatók vizsgálatának, egészséges emberek számára is figyelmeztető eredményeit a Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes szakfolyóirat közölte.

Fejfájás, izületi vagy izombántalmak miatt alig van olyan ember, aki ne kapna be valamilyen tablettát, amiről már tapasztalta, hogy használ, vagy látta a tv-reklámban, mennyire gyorsan és hatékonyan szüntet meg minden ilyen panaszt.

A fájdalomcsillapítók egy része ennek megfelelően recept nélkül kapható. A mellékhatások általában ritkák és enyhék, de az utóbbi években mind több megfigyelés látott napvilágot a szív- és érrendszeri betegségek területén észlelt veszélyekről.

Éppen az egyik leghatásosabb fájdalomcsillapító készítmény, a Vioxx szedése során észlelték, hogy az így kezelt betegek szív- és érrendszeri halálának kockázata megduplázódott. Amikor ez kiderült, a gyártó cég a szer forgalomba hozatalát megszüntette, de számítások szerint az Egyesült Államokban addigra 140 000 infarktust vagy szélütést okozhatott az egyébként súlyos izületi fájdalmak miatt szinte mozgásképtelen betegek kezelésében rendkívül eredményes gyógyszer.

Szív- és érrendszeri következmények

Emil Loldrup Fosbol és dán munkatársai hazájuk egészségügyi nyilvántartásából kigyűjtöttek egy évtizedre visszamenőleg minden adatot azokról a biztosítottakról, akik legalább egy fájdalomcsillapítóra kértek receptet. Ezeket a tételeket hasonlították össze a szív- és érbetegségek okozta halálozás, illetve a kórházi felvételek előfordulásával.

A hatalmas vizsgálat igen figyelmeztető eredményei szerint a sokak által rendszeresen szedett diklofenák készítmények csaknem ugyanolyan mértékben függtek össze szívroham vagy agyi katasztrófa bekövetkezésével, mint az évekkel ezelőtt emiatt forgalomból kivont Vioxx.

Kétségtelen, hogy az ilyen készítményekkel kezelt betegek kockázata a nagy gyógyszeradagok, hosszú ideig történő szedése esetén növekedett, de a szív- és érrendszeri események gyakran már kétheti adagolás után is megjelentek. A fájdalomcsillapítók rendszeres használata az eddiginél több megfontolást igényel, betegtől és orvostól egyaránt - hívták fel a figyelmet a szakemberek.

(MTI)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Diabétesz Diabétesz

Bizonyos óvintézkedések betartása nélkülözhetetlen.

Egy kevéssé ismert, mégis gyakori...

A szex olyan tevékenység, amely az emberek nagy többsége számára kellemes, normális körülmények között kívánatos és kielégítő élmény....

Az ismeretlen eredetű láz

Az elmúlt évek jelentős diagnosztikus fejlődése ellenére az ismeretlen eredetű láz (FUO) okának kiderítése még mindig jelentős kihívást jelent....

Fájdalomcsillapítás: a folyékony...

A fájdalomcsillapítás története az ember történelmének igen fontos része. Már az időszámításunk előtti sumér és ókori görög kultúrából...

Hogyan enyhíthető a menstruációs...

Akár minden negyedik nőt érinthet a fájdalmas hasi görcsökkel, gyengeséggel, rossz közérzettel járó menstruáció, szaknyelven dysmenorrhoea....

Hogy működik a fájdalommenedzsment?

A mozgásszervi fájdalom az egyik leggyakoribb panasz, ami miatt végül orvoshoz fordulnak az érintettek. Dr. Dobos Márta, holisztikus szemléletű...

6 fájdalomcsillapító eljárás...

A legszebb nyaralást is tönkreteheti a fájdalom, legyen az krónikus vagy akut. Léteznek azonban olyan fájdalomcsillapító technikák, amelyek már...

Palliatív ellátásban részesülők...

A palliatív orvoslás olyan szakellátást jelent, melynek célja a terminális betegségben szenvedő ember fizikai és pszichoszociális jólétének a...

Fájdalom a testünk béklyója

Szinte nincs olyan ember a földön, aki ne érzett volna hosszabb vagy rövidebb ideig fájdalmat legalább egyszer az életében; de mik lehetnek a kiváltó...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.