Görcsroham, máj- és vesekárosodás - Tévhit, hogy a gyógyteának nem lehet mellékhatása

Szerző: MTI

Sokan használnak gyógyszerek helyett természetgyógyászati készítményeket, mert azt hiszik, hogy azok hatékonyak mellékhatások nélkül. Egy ausztrál patológus tanulmánya azonban, arra figyelmeztet, hogy a növényi gyógymódok is okozhatnak halálos mérgezést.

Roger Byard, az adelaide-i orvostudományi egyetem törvényszéki kórbonctan professzora most közölt tanulmányában fölhívja a figyelmet arra, hogy igen sok, gyógyszerként is alkalmazott növény, adagtól vagy elkészítéstől függően mérgező, sőt akár halálos is lehet, miközben ezeknek rendszeres fogyasztói azt hiszik, hogy a gyógynövény mindenképp ártalmatlan.

Gyógyszer, gyógyhatású készítmény
Magyarországon a gyógyszereket (gyógyhatású készítményeket) forgalomba hozatali engedély alapján lehet árusítani. Az engedély kiadását az Országos Gyógyszerészeti Intézettől (OGYI) kell kérni.
Gyógyszerek, gyógyhatású készítmények>>
"Sokan úgy gondolják, hogy a természetes, növényi gyógyhatású készítmények biztonságosabbak, mint a gyárilag előállított patikaszerek, pedig valójában sok növényi alapanyag akár halálos adagban tartalmaz arzént, higanyt vagy ólmot" - mondta a professzor.

"Ezek az anyagok súlyos betegségekhez vezethetnek, ronthatják a szervezetben lappangó kóros állapotokat, és akár halált is okozhatnak, különösen akkor, ha nem szájon át, hanem injekció útján jutnak a szervezetbe".

Nem mindegy, mivel

Külön gondot okozhat, hogy a természetgyógyászati szerek és az esetleg orvos által receptre fölírt készítmények kölcsönhatásba kerülhetnek. A gingko biloba sokak tudatában valóságos csodaszer, pedig súlyos vérzést okozhat, ha a beteg alvadásgátló tablettát, vagy akár csak hasonló hatású aszpirint vesz be.

WEBBeteg Gyógyszerkereső
Gyógyszerkereső az összes forgalomban lévő gyógyszer betegtájékoztatójával, árával>>
A természetgyógyászati szerekről a betegek nagy része kezelőorvosának nem is beszél, mert úgy véli, ennek nincs jelentősége, vagy mert fél, hogy az orvos esetleg kuruzslásnak hiszi. A felmérések ugyanakkor igazolják, hogy szinte minden, európai országban a kezelésre szorulóknak csaknem a fele használ gyógyhatású készítményt.

Súlyos károsodást is okozhatnak

A túlzott vitaminfogyasztás veszélyei

A fejlett országok lakosainak csaknem fele fogyaszt valamilyen mesterséges vitaminkészítményt. A túlzott vitaminbevitel azonban ugyanolyan káros lehet, mint a vitaminhiány. Lehetséges mellékhatások? >>

Az Egyesült Államokban 251 növényi gyógyszerből 36-ban arzént, 35-ben higanyt és 24-ben ólmot találtak. A professzor leírja annak a gyereknek az esetét, aki négy éven át szedett tibeti növényi vitamint, és ettől súlyos ólommérgezést kapott. Egy torokfájásra adott kínai szer olyan gombák kivonatát tartalmazza, melyek akár szívmegálláshoz is vezethetnek.

A növényi anyagok károsíthatják a májat, vesét, szívet és súlyos görcsrohamokat is okozhatnak.

A tanulmány a Journal of Forensic Sciences című folyóiratban jelent meg.

(MTI)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Porckorongok Porckorongok

A porckorong-előboltosulás és -kiboltosulás tünetei és kezelése.

Ártalmas-e a tüsszentés...

Mindenki került már olyan helyzetbe, amikor a tüsszentés kínosnak, illetlennek, vagy rosszul időzítettnek tűnhetett. Akár egy zsúfolt helyen, vagy...

Macskajaj - Mi az, ami segíthet?

Az ünnepnapok, a szilveszter, a születésnapi partik, az esküvők és még számos esemény alkalmat szolgáltathat arra, hogy a résztvevők igyanak...

Gyógyszerek által okozott...

A májban nincsenek idegek, nem fáj, ha valamilyen működésében zavar keletkezik. Ha az orvos mégis májfunkciókárosodást állapít meg, említsük meg...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.