• Mire nem jók és mire jók a táplálékkiegészítők?

        Szerző: WEBBeteg - B. Gergely Krisztina, újságíró

        Sokan bíznak a különböző táplálékkiegészítő bogyókban, pezsgőtablettákban, pedig ezek se jók mindenre. Milyen esetben és hogyan használhatjuk őket nyugodtan, és mikor érdemes orvoshoz fordulni?

        A táplálékkiegészítők olyan, nem gyógyszerként engedélyezett termékek, amelyektől nem várható betegségmegelőző, gyógyító hatás.

        Hirdetés

        Nem használhatjuk például étkezés helyett; nem tudják kivédeni a helytelen szokások, a dohányzás, a mozgásszegény életmód következményeit. Alkalmazásuk ráadásul nem helyettesíti az orvosi kivizsgálást, az esetleg szükséges kezelést, a nem megfelelő adagolás pedig gátolhatja egyéb anyagok felszívódását.

        Legyen tisztában azzal, hogy mit visz be szervezetébe!

        A táplálék-kiegészítők az 1980-as években tűntek fel, kezdetben pezsgőtabletták formájában. Ezek korábban főként ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaztak a napi javasolt fogyasztási mennyiségben. A felhasznált hatóanyagok köre azonban folyamatosan bővül. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tapasztalata szerint olykor tisztázatlan élettani hatású vagy gyógyszerhatóanyagok is megjelenhetnek e készítményekben.

        Tilos a gyógyító hatás sugallmazása is

        Óvakodjon az ellenőrizetlen összetételű termékektől!
        Természetesen nem lehet egy kalap alá venni minden terméket, hiszen azok között vannak régóta ismert, jól bevált, szigorú minőségbiztosítási rendszerben előállított és korrekt módon forgalmazott készítmények, amelyek megfelelő alkalmazása nem veszélyes. Az ellenőrizetlen összetételű vagy túl sokat ígérő termékektől ugyanakkor bölcsebb óvakodni.

        A fogyasztóknak sokszor nincsenek speciális ismereteik erről és nem ismerik fel a hatóanyagokban rejlő veszélyeket. A termékeken feltüntetett tájékoztatókat éppen ezért a hatóság rendszeresen vizsgálja.

        Előírás például, hogy az étrend-kiegészítők nem tulajdoníthatnak az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat. Tilos a betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítás is, amely azt jelenti ki, sugallja vagy sejteti, hogy az adott élelmiszer fogyasztása jelentősen csökkenti valamelyik betegség kialakulásának a kockázatát.

        Mire jók a táplálékkiegészítők?

        Egyre nagyobb számban jelennek meg olyan készítmények (nem gyógyszerek), amelyeket többnyire étrend-kiegészítőnek, gyógyhatású élelmiszernek, funkcionális élelmiszernek neveznek. Az antioxidánsok például bizonyítottan segítenek a mérgező anyagok okozta sejt- és szöveti károsodások megakadályozásában. Ezeken kívül egyes gyógyszerek, az alkohol, a dohányzás és a stressz megakadályozzák bizonyos anyagok felszívódását, s még kitűnő étrenddel sem lehet gyorsan pótolni az így kialakult hiányt. Ilyen esetben hasznos lehet étrendkiegészítővel pótolni a mikro- és makroelemeket. A gyógynövények és táplálékkiegészítők használata tehát - a fenti megszorítások mellett - indokolt, azok hatékonyságát sok esetben klinikai vizsgálatok is igazolják.

        (WEBBeteg - B. Gergely Krisztina)

        Módosítva: 2019.02.12 10:05, Megjelenés: 2013.10.14 12:05
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tudásteszt

        Tudásteszt

        WEBBeteg

        Ön mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tesztelje tudását!

        Szürkehályog-műtét

        Szürkehályog-műtét

        Szponzorált tartalom

        Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

        A kézmosás fontos: Hogyan mossuk helyesen?

        A rendszeres kézmosással csökkenthetjük az olyan fertőző betegségek esélyét, mint amilyen a nátha, az influenza és a hasmenés. Nem elég azonban a rendszeres kézmosás. Nagyon sokan nem használnak szappant, vagy túl rövid ideg mossák a kezüket.

        A túlzott C-vitamin-fogyasztás okozhat-e vesekövet?

        A C-vitamin a szervezetünk számára nélkülözhetetlen tápanyag, ezért fontos odafigyelnünk a folyamatos és megfelelő mennyiségű bevitelére. Azonban nem mindegy, hogy milyen formában és mennyiségben fogyasztunk C-vitamint, mivel egyes vizsgálatok eredményei alapján a túlzott C-vitamin-bevitellel nemcsak, hogy jót nem teszünk szervezetünknek, de akár még árthatunk is.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.