Bíznak az influencerekben a magyarok, ha az egészségükről van szó

Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete
megjelent:

A magyarok döntő többsége, közel 90 százaléka teljesen megbízik abban az influenszerben, akit egészségügyi témákban követ. A megkérdezettek 27 százaléka követ egészség vagy betegség témában valamilyen tartalomgyártót, a platformok közül pedig a Facebook, a YouTube és a TikTok a legnépszerűbb - derül ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) megbízásából készült kutatásából.

Az idén is meghirdetett Egészségértés Díj először díjaz majd hiteles információkat közvetítő influenszereket. A szervezet szerint különösen fontos, hogy a társadalom szélesebb körben férjen hozzá közérthető, megbízható egészségügyi tartalmakhoz. Ezt a célt szolgálja a pályázat is, amelyre 2025. november 3-ig bárki jelentkezhet, aki újdonságot hozott létre az egészségértés területén.

Tudják, honnan szerezzenek egészségügyi információt, azonban ezeknek a hitelességét már kevesen ellenőrzik – ez derült ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) megbízásából a Szinapszis Kft. által készített reprezentatív felmérésből.

A kutatás szerint a magyarok 60 százaléka tudja, hol keressen önállóan információt egészségről, betegségről, ugyanakkor a lelki, pszichés problémák kezeléséről már csak 40 százalék mondta ezt. 10-ből 7-en saját bevallásuk szerint több forrásból szereznek információt az egészségükről. Azt azonban mindössze 47 százalék állítja, hogy rendszeresen meg szokta kérdezni egészségügyi szakembertől, hogy az általa talált egészségügyi információk megbízhatóak-e. Tízből pedig csak hatan értenek egyet azzal, hogy ha új egészségügyi információt találnak, utánanézek, valóban hiteles-e.

Díjazzák az egészségértés támogató kezdeményezéseket

Többek között ezért hirdette meg az idén is az Egészségértés Díjat az AIPM, amely a leginnovatívabb, az egészségértést támogató kezdeményezéseket díjazza. A pályázatra november 3-ig jelentkezhet bárki, aki az egészségértés területén újdonságot hozott létre, legyen az egyéni pályázó, civil szervezet, helyi közösség vagy egészségügyi intézmény.

Dr. Szalóki Katalin, az AIPM igazgatója elmondta: „Az egészségértés kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a társadalom tudatosabban viszonyuljon a saját egészségéhez. Minél szélesebb körben elérhetőek és érthetőek az egészségügyi információk, annál hatékonyabban tudunk tenni a megelőzésért és a kezelések sikerességéért. Az Egészségértés Díjra évek óta fantasztikus pályázatok érkeznek, ilyen volt például a Mélylevegő Projekt, a hazai szinten egyedülálló Semmelweis Help alkalmazás, valamint a Magyar Rákkutatás és Molekuláris Patológia Alapítvány átfogó, online ismeretterjesztő programja, amelynek része a Rákkutatók Podcast, a Rákkutatók Vlog és a RÁKelTÉRÍTŐ Podcast”.

Várják az egészségügyi influenszereket is

Idén egy új kategóriával is bővült a pályázat, keresik az év egészségi influenszerét is. „A közösségi média szerepe egyre erőteljesebb, és ez alól az egészségünkkel kapcsolatos tartalmak sem kivételek. A kutatásunkból az is kiderült, hogy a magyarok 14 százaléka követ tudatosan egészség vagy betegség témában influenszereket, és további 13 százalék alkalmanként fogyasztja tartalmaikat. A követők körében a Facebook, a YouTube és a TikTok a legnépszerűbb. Fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk és elismerjük azokat a tartalomgyártókat, akik ezeken a felületeken osztanak meg hiteles információkat” – tette hozzá Dr. Szalóki Katalin.

Teljesen megbíznak a tartalomgyártókban

A legtöbben, 57 százalék egyébként mozgással, sporttal, 54 százalék táplálkozással, 46 százalék orvosi kutatásokkal, és közel ugyanannyian a mentális egészséggel kapcsolatos tartalmakat követnek. 10-ből 7-en tudatosaknak tekinthetőek, mivel az alapján követnek valakit, hogy az illetőnek van-e szakmai tapasztalata az érintett területen. A második legnépszerűbb indok a megfelelő végzettség, míg a harmadik helyre az került, hogy a tartalomgyártó saját tapasztalatból beszél-e. A követett influenszerekben egyébként a döntő többség, 87 százalék teljesen megbízik.

Még lehet jelentkezni

A pályázatra idén 2025. november 3-ig jelentkezhet bárki, aki az egészségértés területén újdonságot hozott létre.

Idén négy kategóriában várják a pályázatokat:

  1. Az Egészségügyi intézmények kategória
  2. A Társadalmi szervezetek kategória
  3. Az Ifjúsági kategória (16-25 éves korosztály)
  4. Az Egészségügyi influenszer kategória

További információ és pályázati feltételek az alábbi linkre kattintva elérhetőek.

(Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete)

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Dr. Szabó Roxana belgyógyász szakorvosjelölt

Orvoskereső

orvoskereső piktogram
Varga Dóra

Varga Dóra

Dietetikus

Budapest

Cikkajánló