• A dohányzástól a csontok is gyengülnek

Szerző: MTI

A szakorvosok csaknem két évtizede fölhívták a figyelmet arra, hogy az erős dohányosok között gyakoribb a csonttörés és erősebb a csontritkulás, mint a nemdohányzók körében. Amerikai kutatók most kiderítették, miként megy végbe ez a folyamat, és egerekkel végzett kísérlettel is megerősítették a megfigyelést.

A csontritkulás lassan előrehaladó folyamat. Mechanizmusát tanulmányozva Gary Guishan Xiao és munkacsoportja feltételezte, hogy a dohányzás a csontvelőben indít el olyan eseménysort, amely a csontszövet tömegének csökkentésével jár. Tanulmányukat az Amerikai Kémiai Társaság Journal of Proteome Research című szakfolyóirata közölte.

A csontok sejtjeit pusztítja a cigarettafüst

Korábbi kutatási eredmények arra utaltak, hogy a cigarettafüstben lévő mérgező anyagok úgy károsítják a csontokat, hogy gyengítik a csontot folyamatosan építő sejteket, fokozzák a csontszövetet lebontó sejtek hatékonyságát.

A csontritkulás az életkor előrehaladásával eleve végbemenő folyamat, és megmagyarázza az idős embereknél fellépő gyakori töréseket, amelyek súlyos mozgászavarokkal járnak, a koros beteg pedig állandó segítségre szorul. Az erős dohányosoknál ez a veszély még kifejezettebb.

Két fehérje a dohányosok szervezetében

Az amerikai kutatók kimutatták, hogy a cigarettázók szervezete két olyan fehérjét termel, amely a nemdohányzókhoz képest nagy mennyiségben szabadul fel, és a csontot lebontó sejtek működését sokszorosára növeli. A dohányzók és a nemdohányzók csontvelőjében lévő sejtek genetikai aktivitása nagyban különbözik.

Egérkísérletek is azt jelezték, hogy ezeknek a fehérjéknek a dohányfüst kiváltotta, fokozott aktivitása fölgyorsítja a csontszövet tömegének csökkenését. A csontok szerkezete gyorsan gyengül, mert az egykor erős váz fölszívódik.

Módosítva: 2013.05.18 15:09, Megjelenés: 2013.05.18 15:09

Hüvelyfolyás terhesen?

Szponzorált tartalom

Vegyük komolyan! A leendő anyukának a saját egészségére is fokozottan figyelnie kell! (x)

Korai menopauza

Cs. K., fordító

Mik a tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Mire számíthat? Hogyan kezelhető?

Csontritkulásos betegek gyógytornája

A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

K2-vitamin hatása a csontritkulás kezelésében

Csontrendszerünk épségének megőrzésében számos biológiai anyag, köztük hormonok, ásványi anyagok vesznek részt. Mindezen bonyolult rendszer működése ellenére az osteoporosis az egyik leggyakoribb oka a főként idősebb korban bekövetkező csonttöréseknek. Mit tehetünk ellene? A K2-vitaminnal megelőzhető a csontritkulás?

Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

A csontritkulás vagy oszteoporózis a csontok anyagcsere-betegsége. A csonttömeg leépülésével a csont elveszíti stabilitását. A fájdalmas csonttörések gyakran az oszteoporózis következményei.

Az osteoporosisos fájdalom kezelésének módszerei

A csontritkulás (osteoporosis) gyakran nagyon fájdalmas töréseket okoz, melyek gyógyulása több hónapot vehet igénybe. Sok esetben a fájdalom a törés gyógyulásával - ami általában 3 hónap - elmúlik, ám ha ezt követően is fennáll, krónikusnak kell tekinteni.

Combnyaktörés - Okok, tünetek, kezelés és megelőzés

A combnyaktörés az idős embereknél gyakori, általában elesés következtében kialakuló csonttörés a combcsont feje és a csont csöves része közt. A combnyak a csont legvékonyabb, legsebezhetőbb része.

Nyílt nap a debreceni reumatológián

Az arthritis és a csontritkulás világnapjaihoz csatlakozva a Debreceni Egyetem szakemberei ingyenes betegfórumot tartanak október 19-én a Klinikai Központban. Az érdeklődők a megelőzésről, a terápiás eljárásokról és a helyes életmódról tájékozódhatnak.

Csontritkulás: milyen állapotban vannak a csontjaim?

Sok nő nem is sejti, hogy a fokozott kockázatú csoportba tartozik, pedig 50 éves kor fölött minden második nőnél következik be valamilyen csontritkulással kapcsolatos csonttörés.